Upphandling av skärgårdstrafiken

NTM-centralen i Egentliga Finland beställer landsvägsfärje- och förbindelsefartygstrafiken av privata serviceproducenter till marknadspris utifrån anbuden. Avtalen konkurrensutsätts med jämna mellanrum. Konkurrensutsättningarna genomförs i enlighet med lagen om offentlig upphandling. Avtalen för landsvägsfärjetrafiken har tidigare varit 5–10 år långa, men i fortsättningen övergår man till 20 år långa avtal. Avtalen för förbindelsefartygstrafiken har varit 5 år långa. Avtalen om förbindelsefartygstrafik håller på att förlängas till 10–15 år för att främja utvecklingen av fartygsbeståndet.

Numera är i synnerhet förbindelsefartygstrafikens materiel gammal. Med längre avtalsperioder blir det möjligt att förnya materielen. Ny materiel har fåtts till Nagus norra rutt när Ms Innamo började trafikera. Innamo har fått ett positivt mottagande av kunderna. Fartygets utsläppsnivå, tillgänglighet och moderna säkerhetssystem är tydliga framsteg jämfört med tidigare.

Inom landsvägsfärjetrafiken har materielen förnyats på flera färjplatser under de senaste åren. Förnyandet av materielen gör det möjligt att använda ny teknologi och energilösningar. På så sätt har landsvägsfärjetrafikens energieffektivitet förbättrats och koldioxidutsläppen minskat betydligt. I landsvägsfärjetrafiken används redan flera eldrivna färjor. I landsvägsfärjetrafiken har de nya färjorna större kapacitet, vilket förbättrar trafikens trafikkapacitet och miljövänlighet.

Förbindelsefartygstrafiken utvecklas kontinuerligt i en mer hållbar riktning. Man strävar efter att förnya förbindelsefartygstrafikens fartygsbestånd och i mån av möjlighet även elektrifiera fartygen. I förbindelsefartygstrafiken har man också prövat att använda biobränsle.

NTM-centralen beslutar om vilka tekniska egenskaper  vägfärjorna och förbindelsefartygen ska ha på de olika färjfästena och rutterna. Till exempel fordons- och passagerarkapacitet och färdegenskaper i isförhållanden är sådana egenskaper som NTM-centralen bedömer behovet av enligt rutt. Vi kräver att alla fartyg uppfyller de nationella och internationella bestämmelserna för fartygssäkerhet. Traficom övervakar att de uppfylls.

Tjänsteproducenterna erbjuder fartyg som uppfyller kraven. NTM-centralen kan endast godkänna sådana fartyg som uppfyller de krav som ställs på rutten. Konkurrensutsättningen vinns av den anbudsgivare som uppfyller kraven och ger det anbud som har det förmånligaste förhållandet mellan pris och kvalitet. Det är förbjudet för att välja den serviceproducent som är trevligast för skärgårdsborna förbi anbudsförfarandet. De som använder sig av förbindelsefartygstrafiken har möjlighet att i flera skeden före konkurrensutsättningen av en ny avtalsperiod delta i utarbetandet av servicenivå och upphandlingskraven. Genom att lyssna på kundbehoven vill man säkerställa att förbindelsefartygstrafiken motsvarar skärgårdsbornas behov.

Du kan ge respons om hur vägfärjetrafiken och förbindelsefärjorna fungerar till Trafikens kundservice via fliken Responskanalen.

Ta kontakt - Trafikens kundservice

Vägtrafikantlinjen 0200 2100

    Meddelanden om brådskande problem på landsvägarna som äventyrar trafiken (24/7).

 

Avaa chat-ikkuna