- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
- Valtion aluehallinnon uudistus
Tiedotearkisto
Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.
Vaikka arviointiselostus pääosin täyttää sille asetetut vaatimukset, esiintyy siinä joitakin puutteita. Nämä eivät kuitenkaan ole yksistään tai yhdessä sellaisia, että arviointiselostus olisi olennaisesti puutteellinen. Virheet ja puutteet on perusteltua korjata hankkeen jatkosuunnittelussa.
Viranomaisilta pyydettyjen lausuntojen ohella myös muilla tahoilla oli mahdollisuus sanoa hankkeesta mielipiteitä, joita eri yhteisöt ja yksityishenkilöt esittivät runsaassa 20 kirjelmässä. Mielipiteissä tarkasteltiin laajasti lähes kaikkia ympäristövaikutusten arvioinnin osa-alueita.
Arvioitava hanke ja sen vaihtoehdot
Arvioitava hanke on valtatie 3:n parantaminen Ylöjärven Soppeenmäki–Hämeenkyrön Sarkkila välillä, joka on pituudeltaan 15–20 km vaihtoehdosta riippuen. Hankkeen tavoitteena on 2+2 -kaistainen eritasoliittymin varustettu tie, jonka nopeusrajoitus on 100 km/h. Arviointiselostuksessa esitellyt vaihtoehdot olivat seuraavat:
Vaihtoehto VE 0 eli vertailuvaihtoehto, jossa valtatie säilyy nykyisellään.
Vaihtoehto VE 0+, nykyisen valtatien liikenteen sujuvuutta, toimivuutta ja liikenneturvallisuutta parannetaan pienin toimenpitein. Nykyiset ohituskaistat varustetaan keskikaiteella ja Miharintien liittymä siirretään ohituskaistan itäpäähän. Sarkkilantien liittymä porrastetaan. Valtatien liittymiä vähennetään.
Vaihtoehto VE 1, tietä levennetään nykyisessä maastokäytävässä keskikaiteelliseksi 2+2 -kaistaiseksi sekaliikennetieksi, jossa eritasoliittymät Metsäkylän Pinsiönkankaantien, Pentinmaantien ja Hämeenkyrön–Miharintien kohdilla.
Vaihtoehto VE 2, uusi lyhyt linjaus, 2+2 kaistaa nykyisen valtatien pohjoispuolelle. Linjaus noudattaa aluksi Uusi-Kuruntietä ja sijoittuu uuteen maastokäytävään kulkien Elovainion teollisuusalueen, Iso Työläjärven ja Mäyräjärven pohjoispuolella ja Ahvenusjärven eteläpuolella. Väylä yhtyy eritasoliittymällä nykyiseen valtatiehen ennen Hämeenkyrön Miharintien liittymää. Toinen eritasoliittymä sijoittuu Ylöjärven Heinikon kohdalle. Nykyinen tie jää paikallisliikenteelle rinnakkaistieksi. Uutta maastokäytävää on noin 10 km.
Vaihtoehto VE 3, uusi pitkä linjaus. 2+2 kaistaa nykyisen valtatien pohjoispuolelle. Alavaihtoehdot 3a ja 3b noudattavat samaa maastokäytävää Vääräjärven eteläpuolelle saakka kuin vaihtoehto 2. VE 3a kiertää Ahvenusjärven ja Pirttijärven eteläpuolelta ja VE 3b pohjoispuolelta. Tämän jälkeen ne yhdistyvät ja yhtyvät suunnitteilla olevaan Hämeenkyrön ohitustiehen. Eritasoliittymät sijoittuvat Ylöjärven Heinikon ja Hämeenkyrön Jussilanmäen kohdille ja lisäksi varaudutaan alustavasti jatkamaan Hämeenkyrön Miharintietä ja liittämään se eritasoliittymällä valtatiehen. Nykyinen tie jää paikallisliikenteelle rinnakkaistieksi. Uutta maastokäytävää on noin 16 km.
Hanke sijoittuu tiivistyvään yhdyskuntarakenteeseen, mutta myös maisema- ja Natura-alueelle
Ympäristövaikutusten osalta arvioinnin painopisteiksi muodostuivat Ylöjärven taajamaan sijoittuva tieratkaisu, ekologiset yhteydet ja virkistysreitit sekä Mahnala-Sasin kulttuuriympäristö ja Sarkkilan Natura-alue.
Ylöjärven yhdyskuntarakenteen osalta tieratkaisu aiheuttaa monentyyppisiä vaikutuksia ympäristölle ja maankäytölle, erityisesti alueen läpi kulkevan raskaan liikenteen sekä eritasoliittymien rakentamisen osalta. Yhdyskuntarakenteen sisälle sijoittuessaan tielinjaus muodostaisi myös huomattavan estevaikutuksen sen pohjoispuolisen kasvavan asutuksen ja eteläpuolisten työpaikka- ja virkistysalueiden välille.
Vaihtoehdoissa, joissa tielinjaus kulkisi nykyisen valtatien pohjoispuolella, tie katkaisisi esim. luonnollisia virkistysreittejä ja viheryhteyksiä. Arvioinnissa on ollut keskeistä valtatien estevaikutukset sekä niiden lieventäminen.
Tielinjausten länsipäässä Sarkkilassa ympäristövaikutusten osalta erityisen haastavaa on tiesuunnitelman aiheuttamien muutosten kohdistuminen Sasi-Mahnalan valtakunnallisesti arvokkaaseen maisema-alueeseen ja Sarkkilanjärven Natura-alueeseen.
Lausunto on nähtävillä virastoissa, kirjastoissa ja internetsivuilla
Lausunto on yleisön nähtävillä vähintään kuukauden ajan seuraavissa paikoissa: Ylöjärven tekninen virasto, Räikäntie 3 B, kirjasto Koivumäentie 2 ja kirjastoauto, Hämeenkyrön tekninen virasto, Hollitie 7, kirjasto Kyrönsarventie16 ja kirjastoauto sekä Pirkanmaan ELY-keskus, ympäristö- ja luonnonvarat, 5.krs, Yliopistonkatu 38, Tampere sekä Pirkanmaan ELY-keskuksen internetsivuilla osoitteessa www.ely-keskus.fi/pirkanmaa/yva > Vireillä olevat YVA-hankkeet > Valtatie 3 parantaminen välillä Ylöjärvi - Hämeenkyrö.
Ympäristövaikutusten arviointimenettely päättyy tähän yhteysviranomaisen lausuntoon YVA-selostuksesta. YVA-menettelyn tarkoituksena on arvioida hankkeen ympäristövaikutuksia ja niiden merkittävyyttä, mutta menettelyssä ei päätetä hankkeen toteuttamisesta.
Lisätietoja:
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Yksikön päällikkö Hannu Wirola, puh. 050 563 3706
- Julkaisupäivä
- 3.3.2011
- Luokitukset