Museibroar

Sett ur ett väg- och trafikhistoriskt perspektiv är museivägarna den värdefullaste delen av vårt vägnät. De berättar om vägunderhållets och vägtrafikens utveckling, om utbyggnaden av kommunikationsnätet och dess byggare, om användningen av broarna och deras användare.

Inga ändringar görs i objekten, om inte trafiksäkerheten eller objektets bevarande kräver det. Samlingen av museiobjekt utvecklas i enlighet med principerna och kriterierna av en godkänd samlingspolitik.

Ahdaskuru bro, Enontekis

På riksvägen mellan Muonio och Kilpisjärvi i närheten av Finlands och Norges gräns finns Ahdaskuru bro som blev färdig 1943. Den är en stenvalvsbro.

Halikko Gamla bron, Halikko

Halikko bro är en del av landsvägsrutten som utgörs av Stora Strandvägen. På samma ställe har det funnits broar sedan medeltiden. Den nuvarande träbron byggdes 1866.

Harrström bro, Korsnäs

Harrström bro ligger i byn Harrström i Korsnäs kommun vid kusten i Södra Österbotten. Stenbalksbron med tre öppningar finns på Harrstöms bygdeväg. Bron bar tidigare namnet Åback bro och byggdes av Karl Åberg och Karl Höbacka 1898.

Muntti bro, Tövsala

Muntti bro ligger på ett avsides beläget vägparti utmed landsvägen mellan Åbo och Tövsala. Stenvalvsbron byggdes 1850 för att förena byn Koivisto med Tövsala.

Närpes nybro, Närpes

Landsvägsbron Närpes Nybro blev färdig 1842. Den är en stenvalvsbro med tre öppningar. Den planerades 1839 av C.F. Favor som var medlem i strömrensningsdirektionen.

 

Ta kontakt - Trafikens kundservice

Vägtrafikantlinjen 0200 2100

    Meddelanden om brådskande problem på landsvägarna som äventyrar trafiken (24/7).

 

Avaa chat-ikkuna