Navigointivalikko
Tiedotearkisto

Tiedotearkisto

Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.

TIEDOTEARKISTO
null Tienpidon haasteet yhä kireämmät Lounais-Suomessa

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen laatimassa Tienpidon ja liikenteen suunnitelmassa linjataan lähivuosien investointeja, teiden kunnossapitoa sekä saaristoliikenteen ja joukkoliikenteen palvelutasoa. Valtiontalouden tiukka taloudellinen tilanne johtaa toiminnan selkeään priorisointiin. Kustannusten nousu näkyy toiminnassamme kautta linjan. Samaan aikaan rahoitus on pysynyt ennallaan eli saamme hankittua yhä vähemmän toimenpiteitä ja palveluja käytettävissä olevalla rahoituksella.  Juuri valmistuneen liikennepoliittisen selonteon linjauksia pidetään oikeina, mutta niiden toteuttamiseen ei ole osoitettu riittävästi rahoitusta tällä hallituskaudella. Kasitietä lukuun ottamatta selonteon 10-vuotisohjelmaan ei sisältynyt muita alueen kehittämisen kannalta merkittäviä tieinvestointeja.

Liikennepoliittisessa selonteossa Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakuntien yhteinen kärkihanke vt 8 Turku-Pori -yhteysvälihanke sai rahoituspäätöksen, mutta suunnitellusta laajuudesta reippaasti karsittuna. Vielä ei ole varmuutta, mitkä kohteet myönnetyllä 100 M€ rahoituksella toteutetaan. Lisäksi Turun seutu on saamassa kaupunkiseutujen kehittämiseen 5 M€ erillistä rahoitusta (MAL) joukko- ja kevyttä liikennettä sekä liikenneturvallisuutta edistäviin hankkeisiin. Rahoituksen ehtona on kuntien osallistuminen kustannuksiin samalla summalla. Kasitietä lukuun ottamatta selonteossa ei mainittu muita tiehankkeita Varsinais-Suomeen ja Satakuntaan, mitä voidaan pitää pettymyksenä.

Tienpidon ja liikenteen suunnitelmassa linjataan, että tieverkon päivittäinen hoito säilytetään pääosin nykytasolla. Se rahoitetaan ns. päältä pois -periaatteella. Sen vuoksi ylläpidosta ja perustienpidon rahoituksella toteutettavista alueellisista investoinneista on jouduttu tinkimään jo useamman vuoden ajan. Kustannustason nousun vuoksi päällystysohjelma jää tänä vuonna ennätyslyhyeksi, vajaaseen 300 kilometriin. Päällystystöissä painopisteenä ovat päätiet, ja tänä vuonna panostetaan erityisesti päällystevaurioista kärsineen E18 -moottoritien uudelleen päällystämiseen. Käytännössä vähäliikenteisten teiden uudelleen päällystämiseen ei riitä juurikaan rahaa ja niiden kunto tulee merkittävästi heikkenemään.  Suurin muutos tällä suunnitelmakaudella tuleekin näkymään vähäliikenteisillä päällystetyillä teillä. Liikenteestä n. 40 % kulkee kuitenkin muilla kuin pääteillä, ja sillä on merkitystä erityisesti Lounais-Suomessa tärkeälle ruuantuotantoprosessille. Suuri osa alueemme silloista on tullut peruskorjausikään ja panostuksista huolimatta niiden kunto heikkenee koko ajan.  Alueellisia investointeja voidaan toteuttaa perustienpidon rahoituksella hyvin vähän. Tänä vuonna toteutetaan ainoastaan muutamia kevyenliikenteen väyliä yhteistyössä kuntien kanssa.

Liikenneyhteyksillä on suuri merkitys menestyvälle yritystoiminnalle, elinkeinoelämän logistisille ketjuille ja koko alueen kehittymiselle. Akuuteimmat kehittämistarpeet kohdistuvat valtatie 8 Turku - Pori yhteysvälihankkeen toteuttamiseen kokonaisuutena sekä E18 Turun kehätien nelikaistaistamiseen välillä Kausela - Kirismäki. Turun satamayhteyden (Suikkilantie) parantamisen toteuduttua satamaliikenne ohjataan E18 -moottoritielle Raision ja Turun kehätien kautta, ja kaksikaistainen Kausela-Kirismäki -väli on jo nyt kehätien pullonkaulana. Elinkeinoelämän toimintaedellytysten sekä liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta koko vt 8 Turku-Pori yhteysvälihankkeen toteutuminen on välttämätöntä. Siksi on tärkeää saada varmuus rahoittamatta jääneen n. 110 M€:n hankeosuuden toteuttamisesta ja rakentaminen jatkumaan yhtäjaksoisesti seuraavan hallituskauden aikana.

Joukkoliikenteen rahoitus on suhteellisesti laskenut jo pidempään, eikä se mahdollista täysimääräisten avustusten myöntämistä. Pidämme erityisen tärkeänä kaupunkiseutujen joukkoliikenteen kehittämistä ja seutulippujen tukemista, mutta jos tukiosuutta joudutaan supistamaan vielä nykyisestä, vaarana on seutulippuhintojen nousu ja sen myötä matkustajamäärien lasku.  Lakisääteinen tehtävämme on turvata joukkoliikenteen peruspalvelut myös muilla seuduilla, eikä liikennöinnin tasoa voidakaan enää nykyisestä laskea. Joukkoliikenteen järjestämisessä eletään siirtymäaikaa. Turun ja Porin kaupunkiseutujen joukkoliikenteen vastuutahoina aloittavat v. 2012 seudulliset joukkoliikenneviranomaiset. Lisäksi ollaan siirtymässä osittain markkinaehtoiseen liikennöintiin siirtymäajan sopimusten päätyttyä.

Saaristoliikenteessä haasteena on, että nykyinen rahoitustaso ei mahdollista palvelutason säilyttämistä, koska polttoainekustannukset ovat nousseet merkittävästi. Palvelutasoa voidaankin joutua tarkistamaan vastaamaan käytettävissä olevaa rahoitusta. Saaristoliikenteeseen on kuitenkin tulossa muutamalle lauttapaikalle ja reitille uusia aluksia. Se lisää kuljetuskapasiteettia ja mahdollistaa matkailun ja muiden elinkeinojen kehittymisen sekä parantaa saaristossa asumisen ja työskentelyn edellytyksiä.

Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus,

- johtaja Matti Vehviläinen, puh. 0400 833 119

- tienpidon asiantuntija Vesa Virtanen, puh. 040 583 2078

- toiminnanohjauspäällikkö Pekka Puurunen, puh. 040 738 4293

Liitteet: Tienpidon ja liikenteen suunnitelma 2012–2016

 


Alueellista tietoa