- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2016
ELY-keskus kartoittaa vesiliikennerajoitusmerkkien kuntoa (Keski-Suomi)
Keski-Suomen ELY-keskus on päättänyt tehdä maastotarkastuksen kaikille rajoitusalueiden merkeille. Osa merkeistä tarkastettiin jo viime kesänä, ja loput maastokäynnit on tarkoitus tehdä tämän vuoden aikana. Vastaavaa tarkastelua ei ole aiemmin tehty.
Virallisten vesiväylien ulkopuoliset merkit ovat monin paikoin huonokuntoisia, kallistuneita tai kaatuneita. Joidenkin merkkien näkyvyys on erittäin huono kasvillisuuden vuoksi. Osa merkeistä on joutunut ilkivallan kohteeksi. Joiltakin rajoitusalueilta myös puuttuu merkkejä.
Merkki on kaatunut, Venejoki, Hankasalmi
Vesiliikennerajoitukset ovat useimmiten nopeusrajoituksia. Rajoituksilla on kielletty myös aallokon aiheuttamista tai moottoriveneellä ajamista.
Vesiliikennelain 19 §:n mukaan kiellon tai rajoituksen merkitsemisestä yleisellä kulkuväylällä vastaa väylänpitäjä ja muualla se kunta, jonka aluetta kielto tai rajoitus koskee. Virallisten vesiväylien merkeistä vastaa Liikenneviraston Väylänpito-toimiala. Myös kunnossapitovastuu on em. tahoilla. Kartoituksessa havaitut puutteet ilmoitetaan kunnossapitovastuussa olevalle tahoille, ja puutteet kehotetaan korjaamaan määräajassa.
Merkki on jäänyt metsän saartamaksi, Saalahti, Jyväskylä
Kartoituksen tavoitteena on lisätä rajoitusmerkkien havaittavuutta, jolloin niiden noudattaminenkin lisääntyy. Näin edistetään vesilläliikkujien turvallisuutta.
Keski-Suomen ELY-keskus ja sen edeltäjävirastot ovat antaneet vuosikymmenien kuluessa Keski-Suomen alueelle noin 70 vesiliikenteen rajoituspäätöstä. Ensimmäiset rajoitukset annettiin jo 1960-luvulla. Tuorein päätös on vuodelta 2007.
Vesiliikennerajoitusalueet Keski-Suomessa (www.ymparisto.fi)
Lisätietoja:
Suunnitteluinsinööri Lauri Kaisto, p. 0295 024 752, lauri.kaisto[at]ely-keskus.fi
- Julkaisupäivä
- 20.6.2016