Navigointivalikko
Tiedotearkisto

Tiedotearkisto

Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.

TIEDOTEARKISTO
null E18 moottoritien tiesuunnitelma osuudelle Loviisa-Kotka sekä Karhula - Rantahaka meluntorjunnan tiesuunnitelma valmistuneet - Suunnitelmaa esitellään yleisötilaisuudessa Kotkassa 20.4.2010
 Loviisa–Kotka tiesuunnitelma valmistunut

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen liikenne- ja infrastruktuurivastuualueen (entinen Kaakkois-Suomen tiepiiri) laatima tiesuunnitelma valtatien 7 rakentamiseksi moottoritieksi välillä Loviisa–Kotka on valmistunut. Osuudelle on vuonna 2007 laadittu yleissuunnitelma, josta liikenne- ja viestintäministeriö on antanut hyväksymispäätöksen 17.6.2008. Päätös on lainvoimainen.

Tiesuunnitelman mukaan Loviisan ja Kotkan välillä moottoritie toteutetaan lähes koko matkalla uuteen maastokäytävään pääosin nykyisen tien pohjoispuolelle. Pyhtään kirkonkylän kohdalla moottoritie rakennetaan nykyisen tien kohdalle. Rakennettava tie liittyy Kotkan Heinlahdessa moottoritieksi parannettavaan moottoriliikennetiehen. Lisäksi nykyiselle moottoritielle Kyminlinnan ja Karhulan välille toteutetaan Jumalniemen eritasoliittymä ja siihen liittyviä laajoja liikennejärjestelyjä.

Loviisan ja Kotkan välisen osuuden rakentaminen sisältyy E18-tien laajempaan moottoritien rakentamishankkeeseen Koskenkylä–Kotka, joka toteutettaneen ns. elinkaarirahoitusmallilla. Väli Koskenkylä–Loviisa on rakennettu moottoriliikennetieksi vuonna 1998. Osuuden parantamisesta moottoritieksi on vuonna 2009 laadittu tiesuunnitelman tarkistus. Hyväksymispäätös tiesuunnitelmasta saataneen keväällä 2010.

Valtion vuoden 2010 talousarvio sisältää aloitusrahoituksen Koskenkylä–Kotka -hankkeen toteuttamiselle. Rakennuttamisesta vastaavan Liikenneviraston tavoitteena on aloittaa rakentamistyöt vuonna 2011. Hankkeen rakennusvaiheen hankintaan tarvittavat täydentämissuunnitelmat valmistuvat vaiheittain kesään 2010 mennessä. Hankkeen rakentamiskustannuksiksi on arvioitu noin 285 miljoonaa euroa (maanrakennuskustannusindeksi 119,5,0; 2005=100), josta ulkopuolisen rahoituksen osuus (mm. kunnat) on noin 22 M€. Hankkeen hyöty-kustannussuhde on 1,1. Jos liikenne kasvaa noin 15 % ennustettua enemmän, hyöty-kustannussuhde on 1,3.

Valtatie 7 on osa E18-tietä. Tien parantaminen on EU:n priorisoima TEN -verkon kehittämiskohde, jonka suunnittelua EU myös rahoittaa. Tavoitteena on, että E18-tie olisi kokonaisuudessaan moottoritietasoinen Turusta Vaalimaalle asti vuoteen 2015 mennessä.

 

Tiesuunnitelman sisältö

Tiesuunnitelmassa on esitetty valtatien 7 rakentaminen moottoritieksi Loviisan ja Kotkan välillä noin 40 kilometrin matkalla. Suunnittelussa on otettu huomioon ympäristön esteettömyys, ekologisen rakentamisen mahdollisuudet ja uusien liikenteen energiamuotojen käytön kehittäminen. Moottoritien ja liikenteen haittoja on lievennetty laajalla meluntorjunnalla, pohjavesisuojauksilla, tunnelilla ja monilla vihersilloilla. Erityistä huomiota on kiinnitetty väyläestetiikkaan tuomalla korkeatasoisella viimeistelyllä esille alueen ominaispiirteitä, historiaa, luontoa ja elinkeinoelämää.

