- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Uutiset 2016
Kesän tietyöt jo käynnissä
Useilla puolin Suomea ovat kesän tietyöt jo käynnistyneet tai alkamaisillaan. Märän talven ja kevään aikana päällystevaurioita on syntynyt paljon koko Suomessa.
- Tien rakenne ainakin Pohjois-Suomessa oli hyvin märkä jo viime syksynä. Lumisen talven jälkeen ja kevään vesisateiden myötä märkä rakenne ja kuormitus yhdessä ovat vaurioittaneet päällysteitä. Pohjois-Suomessa on pahin kelirikko pitkään aikaan. Korjausvelkarahoituksen myötä tullut lisärahoitus tuli todellakin tarpeeseen. Liikenneturvallisuus, elinkaarikustannustavoitteet ja Liikenneviraston asettama päällysteen kuntotavoite ohjaavat päällystyskohteiden valintoja, toteaa Lapin ELY-keskuksen liikenne-vastuualueen johtaja Jaakko Ylinampa.
Päällysteiden kunnossapitoon sisältyvät teiden uudelleenpäällystys, laajemmat paikkaukset ja ajoratamaalausten teko. Päällystystoimien painopiste on vilkasliikenteisellä päätieverkolla. Vähäliikenteisten teiden pintakunnosta huolehditaan enimmäkseen paikkaamalla. Suomessa on noin 50 000 km kestopäällystettyjä maanteitä. Se on 65 % koko maantieverkosta. Tiedot alueesi kesän tietöistä löydät ELY-keskusten alueellisilta sivuilta.
Lisärahoitukseksesta apua liikenneväylien korjausvelan taittamiseen
Pääministeri Sipilän hallitus on päättänyt kohdistaa vuosina 2016 - 2018 yhteensä 600 milj. euroa liikenneväylien korjausvelan vähentämiseen, josta 100 miljoonaa euroa vuodelle 2016. Korjausvelan vähentäminen on osa hallituksen 1,6 Mrd euron kärkihankekokonaisuutta. Lisärahoituksella pysäytetään korjausvelan kasvu ja käännetään velka laskuun. Rahoituksella vastataan erityisesti elinkeinoelämän ja työmatkaliikenteen tarpeisiin. Maanteillä kohteina on esimerkiksi huonokuntoisten teiden peruskorjauksia sekä huonokuntoisten ja painorajoitettujen siltojen uusimisia ja korjaamisia.
Varovaisuutta tietyömaan kohdalla
Liikenneviraston tutkimuksen mukaan 96 prosenttia autoilijoista ajaa ylinopeutta tietyömaiden ohi nopeusrajoituksista piittaamatta. Ylinopeudet heikentävät työkohteen havainnointia ja siten vaarantavat sekä työmailla työskentelevien henkilöiden että työmaiden ohi ajavien autoilijoiden turvallisuuden.
Tietyömaiden turvallisuutta yritetään lisätä käyttämällä nopeusnäyttöjä, joista kuljettaja näkee ajaako hän rajoitusten mukaan vai ei. Nyt useissa eri kohteissa ympäri Suomea otetaan käyttöön myös saattoautot.Tällä pyritään siihen, että tietyömaiden ohittaminen olisi turvallisempaa ja turhilta vaaratilanteilta vältyttäisiin.
Kun saavut tietyömaan kohdalle:
- Hidasta vauhtia – näin turvaat omasi ja muiden turvallisuuden.
- Varautua poikkeuksellisiin liikennejärjestelyihin.
- Ole kärsivällinen, ajoittaista jonoutumista ei voida välttää.
- Ole valmis pysähtymään.
- Noudata liikennemerkkejä.
Lue lisää:
- Julkaisupäivä
- 12.5.2016