Navigointivalikko
Uutiset 2018

YVA-menettelyssä keskeistä yhteistyö ja osallistumismahdollisuudet (Häme)

Uusi laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (YVA) on ollut voimassa vuoden verran. Se korvasi vuonna 1994 voimaan tulleen YVA-lain. Uudessa laissa on paljon aiemmasta laista tuttua, mutta myös jotakin uutta. YVA-lain tavoitteet ovat säilyneet pääpiirtein ennallaan: tavoitteena on edistää ympäristövaikutusten arviointia ja sen yhtenäistä huomioonottamista suunnittelussa ja päätöksenteossa. Toinen tärkeä tavoite on lisätä kaikkien tiedon saantia ja osallistumismahdollisuuksia.

Yhteistyö ja neuvottelut tärkeitä

YVA-menettelyssä keskeinen taho on yhteysviranomainen. Yhteysviranomainen vastaa YVA-menettelyn sujumisesta YVA-lain ja -asetuksen mukaisesti. Yhteysviranomaisena toimii yleensä ELY-keskus, ydinlaitoksia koskevissa hankkeissa kuitenkin työ- ja elinkeinoministeriö. Jo aiemman YVA-lain aikaan on ennen kunkin arviointimenettelyn aloittamista pohdittu yhteysviranomaisen johdolla arvioinnin sisältöä ja arviointimenettelyn etenemistä hankkeesta vastaavan ja hänen konsulttinsa, vaikutusalueen kuntien ympäristö- ja kaavoitusviranomaisten sekä muiden viranomaisten kanssa. Nyt nämä neuvottelut on otettu mukaan uuteen YVA-lakiin ennakkoneuvottelun nimellä.

Ennakkoneuvottelujen tavoitteena on edistää hankkeen vaatimien arviointi-, suunnittelu- ja lupamenettelyjen kokonaisuuden hallintaa sekä hankkeesta vastaavan ja viranomaisten välistä tiedonvaihtoa. Tavoitteena on myös parantaa selvitysten ja asiakirjojen laatua ja käytettävyyttä - mieluimmin niin, että YVA-menettelyn aikana tehtävät selvitykset kelpaisivat siltään tai vain pienin tarkennuksin myös muissa hankkeen vaatimissa menettelyissä. Kokonaisuudessaan pyrkimyksenä on sujuvoittaa hallinnollisia menettelyjä. Neuvotteluissa on tärkeää, että kaikki osapuolet sitoutuvat esimerkiksi yhteisesti sovittuihin aikatauluihin.

Lausunnosta perusteltuun päätelmään

Aiemman YVA-lain mukaan yhteysviranomainen antoi lausunnon YVA-selostuksesta ja arvioi sen riittävyyden. Uuden lain mukaan yhteysviranomainen ei enää anna lausuntoa, vaan tarkistaa YVA-selostuksen riittävyyden ja laadun ja laatii sen jälkeen perustellun päätelmänsä hankkeen merkittävistä ympäristövaikutuksista.

Mitä tapahtuu silloin, jos YVA-selostus ei olekaan riittävä? Vanhassa YVA-laissa ei ollut säädöksiä tällaisiin tilanteisiin, mutta uudessa laissa asia on korjattu: jos yhteysviranomainen ei voi tehdä perusteltua päätelmää sen vuoksi, että YVA-selostus on puutteellinen, sen on ilmoitettava hankkeesta vastaavalle, miltä osin arviointiselostusta on täydennettävä. Kun pyydetyt täydennykset on saatu, yhteysviranomainen kuuluttaa, tiedottaa ja pyytää lausunnot täydennyksistä samalla tavalla kuin YVA-selostuksesta. Tämän jälkeen yhteysviranomainen antaa perustellun päätelmän.

Hankkeen lupahakemukseen tulee liittää YVA-selostus ja perusteltu päätelmä. Lupapäätöksestä tulee käydä ilmi se, kuinka perusteltu päätelmä on otettu huomioon. Perusteltu päätelmä tulee lisäksi sisällyttää lupapäätökseen.

Onko YVA ajan tasalla?

Joskus voi kulua aikaa ennen kuin hanke etenee YVA-menettelystä lupamenettelyyn. Hanke on voinut myös muuttua. Jo vanhan YVA-lain aikaan lupaviranomaiset ja hankkeesta vastaavat ovat olleet yhteydessä yhteysviranomaiseen saadakseen kannanoton aiemmin tehdyn YVA-menettelyn ajantasaisuudesta. Uuteen YVA-lakiin on saatu oma pykälänsä ajantasaisuuden varmistamisen menettelyistä.

Uuden YVA-lain mukaan lupaviranomaisen on ennen päätöksentekoa varmistettava, että perusteltu päätelmä on ajan tasalla. Jos lupaviranomainen pyytää, yhteysviranomaisen pitää esittää näkemyksensä perustellun päätelmän ajantasaisuudesta ja tarvittaessa todeta yksilöidysti YVA-selostuksen ajantasaistamistarpeet. Myös hankkeesta vastaava voi ennen hankkeensa lupa-asian vireille panoa pyytää yhteysviranomaiselta näkemystä perustellun päätelmän ajantasaisuudesta ja mahdollisista arviointitietojen täydennystarpeista.

Yksittäistapauksia koskevaan päätöksentekoon tarkennuksia

Useimmiten YVA-menettelyn tarve määräytyy YVA-lain liitteen 1 hankeluettelon mukaan. Arviointimenettelyä sovelletaan lisäksi yksittäistapauksessa muuhunkin hankkeeseen, jos sillä on merkittäviä ympäristövaikutuksia. ELY-keskus tekee päätöksen arviointimenettelyn harkinnanvaraisesta soveltamisesta. 

Uudessa YVA-laissa on tarkennettu mm. sitä, millaisia tietoja hankkeesta vastaavan on toimitettava ELY-keskukselle päätöksentekoa varten sekä sitä, millaisia seikkoja ELY-keskuksen tulee ottaa huomioon YVA-menettelyn tarvetta harkitessaan ja päätöstä tehdessään.

 

Lisätietoja:

Kari Leinonen, ylitarkastaja, Hämeen ELY-keskus, kari.p.leinone(at)ely-keskus.fi, puh. 0295 025 198

 


Alueellista tietoa