Päällysteet
Päällysteiden ylläpitoon kuuluu päällysteiden uusimista ja pintausta sekä urien ja reikien sekä halkeamien paikkausta. Päällystystöiden yhteydessä voidaan tehdä myös tierakenteen peruskorjausta.
Suomessa on noin 50 000 km kestopäällystettyjä maanteitä. Se on 65 % koko maantieverkosta. Ilmasto, raskas liikenne ja nastarenkaat kuluttavat tien pintaa, ja huomattava osa päällysteistä on uusimisen tarpeessa. Määrärahojen niukkuuden vuoksi vuosittain voidaan uudelleenpäällystää vain osa huonokuntoisesta tiestöstä. Valtakunnallisen linjauksen mukaan toimenpiteet kohdistetaan ensisijaisesti päätieverkolle. Muita teitä päällystetään käytettävissä olevan rahoituksen piuitteissa.
Päällystämisessä käytetään yleisesti menetelmää, jossa vanhaa päällystettä hyödynnetään uuden valmistuksessa. Näin säästetään materiaalikustannuksissa ja määrärahat riittävät useamman kohteen korjaamiseen.
Päällystystyöt ajoittuvat kesäaikaan, touko - lokakuulle. Päällysteohjelma julkaistaan alueellisilla sivuilla. Huomattava on, että esimerkiksi sääolosuhteet saattavat aiheuttaa muutoksia töiden ajoitukseen.
Päällysteiden kuntoa seurataan
Päällystettyjen teiden kuntoa kuvataan neljän tiestömittauksissa kerättävän kuntomuuttujan avulla: urasyvyys, tasaisuus, vauriot ja kantavuus. Tasaisuus ja urasyvyys kuvaavat tien pintakuntoa ja niillä on suurin vaikutus tiellä liikkujien kokemaan tien kuntoon. Tien rakenteellista kuntoa kuvaavat tien pinnalta mitattava kantavuus sekä päällysteen vauriot. Näiden kuntomuuttujien perusteella määritetään kuntoluokka viisiportaisen kuntoluokituksen avulla.
Kuntoluokitusta käytetään apuna päällystystöiden ohjelmoinnissa. Lisäksi luokitus antaa yleiskuvan Suomen teiden kunnosta ja sen kehittymisestä.
Paikkausmenetelmiä kehitetään
Koska päällysteen uusiminen ei ole mahdollista läheskään aina kun se olisi tarpeen, joudutaan varsinkin vähäliikenteisemmillä teillä turvautumaan päällystevaurioiden paikkaamiseen. Paikkausmenetelmiä on kehitetty erilaisiin vaurioihin ja olosuhteisiin sopiviksi. Silti ongelmana on, että varsinkin kostealla ja kylmällä säällä suoritetut paikkaukset eivät kestä liikenteen ja sääolosuhteiden aiheuttamaa kulutusta ja samat kohdat joudutaan paikkaamaan yhä uudestaan.
Kaikkein vähäliikenteisimmillä teillä harkitaan huonokuntoisen päällysteen poistamista ja tien muuttamista sorapintaiseksi, jolloin tie pystytään pitämään liikennöitävänä pienemmin kustannuksin.
Tiemerkinnöillä turvallisuutta
Tiemerkinnöillä on suuri merkitys turvallisuuteen, liikenteen sujuvuuteen ja ajomukavuuteen. Niiden tarkoituksena on osoittaa ajoradan ja ajokaistojen sijainti sekä parantaa tien erottumista ympäristöstä. Niillä on myös tärkeä tehtävä tien optiseen ohjaukseen ajoneuvon kuljettajan näkökentässä ja ne täydentävät liikennemerkeillä annettua tietoa. Pimeällä ja huonossa säässä paluuheijastavat tiemerkinnät helpottavat oleellisesti ajoneuvon kuljettamista ajoradan oikeassa kohdassa.
Herätevaikutuksiin perustuvan tärinää tai muuttunutta rengasääntä aiheuttavan tiemerkinnän katsotaan vähentävän yksittäisiä suistumis- ja kohtaamisonnettomuuksia. Näitä tien pinnan tasosta erottuviin erilaisiin jyrsintöihin ja profiileihin perustuvilla merkinnöillä on myös saavutettavissa paremmat märkänäkyvyyttä koskevat ominaisuudet kuin tasomaisilla tiemerkinnöillä.
