Vahinkojen korvaaminen tienpidossa

Voit tienkäyttäjänä hakea vahingonkorvausta maantiellä sattuneesta vahingosta, joka on aiheutunut tien puutteellisesta kunnossapidosta. Voit saada korvausta, jos tienhoito on ollut virheellistä tai huolimatonta tai tienhoitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Yksistään tien huono kunto ei oikeuta korvaukseen. Korvaushakemukset käsitellään keskitetysti Lapin ELY-keskuksessa.

Toimi näin

Vahingon sattuessa kannattaa

  • kirjata muistiin tarkka vahinkoaika ja -paikka sekä vahingon aiheuttaja

  • ottaa valokuvia tapahtumapaikasta, vahingon aiheuttajasta ja aiheutuneista vahingoista

  • soittaa Tienkäyttäjän linjalle, p. 0200 2100 (24/7).

Näin vahingot ja vahinko-olosuhteet ovat varmimmin todettavissa ja tutkittavissa. Tienkäyttäjän linja välittää tiedon vahingosta ja vauriopaikasta reaaliaikaisesti tienpitäjälle.

Voit tehdä vahingonkorvaushakemuksen ensisijaisesti sähköisen asiointipavelun kautta. Kirjautuminen palveluun vaatii vahvan tunnistautumisen. Tarvitset joko pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin jos sähköinen asiointi ei ole mahdollista, lähettämällä tulostettu hakemuslomake postitse tai skannattuna sähköpostilla Lapin ELY-keskuksen kirjaamoon (PL 8060, 96101 Rovaniemi tai kirjaamo.lappi@ely-keskus.fi)

Korvaushakemuksen käsittely edellyttää, että vahinkoaika ja -paikka sekä vahingon aiheuttaja on määritetty mahdollisimman tarkasti. Hakemuksesta tulee ilmetä myös tarkka vahinkotapahtuman kuvaus, tapahtumasta aiheutuneet vahingot eriteltyinä sekä euromääräinen yksilöity korvausvaatimus.

Hakemukseen tulee liittää vahinkotapauksesta riippuen

  • valokuvat, kartat ja piirrokset vahinkopaikasta ja vahingoista

  • korjauskustannuslaskelma (vahinkotarkastajan laskelma suuremmissa vahingoissa)

  • poliisin tutkintailmoitus

Hakemukseen ei liitetä kuitteja tai tositteita. Säilytä alkuperäiset kuitit ja tositteet itselläsi. Lapin ELY-keskus pyytää erikseen toimittamaan alkuperäiset kuitit myönteisessä päätöksessä. Korvaukset maksetaan alkuperäisen tai alkuperäistä vastaavan kuitin perusteella.

Käsittelyaika

Korvaushakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Hakemusten keskimääräinen käsittelyaika on noin neljä kuukautta. Yksittäistapauksissa käsittelyaika voi kuitenkin vaihdella.

Ota yhteyttä - Liikenteen asiakaspalvelu

Tienkäyttäjän linja 0200 2100

  • Ilmoitukset liikennettä vaarantavista ongelmista maanteillä (24 h/vrk, pvm/mpm)