Moottoritielinjaus erkanee Loviisassa nykyisestä valtatiestä Loviisanjoen itäpuolella ja liittyy Kotkan ohittavaan moottoriväyläosuuteen Heinlahdessa. Heinlahden ja Sutelan välillä nykyinen moottoriliikennetie levennetään moottoritieksi toteuttamalla uusi ajorata nykyisen tien pohjoispuolelle. Nykyistä moottoritieosuutta parannetaan laajoilla liittymäjärjestelyillä Kyminlinnan ja Karhulan eritasoliittymien välisellä osuudella. 

Tiejaksolle rakennetaan kuusi kokonaan uutta eritasoliittymää, jotka ovat Loviisan itäinen, Ruotsinpyhtään, Ahvenkosken, Pyhtään, Siltakylän ja Heinlahden eritasoliittymät. Kotkassa parannetaan Sutelan ja Kyminlinnan eritasoliittymiä sekä korvataan Jumalniemen nykyinen eritasoliittymä uudella. Kotkan eritasoliittymien parantamisella varmistetaan kasvavan liikenteen sujuvuus ja turvallisuus. Jumalniemen uudistuva eritasoliittymä palvelee Karhulan alueen laajenevaa maankäyttöä. 

Tiejaksolle rakennetaan levähdysaluepari Pyhtäälle. Lisäksi Ahvenkoskella nykyisen tien levähdysalue uudistetaan.

Moottoritie sijoittuu nykyisen valtatien pohjoispuolelle Loviisan ja Ahvenkosken sekä Pyhtään kirkonkylän ja Kotkan välisillä osuuksilla enimmillään 1,5 km päähän nykyisestä tiestä. Ahvenkoskelta Pyhtään kirkonkylän itäpuolelle moottoritie sijoittuu nykyisen valtatien kanssa samaan maastokäytävään pääosin nykyisen tien eteläpuolelle tai osittain sen päälle. Ahvenkosken länsipuolella uusi valtatie alittaa Markkinamäen 0,5 kilometrin pituisessa tunnelissa. Tesjoen ylityksen alueella moottoritie sijoittuu Heli-ratavarauksen kanssa samaan maastokäytävään.

Nykyinen valtatie jää pääosin moottoritien rinnakkaistieksi, jota kehitetään kevyen liikenteen ja tienvarsiasutuksen näkökulmasta.  Nykyisen rinnakkaistien järjestelyjä muutetaan Kotkan alueella eritasoliittymien parantamisen yhteydessä. Niihin sisältyy paikallisten kulkuyhteyksien turvaamiseksi uusia tai parannettavia siltoja. 

Liikenteen meluhaittojen vähentämiseksi rakennetaan yhteensä noin 32 km meluvalleja, -seiniä ja -kaiteita. Heinlahden ja Kyminlinnan välillä täydennetään nykyisiä meluntorjuntaratkaisuja ja Kyminlinna–Karhula-osuudelle toteutetaan laajat melusuojaukset. Tiesuunnitelmaan sisältyy Porvoo–Koskenkylä–Loviisa–Kotka (Rantahaka)-osuuden sisältävä liikenteen hallinnan yleissuunnitelma, jossa esitetyt liikennetelematiikan toimenpiteet toteutetaan hankekokonaisuuden yhteydessä. 

Tiesuunnittelun rinnalla alueen kunnat ovat kaavoittaneet uutta maankäyttöä monien eritasoliittymien yhteyteen. Tiesuunnittelu ja kaavoitus on tehty tiiviissä vuorovaikutuksessa.

 

Karhula–Rantahaka meluntorjunnan tiesuunnitelma valmistunut

Karhula–Rantahaka välille on laadittu erillinen tiesuunnitelma, jossa on esitetty uusia suojauksia nykyisen meluntorjunnan tehostamiseksi. Tämän tiesuunnitelman hallinnollinen käsittely käynnistyy myös huhtikuun 2010 aikana.

