Katsaus kesän tiepäällysteisiin – kattohuovalla vauriopaikkausta (Pirkanmaa)

Kesän päällystekauden aikana teillä on tapahtunut paljon. Kilometrejä kertyy, urakat valmistuvat ja kiertotalous näkyy myös päällystetöissä sekä paikkausurakoissa. Tänä kesänä olemme kokeilleet uutta geopolymeeri-injektointia tien painuman korjaukseen ja pitäneet kiinni ympäristötavoitteista myös tiukassa taloustilanteessa.
Kesän päällystyskausi on edennyt hyvässä tahdissa, vaikka alkukesän sateet ovat hidastaneet jonkin verran tietyömaiden etenemisiä. Runsaat sateet ovat myös lisänneet teiden paikkaustarvetta. Myös laiterikkoja on tapahtunut, jotka niin ikään ovat viivästyttäneet työmaiden edistymistä.
Pirkanmaan maanteiden korjaukset luvuin:
Työmenetelmä |
km (ajorata-km / t / kpl) |
Kohteita (kpl) |
Valmistuneita kohteita (kpl) |
Remixer |
117 km |
22 |
13 |
LTA/MP |
142 km |
39 |
27 |
Jkp |
14 km |
3 |
3 |
Paikkauksia |
1730 t valuasfalttia + 1320 kpl pikapaikkoja |
|
|
Maailmantalouden vaihtelut ja geopoliittiset jännitteet heijastuvat myös raaka-aineiden hintoihin, ja erityisesti öljyn hinnan muutokset näkyvät suoraan myös bitumin kustannustasossa. Bitumi on raskaan raakaöljyn jalostuksen sivutuote, jonka hinta on vahvasti sidoksissa öljyn maailmanmarkkinahintaan. Öljyn hinnan noustessa myös bitumin tuotantokustannukset kasvavat, mikä lisää päällystystöiden kustannuspaineita. Hintojen muutokset eivät kuitenkaan heijastu välittömästi, vaan vaikutus näkyy bitumin hinnoissa usein muutaman kuukauden viiveellä. Tämä aiheuttaa haasteita teiden päällystämisen suunnitteluun.
Kesän erikoisratkaisu – geopolymeeripaikkaus
Yksi kauden erikoisimmista kokeiluista oli geopolymeeri-injektointi valtatie 9:llä.
”Tiehen oli syntynyt painauma, jonka juurisyytä emme tiedä, mutta yksi mahdollisuus on louheen siirtymästä johtuva tyhjätila. Geopolymeeri-injektoinnilla saimme korjattua painuman tehokkaasti ja ilman laajoja kaivutöitä. Tämä oli ehkäpä tämän kesän mielenkiintoisimpia kokeiluita. Painuma korjattiin poraamalla 33 reikää ja niistä ruiskutettiin geopolymeeriä rakenteeseen. Rakennetta rikkomaton työ nopeutti korjaamista ja vähensi liikenteelle aiheutuvia häiriöitä, selostaa ylläpitovastaava Tomi Keisala.
Asfaltoinnissa kiertotaloudella on roolinsa
Kiertotaloudella on osansa päällystystöiden toteutuksissa. Tänäkin kesänä on kierrätetty asfalttirouhetta: vanha päällyste jyrsitään, kuljetetaan urakoitsijoiden asfalttiasemille, testataan ja lisätään uuden asfaltin joukkoon. Tämä vähentää raaka-aineiden tarvetta, pienentää hiilidioksidipäästöjä ja säästää kustannuksia.
Vilkasliikenteisillä teillä käytetään usein remixer-menetelmää, jossa vanha päällyste jyrsitään ja sekoitetaan paikan päällä uuteen materiaaliin. Menetelmä on kustannustehokas ja nopea, ja se soveltuu erityisesti vilkkaille ja nopeasti urautuville teille.
Paikkausurakassa käytetään ympäristöystävällistä materiaaliratkaisua: kattohuoparouhetta. Sitä on aiemmin hyödynnetty päällystystöissä, mutta nyt sitä käytetään ensimmäistä kertaa Pirkanmaalla paikkauksissa valuasfalttimassan seassa korvaamaan osan uudesta asfalttimassasta. Menetelmä mahdollistaa kierrätyksen myös pienemmissä korjaustöissä. Ratkaisu on kustannustehokas ja tukee kiertotalouden tavoitteita vähentämällä neitseellisten raaka-aineiden tarvetta.
Kehitämme jatkuvasti kierrätysmenetelmien käyttöä, esimerkiksi selvittämällä niiden soveltuvuutta kivimastiksiasfalttiin (SMA). Osassa kohteista tehdään hiilidioksidipäästölaskelmia, ja urakoitsijoiden kalustolle on asetettu tiukat päästöluokkavaatimukset. Lisäksi tiemerkintäurakassa maksetaan bonusta fossiilivapaista polttoaineista.