- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2016
Rumpurakenteiden ympäristöongelmat, niiden ehkäisy ja korjaaminen (Keski-Suomen ELY-keskus)
Maakunnallinen pilottitutkimus on valmistunut. Rumpurakennetutkimuksen tavoitteena on edistää vesialueiden ylitysrakenteisiin liittyvien ympäristöongelmien tunnettuutta sekä niiden ennaltaehkäisyä ja korjaamiskäytäntöjä.
Kymmenen vuoden aikana selvitettiin yli 2 000 vesistöön rakennetun ylitysrakenteen ekologisia, mutta myös esteettisiä ja vesiensuojelullisia ongelmia.Tutkimuksen tulokset kertovat, että joka kolmas rumpurakenne on täydellinen vaelluseste ja joka toinen ajoittainen vaelluseste.
Maanteiden (yleisten teiden) osalta ylitysrakenteiden ylityskysymykset hoidetaan jo kohtuullisesti, mutta monien yksityisteiden ylitysrakenteista löytyy pahojakin puutteita. Tunnetuin näistä on kalojen ja pohjaeläinten läpikulun estyminen. Sen aiheuttavat useimmiten rummun alapään pudotus, liika kaltevuus, pieni halkaisija, suuri virtausnopeus, veden vähyys sekä kivi- ja karikepadot. Mitä alempana jokijatkumoa ongelmat ovat, sitä suurempi on ympäristöhaitta. Monissa vesistössä tästä on seurannut virtavesilajiston ja sen monimuotoisuuden väheneminen. Usein tilanne on samalla vesilain ja vesienhoitolain vastainen. Jos jokijatkumo on ylitysrakenteen vuoksi poikki, se ei voi olla hyvässä ekologisessa tilassa, joka on yhteiseurooppalainen tavoitetila.
Rumpurakentamiseen liittyvät ympäristökysymykset ovat monin tavoin ajankohtaisia. Ilmastomallit ennustavat valunnan kasvua ja ajallista muutosta, kun taas tuulipuistojen ja selluteollisuuden tarvitsemat lisätiet merkitsevät uusia vesistöylityksiä. Metsätieverkostomme ja samalla ylitysrakenteiden perusparantamistarve on myös suuri.
Ylitysrakenteiden ympäristöongelmien korjaaminen ei välttämättä vaadi lisärahoitusta. Kun monet tieurat ja ylitysrakenteet on lähiaikoina joka tapauksessa uusittava, tehdään se samalla ekologisesti oikein. Toisaalta monet ympäristöongelmista on vältettävissä pelkästään oikealla rakennevalinnalla, oikealla tielinjauksella ja rakenteen oikealla asentamisella. Tämä puolestaan edellyttää ohjeistuksen ja -koulutuksen tehostamista sekä mahdollisesti vesilain täydentämistä ns. pieniä vesitaloushankkeita koskevan ilmoitusmenettelyn osalta. Ympäristöystävällisen ylitysrakentamisen parhaaksi takeeksi on osoittautunut vesi- ja kalatalousasiantuntijan osallistuminen niin suunnittelu- kuin perustamistyöhönkin. Nykytilaa voidaan parantaa myös valtionavustusten myöntöehtoja päivittämällä. Avustusta annettaisiin periaatteessa vain niille hankkeille, jotka sitoutuvat ympäristöystävälliseen asentamiseen ja sen todentamiseen.
Raportti löytyy täältä
Lisätietoja
Anssi Eloranta, p. 040 - 559 29 58
Valokuvia (Anssi Eloranta) toimitusten käyttöön
- Julkaisupäivä
- 14.4.2016