Navigointivalikko
Tiedotearkisto

Tiedotearkisto

Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.

TIEDOTEARKISTO
null Suomalaisyritykset eivät hyödynnä mahdollisuuksiaan sähköisessä liiketoiminnassa kansainvälisillä markkinoilla

Suomi on selvästi muuta Eurooppaa jäljessä kansainvälisessä sähköisessä liiketoiminnassa. Suomalaisista yrityksistä vain noin 8 % tekee kansainvälistä verkkokauppaa, kun suurimmassa osassa muuta Eurooppaa luku on pääsääntöisesti yli 20 %.

Oulussa järjestetään perjantaina 10.6.2011 Kansainvälistä kasvua verkossa -seminaari, jossa verkkobisneksen mahdollisuuksiin pureudutaan. Tilaisuuden ohjelma >>

Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen!

Yritysten olisi lähdettävä entistä rohkeammin hakemaan kansainvälistä verkkobisnestä. Menestyneimmät eurooppalaiset esimerkkiyritykset eivät ole keksineet tekosyitä olla menemättä kansainvälisille markkinoille. Kotimaisessa verkkokauppakeskustelussa keskitytään kuitenkin kansainvälistä verkkoliiketoimintaa hankaloittaviin asioihin, kuten esimerkiksi eri arvonlisäverotuksen eroihin. Pelkästään kotimaahan keskittyvä verkkobisnes ei kanna pitkälle.

Valitettavasti yrityksissä halutaan pysyä mukavuusalueella: jakelua/myyntiä tehdään niin kuin aina ennenkin – ja asiakkaan palvelemista verkossa ei koeta välttämättä mielekkäänä. Kivijalka- ja verkkokaupan yhdistäviä variaatioita on kuitenkin useita. Suomalainen verkkokaupan infra (esim. maksuliikenne) ovat erittäin hyvällä tasolla, mutta yritysten aktiivisuus ja kaupalliset sovellukset eivät sitä ole. Kilpailutilanne muuttuu nopeasti, eivätkä suomalaisyritykset ole tällä hetkellä kilpailukykyisiä tässä teemassa.

Miten sitten voidaan muuttaa passiivinen asenne verkkokauppaa ja sähköistä markkinointia kohtaan myönteisemmäksi? Mitä voidaan tehdä, jos isotkaan yritykset eivät aktivoidu asiassa? Sähköinen liiketoiminta tulisi nostaa vahvasti esiin elinkeinojen ja yritystoiminnan kehittämiseen liittyvässä keskustelussa. Näin saataisiin yritykset aktiivisemmin liikkeelle ja pysyttäisiin kehityksessä mukana – tai oltaisiin jopa edelläkävijöitä! Miltei kaikki eurooppalaiset verkkokaupan menestystarinat ovat syntyneet nopeasti jo yrityksen alkumetreillä. 

Tilaisuuden alustajina ovat seuraavat henkilöt:

professori Timo Koivumäki / VTT, mobiili liiketoiminta, puh 040-507 3631
projektipäällikkö Petri Luukkonen / VERCCO, BusinessOulu, puh 044-703 1305
partner Riikka-Maria Lemminki / JM Tieto Oy, puh 040-578 1974
yrittäjä Tarmo Sallinen / ACON Finland Oy, puh 050-306 9191
myyntikoordinaattori Heidi Partanen / Valkee, puh 040-455 4332
projektipäällikkö Esa Räisänen / Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus 050-390 2433

Tilaisuuden järjestäjät:

Verkkokaupan palveluverkosto -hanke www.vercco.fi

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen KV-Foorumi -hanke
www.ely-keskus.fi/pohjois-pohjanmaa/kv-foorumi

 


Alueellista tietoa