 

Suunnitelmien käsittely

Loviisa–Kotka-osuuden tiesuunnitelma on lähetetty maantielain mukaiseen käsittelyyn huhtikuun alussa 2010. Siitä pyydetään lausunnot kunnilta, alueviranomaisilta ja eri sidosryhmiltä. Kunnat ovat asettaneet suunnitelman maantielain 27 §:n mukaisesti yleisesti nähtäville. Nähtävilläoloaika on 13.4–14.5.2010. Nähtävillä olon aikana suunnitelmasta voi tehdä muistutuksen asianomaiseen kuntaan. Kunnat ovat tiedottaneet tarkemmin nähtävillä olosta.

Liikennevirasto antaa Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen esityksestä tiesuunnitelmasta hyväksymispäätöksen syksyllä 2010. Tienpitäjä saa tiesuunnitelman lainvoimaisella päätöksellä maantielain mukaisen oikeuden tien tekemiseen. Hyväksytty tiesuunnitelma antaa lisäksi oikeuden tien rakentamiseen tarvittavien maa-alueiden ja kiinteistöjen hankintaan sekä tiestä aiheutuvien lunastus- ja haittakorvausten maksamiseen. Suunnitelmaan sisältyvien katujen suunnitelmat hyväksytään maankäyttö- ja rakennuslain mukaan alueen kuntien toimesta.

Karhula–Rantahaka-osuuden meluntorjunnan tiesuunnitelma käsitellään vastaavasti maantielain mukaisesti. Tiesuunnitelman hallinnollinen käsittely käynnistyy huhtikuun 2010 aikana. Hyväksymispäätös tiesuunnitelmasta saataneen syksyllä 2010.

 

Yleisötilaisuudet

Kaakkois-Suomen ELY-keskus järjestää yleisötilaisuudet, joissa esitellään valmista tiesuunnitelmaa ja kerrotaan hankkeen etenemisestä. Tilaisuudet pidetään suunnitteluosuuksittain seuraavasti:

• Ti 13.4. klo 17.30–19.30 Länsiharjun koulu, Loviisa (Ratakatu 1) (suunnitteluosuus Hagalund – Loviisan Ahvenkoski)

• Ke 14.4. klo 17.30–19.30 Huutjärven koulu, Pyhtää (Huutjärventie 56) (suunnitteluosuus Pyhtään Ahvenkoski – Heinlahti)

• Ti 20.4. klo 17.30–19.30 Höyrypanimo, Kotka (Metsontie 41) (suunnitteluosuus Petäjäsuo–Rantahaka ja Karhula–Rantahaka-osuuden meluntorjunta)

 

Asukaskysely

Moottoritien suunnittelusta järjestetään kysely, jolla selvitetään osallisten kokemuksia hankkeen vuorovaikutuksesta, vaikutusmahdollisuuksista sekä hankkeen vaikutuksista. Kysely on tarkoitettu alueen asukkaille ja maanomistajille sekä muille hankkeesta kiinnostuneille asianosaisille. Kyselyyn vastanneiden kesken arvotaan palkinto. Kyselyn tuloksista saadaan tärkeää tietoa vuoropuhelun kehittämiseen. Linkki kyselyyn löytyy hankkeen Internet-sivuilta. Lisäksi kysely postitetaan hankkeen vuorovaikutustilaisuuksissa mukana olleille ja sitä jaetaan yleisötilaisuuksissa.

 

Lisätietoa

Lisätietoa suunnitelmasta antavat Kaakkois-Suomen ELY-keskuksessa Juha Laamanen, p. 0204 22 6224 tai 0400-654 153 tai [email protected] ja suunnitelmaa laativassa konsulttiryhmässä Seppo Massinen, Ramboll Finland Oy, p. 0400-702 758 tai [email protected].

Hankkeen Internet-sivut ovat osoitteessa www.tiehallinto.fi/vt7koskenkyla-kotka. Sivuille on päivitetty valmiiden tiesuunnitelmien aineistoja sekä havainnekuvia suunnitelmasta.

 

LIITTEET:   Esitteet "Valtatien 7 (E18) rakentaminen moottoritieksi välillä Loviisa–Kotka", "Valtatien 7 (E18) rakentaminen moottoritieksi välillä Koskenkylä–Kotka" ja "Valtatien 7 (E18) meluntorjunnan tehostaminen välillä Karhula–Rantahaka"


Alueellista tietoa