Mitä on jätehuollon tuottajavastuu? 

Edistää tehokasta kierrätystä. Tiettyjen tuotteiden valmistajat, maahantuojat ja etämyyjät sekä pakkaajat vastaavat tuotteidensa jätehuollosta, kun tuotteet poistuvat käytöstä.  

Koskee kymmeniä tuhansia suomalaisia yrityksiä sekä ulkomaisia etämyyjiä. Tuottajavastuu on lakisääteinen velvollisuus.  

Kuluttajat voivat kierrättää maksutta. Tuottajavastuun ansiosta kierrättäminen on helppoa. Tavoitteena on vähentää jätettä ja edistää kiertotaloutta. 

Piirroskuvassa on ihminen ja teksti Yritys, tunne tuottajavastuusi. Tutustu kampanjaan. Lisäksi kuvassa on logo ja teksti: tuottajavastuu.

Piirroskuvassa on kaksi ihmistä ja teksti, jossa lukee Hoida tuottajavastuu helposti, liity tuottajayhteisöön, lue lisää.

Piirroskuvassa on pahvilaatikko ja purnukoita sekä teksti Ketä tuottajavastuu koskee? Lue lisää

EU-tarkastajat kävivät Tampereella – muovipakkaukset haasteena koko Euroopan alueella

EU-tarkastajat kävivät Tampereella – muovipakkaukset haasteena koko Euroopan alueella

EU:n muoviomavara ohjaa jäsenmaita tehostamaan muovipakkausten kierrätystä. Kesäkuussa Pirkanmaan ELY-keskuksessa oli Suomen ensimmäinen EU-tarkastus, jossa komission edustajat arvioivat pakkaustilastojen luotettavuutta. Tilastoinnissa on vielä haasteita koko EU:ssa.

Kuvassa on muovijätettä muovipusseissa.

EU:ssa on käytössä omien varojen järjestelmä, jolla kerätään tuloja unionin toiminnan rahoittamiseksi. Suurin osa maksuista perustuu jäsenmaiden bruttokansantuloon. Vuodesta 2021 alkaen käytössä on ollut myös ns. muoviomavara, jonka suuruus perustuu jäsenmaassa kierrättämättä jääneen muovipakkausjätteen määrään. Toisin sanoen, mitä suurempi osuus muovipakkauksista kierrätetään materiaalina, sitä alhaisempi maksu on suhteessa muihin jäsenmaihin. 

Suomen ensimmäinen tarkastus Tampereella 

Muoviomavaran määrä perustuu pakkaustilastoihin, jotka Pirkanmaan ELY-keskus raportoi EU:n komissiolle vuosittain. Prosessiin kuuluu myös virallinen tarkastus, jonka komissio tekee kuhunkin jäsenmaahan kolmen vuoden välein. Tarkastusten tarkoituksena on varmistaa, että kaikkien jäsenmaiden tilastointikäytännöt ovat vaatimusten mukaiset, jotta eri maiden tilastoja voidaan pitää vertailukelpoisina. 

Suomen osalta ensimmäinen tarkastus pidettiin kesäkuussa Pirkanmaan ELY-keskuksen tiloissa. Tarkastus koski vuosien 2021 ja 2022 tilastoja. ELY-keskuksen edustajien lisäksi tarkastukseen osallistuivat myös pakkausten tuottajayhteisö Sumi Oy sekä tuottajayhteisöille palveluja tarjoava Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy.  

Prosessin läpinäkyvyyden vuoksi tarkastukseen voi osallistua tarkkailijana toisen jäsenmaan edustaja. Suomen tarkastuksessa tarkkailijana oli Slovakia, vastaavasti Suomi oli tammikuussa tarkkailijana Kyproksen tarkastuksessa. 

Mahdolliset vaikutukset maksuihin 

Pääsääntöisesti Suomen tilastointitapaa pidettiin luotettavana. Tietyiltä osin menetelmiä on kuitenkin kehitettävä, jotta ne täyttävät kaikki raportointisäädösten vaatimukset. Pirkanmaan ELY-keskus on jo ennakoivasti käynnistänyt hankkeen pakkaustilastoinnin kehittämiseksi.  

Tarkastusprosessin jatkona ELY-keskus toimittaa lisäselvityksiä komissiolle ja tarvittaessa tilastoja voidaan myös päivittää takautuvasti. Vuodelta 2021 EU:lle maksettu määrä oli noin 94 miljoonaa euroa ja vuodelta 2022 noin 89 miljoonaa euroa, mutta lisämaksut tai maksun palautukset ovat mahdollisia tarkastuksen lopputuloksesta riippuen. 

Tähän mennessä noin kaksi kolmasosaa jäsenmaista on tarkastettu, ja kaikkien maiden tilastoinnista on löydetty kehitettävää. 

Pakkausjätetilastointia kehitetään – tavoitteena parempi luotettavuus 

Pirkanmaan ELY-keskus on käynnistänyt hankkeen, jossa selvitetään tuottajavastuun alaisten pakkausjätteiden tilastointia. Toteutuksesta vastaa Suomen ympäristökeskus, ja rahoitus tulee ympäristöministeriöltä. Tavoitteena on luoda vuoden 2025 aikana luotettava ja yhtenäinen kansallinen raportointimalli. 

Hankkeessa tuotetaan mm.: 

  • Menetelmä kierrättämättä jääneen pakkausjätteen määrän arviointiin yhdyskunta- ja yritysjätteestä 
  • Selvitys markkinoille saatettujen pakkausten määrästä, joka jää tuottajien raportoinnin ulkopuolelle 
  • Arvio eri tilastointitapojen luotettavuudesta 
  • Ehdotus jatkotoimenpiteiksi tilastoinnin kehittämiseksi