Tuottajavastuu

Jätehuollon tuottajavastuu koskee noin 50 000 suomalaista valmistajaa, maahantuojaa ja pakkaajaa sekä etämyyjiä.

Ajoneuvojen kiertotalousasetus etenee – myönteisiä muutoksia Suomen kannalta

Ajoneuvojen kiertotalousasetus etenee – myönteisiä muutoksia Suomen kannalta 

Ajoneuvojen kiertotalousasetuksen neuvottelut jatkuvat syksyllä EU:ssa. Suomen kannalta tärkeitä muutoksia on saatu mukaan: harrasteajoneuvot säilyvät, ja tuottajavastuun järjestämisessä on kansallista liikkumavaraa. 

Kuvassa on romuautoja kasassa.

EU:n ympäristöneuvosto hyväksyi 17.6.2025 yleisnäkemyksen ajoneuvojen kiertotalousasetuksesta. Kevään neuvotteluissa asetukseen on saatu Suomen kannalta tärkeitä ja kannatettavia muutoksia.  

Viimeisin kompromissiesitys mahdollistaa jatkossakin harrastustoiminnan vanhojen kulttuurisesti tai historiallisesti kiinnostavien ajoneuvojen parissa. Lisäksi Suomi on korostanut kansallisen liikkumavaran säilyttämistä tuottajavastuun järjestämisessä. 

Neuvottelut jatkuvat syksyllä 2025 komission, neuvoston ja parlamentin välisissä kolmikantaneuvotteluissa. Asetuksen etenemisestä kertoi Eini Lemmelä ympäristöministeriön järjestämässä keskustelutilaisuudessa 25.8.2025. 

- Romuajoneuvojen materiaalien kierrätys tehostuu tulevaisuudessa, kun yritysten vastuu ulottuu entistä vahvemmin koko tuotteen elinkaaren ajalle. Suomessa on vahvaa kierrätysalan osaamista, jonka ansiosta kasvavat käsittelyvaatimukset pystytään varmasti täyttämään, totesi ylitarkastaja Mervi Sivula Pirkanmaan ELY-keskuksesta omassa kommenttipuheenvuorossaan.

Asetus laajentaa hyötykäyttöä – myös uudet ajoneuvoluokat mukaan 

Pirkanmaan ELY-keskus seuraa EU:n uutta ajoneuvojen kiertotalousasetusta, joka tuo muutoksia romuajoneuvojen käsittelyyn ja kierrätykseen. Asetus laajentaa tuottajavastuuta ja kierrätysvaatimuksia myös raskaampiin ajoneuvoihin sekä moottoripyöriin. Tavoitteena on tehostaa materiaalien talteenottoa ja varmistaa, että ne kiertävät virallisissa järjestelmissä. 

Suomessa ajoneuvojen hyötykäyttö toteutuu jo nyt hyvin – romuajoneuvojen hyödyntämisaste on noin 95 %. Toteutuessaan uusi asetus parantaa käsittelyä entisestään. Esimerkiksi romuajoneuvojen sisältämästä muovista vähintään 30 % tulisi jatkossa kierrättää. Lisäksi auton osia ja komponentteja ohjataan aiempaa enemmän uudelleenkäyttöön, uudelleenkäsittelyyn ja kunnostukseen murskauksen sijaan. 

Mikä EU:n ajoneuvojen kiertotalousehdotus? 

Euroopan komissio antoi ehdotuksen ajoneuvojen kiertotalousasetukseksi heinäkuussa 2023. Tavoitteena on edistää kiertotaloutta autoalalla, vähentää ajoneuvojen elinkaarenaikaisia ympäristövaikutuksia ja turvata kriittisten raaka-aineiden saantia EU:ssa. 

Ehdotus sisältää useita uusia vaatimuksia ja mahdollisuuksia verrattuna nykyiseen romuajoneuvoasetukseen: 

  • Sekoitevelvoite: uusien ajoneuvojen muoviosista 25 % tulisi olla kierrätysmuovia. 
  • Tarkennetut kierrätystavoitteet, erityisesti muovien osalta. 
  • Romuajoneuvojen arvokkaat osat tulee poistaa uudelleenkäyttöä tai kierrätystä varten. 
  • Soveltamisala laajenee: mukaan tulevat myös bussit, kuorma-autot ja moottoripyörät. 

 

Lue lisää: