- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2014
Hyvä maankäytön ja liikenteen suunnittelu luo Pirkanmaan ELY-keskuksen mukaan perustan viihtyisälle Tampereen keskustalle (Pirkanmaan ELY-keskus)
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus (ELY-keskus) pitää strategisen yleiskaavan laatimista Tampereen kaupungin keskusta-alueelle erittäin perusteltuna ja näkee, että yleiskaavatyö mahdollistaa Tampereen keskustan eri hankkeiden maankäytön yhteensovittamisen toimivalla tavalla. Tämä käy ilmi Pirkanmaan ELY-keskuksen lausunnoista, jonka se antoi Tampereen kaupungille Tampereen keskustan strategisesta osayleiskaavasta ja viherverkkosuunnitelmasta.
Keskusta julkiselle liikenteelle, Rantaväylä keskustan läpikulkuliikenteelle
Osayleiskaavan luonnosvaihtoehtoihin on Tampereen ydinkeskustan alueelle merkitty kaupunkikehittämisen alue, jolla tavoitellaan erityisesti liiketoiminnan edellytysten, saavutettavuuden ja kävelyalueen elävyyden monipuolista kehittämistä. ELY-keskus näkee, että kaupunkikehittämisen aluetta tulisi laajentaa kattamaan rautatieaseman itäpuolinen alue monipuolisena liiketoiminnan ja palvelujen alueena. Alueen merkitys eri liikennemuotojen solmukohdassa tulee jatkossa kasvamaan.
Liikennejärjestelyjen osalta Tampereen keskustan kehittämisen merkittävin ohjaava tekijä on ydinkeskustan rauhoittaminen ajoneuvoliikenteeltä. Pysäköintilaitosten helppo saavutettavuus on erityisen tärkeää. ELY-keskus katsoo, että strategisessa osayleiskaavassa esitettävät maanalaiseen pysäköintiin johtavat kulkuväylät tulee sijoittaa siten, että henkilöajoneuvoliikennettä ei tarpeettomasti ohjata keskustan katuverkolle. Tämä korostaa ELY-keskuksen mukaan Näsinkallion eritasoliittymän ja Kunkun parkin roolia. Keskustan liikennejärjestelyissä tulee huolehtia myös siitä, että Rantaväylän rooli sujuvana seudullisen liikenteen välittäjänä säilyy. Tärkeää liikenteen toimivuuden kannalta on myös Ratapihankadun toteuttaminen.
Viheralueilla luodaan viihtyisyyttä kaupunkialueelle
Tampereen keskusta-alueen maankäytön ja rakentamisen suunnittelua tulee tarkastella kokonaisuutena, jossa huomioidaan Tammerkosken ja Pyynikin alueiden valtakunnallinen merkittävyys. Strategisen suunnittelun lähtökohtana tulee erityisesti ottaa huomioon Tammerkosken valtakunnallinen arvo yhtenä maamme keskeisimmistä teollisista kulttuurimaisemista ja rakennetuista ympäristöistä. Keskusta-alueen asukkaiden elinympäristön laadun kannalta on keskeistä säilyttää ja kehittää viherrakenteen jatkuvuutta Tammerkosken rannoilta Pyynikin valtakunnallisesti arvokkaalle harjulle, Kauppiin sekä Santalahden suuntaan. ELY-keskus pitää tärkeänä, että keskusta-aluetta tiivistettäessä viherverkkoa tarkastellaan kokonaisuutena ja maankäytön jatkokehityksen ratkaisuissa huomioidaan rantojen virkistyskäytön tarpeet riittävän laajoina, kaikkia väestönosia palvelevina vapaa-alueina sekä Tampereen keskusta historiallisesti arvokkaiden puistojen kaupunkina.
Lisätietoja:
Pirkanmaan ELY-keskus
- yksikön päällikkö Leena Strandén, puh. 0295 036 385 (maankäyttö)
- liikenneasiantuntija Jarkko Peurala, puh. 0400 995 818 (liikenne)
Liitteet:
- Pirkanmaan ELY-keskuksen lausunto Tampereen keskustan strategisen osayleiskaavan luonnosvaihtoehdoista
- Pirkanmaan ELY-keskuksen lausunto Tampereen keskustan viherverkkoa koskevasta raporttiluonnoksesta
- Julkaisupäivä
- 16.6.2014