Alueellista tietoa

Uutiset 2022

Lenkki Oy:n kengänpohjissa hyödynnetään vanhoja autonrenkaita – onnistunut tuotekehitysprojekti toteutettiin ELY-keskuksen tuella

Kankaanpääläinen Lenkki Oy keksi valmistaa kengänpohjia käytetyistä autonrenkaista. Uusiomateriaalin hyödyntäminen tuotteen valmistuksessa laski materiaaliosuuden hiilidioksidipäästöt lähes puoleen. Yritys sai kiertotaloutta edistävään tuotekehitysprojektiinsa ELY-keskukselta yrityksen kehittämisavustusta. Kierrätysmateriaalit ovat silti olleet jo pitkään osa yrityksen arkea.

Paikalliset kenkäalan yritykset perustivat Lenkki Oy:n alun perin 1974 omiin tarpeisiinsa valmistamaan erilaisia kenkien osia kuten pinkopohjia, kappeja ja pohjallisia. Nykyään Lenkki Oy valmistaa laajemmin komponentteja erilaisiin tuotteisiin työhön ja vapaa-aikaan. Lenkki Oy työllistää 17 henkeä, ja pääasiassa tehdas käy yhdessä vuorossa.

Lenkki on alallaan ainoa yritys Suomessa. Suurin osa sen tuotteista liittyy edelleenkin kenkiin. Noin neljännes yrityksen valmistamista tuotteista päätyy työ- ja turvajalkineisiin ja sitäkin hieman suurempi osuus vapaa-ajan jalkineisiin.

– Valmistamme myös ergonomiaan ja henkilökohtaisiin apu- ja turvallisuusvälineisiin liittyviä komponentteja kuten ortopedisia pohjallisaihioita, liukuesteitä, rollaattorin pyöriä ja työpisteen seisontamattoja. Välitämme myös esimerkiksi autojen verhoiluun liittyviä materiaaleja. Valmistamme myös eläintarvikkeita, Lenkki Oy:n toimitusjohtaja Annamaija Mäkilouko kertoo.

Lenkki Oyn tuotantotilat. Nainen huolittelee kengänpohjallisia koneella.

Kierrätysmateriaalit ovat olleet osa Lenkin tuotteita jo kauan

Lenkki Oy:lle innovointi ja materiaalien uudelleenkäyttö eivät ole mitään uusia juttuja. Tuotannossa hyödynnetään lisäksi päivittäin valmistuksen prosessihukkaa uudelleen.

– Tuotteidemme raaka-aineissa on jo kauan hyödynnetty kierrätysmateriaaleja kuten kierrätysvillaa, tekstiiliteollisuuden hulpioita, nahan leikkuujätettä ja vanhoja juomapulloja, Annamaija Mäkilouko sanoo.

Yritys on vuosien varrella kehittänyt useita ja patentoinutkin kaksi materiaalirakennetta ja tuotetta. Osa niistä kulkee Solepex nimellä, koska Lenkki osti yrityksen sen mentyä konkurssiin, eikä syytä tunnetun nimen muuttamiselle nähty. Lenkki on kehittänyt esimerkiksi nastakenkien pohjat, joissa nastat joustavat eri suuntiin, jolloin pito myös sisätiloissa kuljettaessa säilyy.

Kengänpohjien valmistuksessa syntynyttä poisleikattua hukkamateriaalia, joka sulatetaan uudelleen käyttöön.

Vanhat autonrenkaat saavat uuden elämän kengänpohjissa

Idea Lenkin uusimpaan innovaatioon ELT+ (End of Life Tyre) -materiaalista valmistettuihin kengänpohjiin syntyi muovialan messuilla, kun bio- ja kiertotalouden ratkaisuja kehittävä Apila Group etsi uusia käyttömahdollisuuksia käytöstä poistetuille autonrenkaille.

– Siinä se lamppu niin sanotusti syttyi. Ajattelimme, että tuohan voisi toimia oikein hyvin kengänpohjassakin ja jäimme heidän kanssaan keskustelemaan. Kiinnostuimme, koska meidänkin alallamme kierrätysasiat ovat tärkeitä ja ajankohtaisia, Lenkin tuotekehityksestä ja tuotesuunnittelusta vastaava Juha Alitalo kertoo.

Uusiomateriaali kengänpohjiin tulee Suomen Rengaskierrätys Oy:ltä. Parin vuoden tuotekehityksen ja monien testausten jälkeen Lenkki päätyi valmistamaan erimallisia vapaa-ajan kenkien pohjia seoksesta, jossa on 30 % kumijauhetta käytöstä poistetuista Nokian Renkaiden talvirenkaista.

– Voimme nyt kehittää samasta materiaalista muitakin tuotteita, Juha Alitalo sanoo.

Tutkimus- ja testausorganisaatio SATRA laski Lenkki Oy:lle, että ELT-materiaalin käyttämisestä syntyy 46 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä, kuin jos kengänpohjien valmistukseen valittaisiin neitseellinen termoplastinen elastomeeri. Laskelmassa on huomioitu raaka-aineen vaikutus kuljetuksineen.

Juha Alitalo ja Annamaija Mäkilouko Lenkki Oyn toimistolla. Taustaseinällä yrityksen tuotteita kuten erilaisia kengänpohjia esillä.

Tuotekehityshankkeelle ELY-keskuksen rahoitusta

Lenkki Oy on aiemmin hyödyntänyt ELY-keskuksen maaseudun yritystukea koneiden hankintaan. Uusiomateriaalihankkeelle ELY-keskus myönsi yrityksen kehittämisavustusta EAKR-rahastosta Hiilineutraali Suomi -toimintalinjasta. Yksi rahaston tärkeistä erityistavoitteista on kiertotalouden edistäminen.

Tukirahoitusta myönnettiin sekä investointeihin että kehittämiseen. Satakunnassa investoinneissa tuki on 20 %. Lenkki sai investointitukea koemuottien sekä poistoilmalaitteiston hankintaan. Kehittämistoimenpiteissä tuki voi olla 50 %. Lenkin hankkeessa kehittämistoimenpiteisiin sisältyivät esimerkiksi raaka-aineet, ulkopuoliset asiantuntijapalvelut, tuotetestaukset ja messukäynnit.

– Kiinnostuneita kenkävalmistajia on kyllä ollut. Onnistuneen tuotekehityshankkeen päätteeksi haluamme kasvattaa vientiämme, Annamaija Mäkilouko kertoo.

Lenkin tuotteista vientiin menee noin viidesosa tällä hetkellä. Lenkki vie itse suoraan Pohjoismaihin ja Balttiaan. Osa tuotteista päätyy välillisesti aina Kanadaan asti.

Mies työskentelee koneella Lenkin tuotantosalissa.