- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Palokan koululla mahdollisuus tutustua moottoritiehankkeen tiesuunnitelmaan ilman Lintukankaan tunnelia (Keski-Suomi)
Kirri-Tikkakoski moottoritiehankkeen suunnitelmaluonnoksia esitellään yleisölle, asianosaisille ja muille asiasta kiinnostuneille (maantieasetus 3 §) Palokan yhtenäiskoulun ruokasalissa, osoitteessa Koivutie 5, keskiviikkona 25.10.2017 klo 17.30 – 19.00. Tiesuunnitelman muutos Kirrissä sisältää Lintukankaan tunnelin korvaamisen avoleikkauksella. Muilta osin jo hyväksytty suunnitelma pysyy ennallaan.
Alueella liikkujalle merkittävimmät vaikutukset ovat maiseman muutos ja avoleikkauksen estevaikutus. Vaikka avoleikkaus ei laajenna tiealuetta, poistaa tunnelin päällä olevan "kannen – maasillan" pois jääminen moottoritien ylikulkumahdollisuuden. Muutossuunnittelussa selvitetään kuitenkin kevyen liikenteen alikulkukäytävän toteutusmahdollisuutta avoleikkauksen pohjoispuolelle.
Muutos aiheuttaa pieniä parannuksia moottoritien, Kirrin eritasoliittymän pohjoisten ja Lintukankaan eritasoliittymän eteläisten ramppien geometriaan sekä moottoritien poikkileikkaukseen ja massatalouteen.
Avoleikkaus on valtatien liikenneympäristön kannalta yhtenäinen ja turvallinen sekä yllätyksetön ratkaisu. Liikennehäiriöt ovat avoleikkauksessa vähäisemmät tunnelivaihtoehtoon verrattuna. Myöskään yllä- ja kunnossapitotoimenpiteet eivät aiheuta normaalista poikkeavia liikennejärjestelyjä. Tieliikenteen häiriöiden vähentyessä matka-ajan ennustettavuus ja ajoajat lyhenevät, jolloin mm. rahtitoimitukset hieman nopeutuvat ja ovat varmimmin perillä.
Tiesuunnitelman muutoksella on vähäinen vaikutus tieliikenteestä aiheutuviin melualueisiin. Melun lisäys kohdentuu alueiseen, jolla ei ole asutusta, eikä virkistyskäyttöä. Tehdyn luontoselvityksen perusteella tiesuunnitelman muutokselle ei ole estettä.
Avoleikkausratkaisu tekee hankkeesta kustannustehokkaamman ja riskittömämmän sekä vähentää yllä- ja kunnossapidon kustannuksia ja parantaa kunnossapidon laatua.
Lisätietoja:
Projektipäällikkö Kari Komi, Keski-Suomen ELY-keskus, p. 029 502 4691
Projektipäällikkö Pekka Karhinen, Destia Oy, p. 040 557 6170.
- Julkaisupäivä
- 17.10.2017