Navigointivalikko
Tiedotearkisto

Tiedotearkisto

Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.

TIEDOTEARKISTO
null Tänä vuonna panostetaan E18 -moottoritien uudelleen päällystämiseen - työt alkavat maanantaina 7.5

Tänä vuonna panostetaan erityisesti E18 -moottoritien päällystämiseen. Päällystystöitä tehdään Halikonjoen ja Piihovin välisellä alueella n. 9,0 km matkalla sekä Haukkalan levähdysalueen ja Muurlan välisellä alueella n. 3,5 km matkalla. Päällystystyöt alkavat maanantaina 7.5. iltapäivällä. Päällystystöitä tehdään kaista kerrallaan siten, että toinen ajokaista on pääosin käytössä. Tielläliikkujien on kuitenkin syytä varautua liikenteen hidastumiseen tietyömaan läheisyydessä sekä liikenteen hetkelliseen pysäyttämiseen. Lisäksi työn aikana joudutaan sulkemaan liikenteeltä Salon Märynummen ja Piihovin eritasoliittymien rampit, jolloin liikenne ohjataan kiertotien kautta. Paikalla on kiertotieopastus. Rampit päällystetään pääosin yötyönä ja rampit suljetaan yksi kerrallaan. Ramppien päällystysajankohdista ja kiertotiereiteistä tiedotetaan tarkemmin myöhemmin. Kokonaisuudessaan työt moottoritiellä kestävät kesäkuun alkupuolelle asti.

Päällystystöitä tullaan tekemään E18 -moottoritiellä Paimion ja Muurlan välillä myös ensi vuonna. Viime ja ensi vuoden päällystystyöt mukaan lukien E 18 moottoritietä päällystetään yhteensä n. 30 km. Näiden kolmen vuoden aikana moottoritien päällystämiseen käytetään yhteensä n. 7,5 M€, mikä vastaa noin puolta alueellemme kohdistuvasta vuosittaisesta päällystysohjelman kustannuksista. E18-moottoritien päällystäminen on myös normaalia selkeästi kalliimpaa, sillä tiellä on 4 kaistaa, leveät pientareet ja päällystekerroksen kasvattaminen edellyttää järeämpää päällystysmenetelmää. Samalla rahalla pystyisi päällystämään kolminkertaisen määrän halvempia kohteita. Tämä selittääkin kustannusten nousun ohella tämän vuoden päällystysohjelman lyhyyttä (vajaa 300 km). Pääteillä on tiukat päällysteiden valtakunnalliset laatuvaatimukset, jotka ohjaavat vuosittaista päällystyskohteiden valintaa.  E18-moottoritie on kuitenkin niin merkittävä väylä, että priorisoimme sen kunnossapidon muiden tarpeiden edelle.

E18 moottoritien päällystevauriot ovat johtuneet vanhentuneista asfalttikerroksista, minkä seurauksena niiden kestävyys on alentunut ja erityisesti sideaineen toiminta päällysteessä on heikentynyt. Päällysteen pintavauriot syntyivät, kun kulutuskerroksen verkkohalkeamista pääsi vesi rakenteisiin ja syövytti tiehen reikiä. Tieosuuden päällysteelle lisätään kulutuskerros ja ehkäistään vastaavien ongelmien syntyminen jatkossa. Perustienpidon rahoituksella teiden kulutuskerroksen kasvattaminen on kuitenkin haasteellista työn kalleuden takia.  E18 moottoritie välillä Paimio – Muurla valmistui v. 2003 ja sen kunnossapito hoidetaan perustienpidon rahoituksella.  Sen sijaan elinkaarimaalilla toteutetun E18 Muurla-Lohja -välin kunnossapidosta vastaa tieyhtiö Ykköstie ja palvelusopimuksen kustannukset katetaan erillisrahoituksella. 

Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, kunnossapitoasiantuntija
Jukka Heikkilä, puh. 040 727  6061


Alueellista tietoa