Vahinkojen korvaaminen tienpidossa
Voit tienkäyttäjänä hakea vahingonkorvausta maantiellä sattuneesta vahingosta, joka on aiheutunut tien puutteellisesta kunnossapidosta. Voit saada korvausta, jos tienhoito on ollut virheellistä tai huolimatonta tai tienhoitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Yksistään tien huono kunto ei oikeuta korvaukseen. Korvaushakemukset käsitellään keskitetysti Lapin ELY-keskuksessa.
Toimi näin
Vahingon sattuessa kannattaa
kirjata muistiin tarkka vahinkoaika ja -paikka sekä vahingon aiheuttaja
ottaa valokuvia tapahtumapaikasta, vahingon aiheuttajasta ja aiheutuneista vahingoista
soittaa Tienkäyttäjän linjalle, p. 0200 2100 (24/7).
Näin vahingot ja vahinko-olosuhteet ovat varmimmin todettavissa ja tutkittavissa. Tienkäyttäjän linja välittää tiedon vahingosta ja vauriopaikasta reaaliaikaisesti tienpitäjälle.
Voit tehdä vahingonkorvaushakemuksen ensisijaisesti sähköisen asiointipavelun kautta. Kirjautuminen palveluun vaatii vahvan tunnistautumisen. Tarvitset joko pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin jos sähköinen asiointi ei ole mahdollista, lähettämällä tulostettu hakemuslomake postitse tai skannattuna sähköpostilla Lapin ELY-keskuksen kirjaamoon (PL 8060, 96101 Rovaniemi tai kirjaamo.lappi@ely-keskus.fi)
Korvaushakemuksen käsittely edellyttää, että vahinkoaika ja -paikka sekä vahingon aiheuttaja on määritetty mahdollisimman tarkasti. Hakemuksesta tulee ilmetä myös tarkka vahinkotapahtuman kuvaus, tapahtumasta aiheutuneet vahingot eriteltyinä sekä euromääräinen yksilöity korvausvaatimus.
Hakemukseen tulee liittää vahinkotapauksesta riippuen
valokuvat, kartat ja piirrokset vahinkopaikasta ja vahingoista
korjauskustannuslaskelma (vahinkotarkastajan laskelma suuremmissa vahingoissa)
poliisin tutkintailmoitus
Hakemukseen ei liitetä kuitteja tai tositteita. Säilytä alkuperäiset kuitit ja tositteet itselläsi. Lapin ELY-keskus pyytää erikseen toimittamaan alkuperäiset kuitit myönteisessä päätöksessä. Korvaukset maksetaan alkuperäisen tai alkuperäistä vastaavan kuitin perusteella.
Käsittelyaika
Korvaushakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Hakemusten keskimääräinen käsittelyaika on noin neljä kuukautta. Yksittäistapauksissa käsittelyaika voi kuitenkin vaihdella.
Ota yhteyttä - Liikenteen asiakaspalvelu
- Palauteväylä Linkki toiselle web-sivustolle. (avautuu uuteen ikkunaan)(etsi tietoa, tee ilmoitus tai kehitysehdotus, kysy neuvoa)
- Neuvonta 0295 020 600 ma-pe klo 9-15 (pvm/mpm) Huom. kesällä 23.6.-1.8. klo 9-14
- Chat-palvelussa asiakasneuvoja paikalla ma-pe klo 9-15 (muuna aikana virtuaalineuvoja) Huom. kesällä 23.6.-1.8. chatissa pääsääntöisesti virtuaalineuvoja
- Sähköposti: [email protected]
- Somessa InstagramLinkki toiselle web-sivustolle. (avautuu uuteen ikkunaan) | Facebook
- Tietosuojaseloste (palautevayla.fi)
Tienkäyttäjän linja 0200 2100
- Ilmoitukset liikennettä vaarantavista ongelmista maanteillä (24 h/vrk, pvm/mpm)