Ota yhteyttä - Liikenteen asiakaspalvelu
- Palauteväylä Linkki toiselle web-sivustolle. (avautuu uuteen ikkunaan)(etsi tietoa, tee ilmoitus tai kehitysehdotus, kysy neuvoa)
- Neuvonta 0295 020 600 ma-pe klo 9-15 (pvm/mpm)
- Chat-palvelussa asiakasneuvoja paikalla ma-pe klo 9-15 (muuna aikana virtuaalineuvoja)
- Sähköposti: [email protected]
- Somessa InstagramLinkki toiselle web-sivustolle. (avautuu uuteen ikkunaan) | Facebook
- Tietosuojaseloste (palautevayla.fi)
Tienkäyttäjän linja 0200 2100
- Ilmoitukset liikennettä vaarantavista ongelmista maanteillä (24 h/vrk, pvm/mpm)
Alueellista tietoa
Päällysteet (Lappi)
Lapin alueella päällystettyä tieverkkoa on 6187 km, joka on 68 % alueen maanteistä. Päällystetyllä tieverkoilla on kuitenkin suurin osa liikenteestä. Päällysteitä on uusittu vuosittain 2010-luvulla 70–323 km välillä keskiarvon ollessa 187 km/vuosi, kun todellinen tarve korjausvelan kasvun välttämiseksi olisi n. 300 km/vuosi.
Vuoden 2025 päällystystyöt
Vuonna 2025 Lapin ELY-keskukselle myönnettiin 29,1 miljoonaa euroa teiden päällystämiseen. Rahoituksella uusittiin päällystettä 200 km verran. Kesällä 2025 Lapissa tehdään aiempaa enemmän teiden rakenteiden vahvistustoimenpiteitä ja niitä kohdennetaan myös pienemmille maanteille. Tiestön rakenteen vahventamista tullaan tekemään noin sadalle kilometrille. Paikkauksiin käytettävä osuus on noin 1,0 miljoonaa euroa ja tiemerkintöjen noin 1,7 miljoonaa euroa.
Näissä kohteissa tehdään rakenteen vahvistamistöitä, joista on haittaa liikenteelle:
- Vt 5 Javaruksentien risteys - Vuostimo n. 23 km.
- Vt 5 Pelkosenniemen kunnanraja - Sodankylä n. 24 km.
- Mt 924 Taininiemi - Nuupas täsmäkorjauksia n. 17 km.
- Kt 79 Kähärä – Pöntsö n. 17 km.
- Mt 943 Kolari – Ruotsin raja n. 5 km
- Mt 962 Luosto – Vuostimo, täsmäkorjauksia n. 18 km
- Mt 9421 Suutarinkorva – Sierijärven tienhaara n. 6 km
- Mt 9271 Arpela – Sattajärvi n. 8 km
Ajantasaisen tieto päällystystöistä Suomen väylät - karttapalvelusta (vayla.fi)
Haitta liikenteelle
Päällystysurakan töistä aiheutuu hetkellistä haittaa tienkäyttäjille johtuen tilapäisistä pysäytyksistä ja nopeusrajoituksien alentamisista. Kaikki työt pyritään toteuttamaan siten, että haitta tienkäyttäjälle olisi mahdollisimman pieni.
Päällystystyöt ja turvallisuus
Tienkäyttäjiä pyydetään noudattamaan päällystystyömaan liikenne- ja varoitusmerkkejä sekä noudattamaan huolellisuutta tietyömaata ohitettaessa.
Saattoauton käyttöä on kokeiltu aiempina vuosina päällystyskohteilla, ja saatujen hyvien kokemusten perusteella, saattoautoa käytetään myös tänä kesänä pisimmillä päällystyskohteilla. Päällystyskohteilla saattoauton käyttäminen lisää niin tienkäyttäjien kuin päällystystyöntekijöidenkin turvallisuutta.
Tiemerkinnät ja turvallisuus
Tiemerkintäkone on ohitettava riittävän etäältä ja erityistä varovaisuutta noudattaen. Tiellä olevat itsestään haihtuvat vaahtohattarat tai tielle asetetut muovikeilat varoittavat autoilijaa tuoreesta tiemerkinnästä. Vastamaalatulle viivalle ei saa ajaa, sillä tuore maali tarttuu helposti auton kylkiin ja on vaikeasti poistettavissa. Muista noudattaa tiemerkintäajoneuvojen valo-opasteita.