Understöd för förbättring av enskild väg

Ett väglag kan ansöka understöd för förbättring av enskild väg. Understöden är prövningsbara och villkoret för statligt understöd är att

  • ett väglag har grundats för vägen och

  • uppgifterna om väglaget och den enskilda vägen i Lantmäteriverkets registret över enskilda vägar och i systemet för väg- och gatunätet (Digiroad) är uppdaterade.

Det finns ingen nedre gräns för de förbättringsprojekt som kan få stöd, men i praktiken stöds projekt under 10 000 euro sällan. Understöd kan inte beviljas i efterhand.

Understöd riktas i första hand till projekt där trafiken på vägen helt har förhindrats eller hotar att förhindras på grund av en skada. Sådana projekt är:

  • förnyande eller reparation av skador på broar och stora trummor

  • reparation och förhindrande av översvämningsskador på vägar

  • projekt som i betydande grad förbättrar trafiksäkerheten.

Stöd till broprojekt

Väglaget ska vara i kontakt med den regionala NTM-centralens understödsbehandlare i förberedelseskedet av broprojektet redan innan planeringen påbörjas. Tillsammans med den regionala NTM-centralens behandlare går man igenom projektets stödberättigande samt eventuella villkor för projektet. Samtidigt får väglaget information om anslagssituationen och en bedömning av om anslaget räcker till för att understöda projektet. Kontaktbegäran kan lämnas via Trafikens kundservice.

Typiska broprojekt är:

  • förnyande av en hel bro

  • ersättande av en bro med en rörbro eller trumma

  • förnyande och reparation av brokonstruktioner.

Andra projekt som kan få stöd kan vara:

  • reparation av tjälskador på vägar

  • förbättring av bärighet och relaterade dräneringssystem

  • annan förbättring av trafiksäkerheten, som att räta ut kurvor, förbättra en anslutning eller flytta en väglinje

  • förbättring av ett färjeläge.

Understödets storlek

I fråga om sedvanliga vägförbättringsobjekt är understödets maximibelopp 70 procent och i fråga om de mest betydande broobjekten och andra betydande, överraskande reparationsobjekt till följd av naturförhållandena 85 procent mellan 2023–2025. Understödsprocenten, betalningstidtabellen för understödet och eventuella villkor för utförande av arbetet fastställs i NTM-centralens understödsbeslut.

Understöd betalas inte utan särskilt skäl för sådana arbeten som har utförts före understödsbeslutet utan NTM-centralens tillstånd.

Anvisningar för ansökning

Aktuellt

30.1.2025 Aktuellt om statsbidrag för enskilda vägar

Antalet ansökningar om understöd är nu betydligt större än de tillgängliga understödstillgångarna och man måste prioritera projekten. I fortsättningen beviljas understöd i första hand för projekt där trafiken på vägen helt har förhindrats eller hotar att förhindras på grund av en skada. Sådana projekt är framför allt reparation av broar och stora trummor. Syftet är att kunna ge understöd till de mest kritiska objekten i hela landet. Läs mer i Traficoms meddelande:

Höjningar av statsunderstöden för reparation av enskilda vägar

Den 8 december 2022 utfärdade statsrådet en förordning om en temporär ändring av förordningen om enskilda vägar för åren 2023–2025. Läs mer:

Bidragets storlek

Förordningen om enskilda vägar har temporärt ändrats för åren 2023–2025. Under dessa tre år kan väglag få statsbidrag med större bidragsprocent för grundlig förbättring av en enskild väg. Väglagen kan ansöka om statsbidrag från NTM-centralen.

Statsbidragets maximibelopp höjs enligt följande:

  • vanliga förbättringsobjekt för vägar 50 % → 70 %
  • de viktigaste broobjekten 75 % → 85 %
  • överraskande reparationsobjekt orsakade av naturförhållanden 75 % → 85 %
  • färjfäste och bro som årligen demonteras 80 % → 85 %, minst 80%
  • vinterväg 65 % → 70 %

Du kan läsa mer om höjningarna av statsbidragen för reparation av enskilda vägar på Traficoms webbplats eller i Traficoms meddelande (på finska).

Ändringarna i förordningen om enskilda vägar är i kraft 1.1.2023–31.12.2025 och den tillämpas direkt på bidragsansökningar som lämnats in den 8 december 2022 eller senare. Den nya förordningen omfattar också de anhängiga understödsansökningar som inkommit år 2022 och där väglaget ännu inte gjort en mottagningsanmälan. Bidragsbeslutet ändras automatiskt enligt bidragsprocenten i den nya förordningen, om man inte hunnit göra en anmälan om mottagning.

För projekt där väglaget redan meddelat att statsbidraget tas emot tillämpas förordningen för år 2022 och bidragsprocenten som bidragsbeslutet anger.

Brådskande problem

Vid brådskande, akuta fall som kräver åtgärder, t ex trumma har rasat, bör väglaget omedelbart vara i kontakt med NTM-centralen, trafiken kundservice: [email protected] eller tel 0295 020 600 (vardagar kl 9-15). Bidrag kan inte beviljas i efterskott.

Planeringen av ett broprojekt

Vägföreningen bör kontakta den regionala NTM-centralens bidragshandläggare i förberedelseskedet av broprojektet redan innan planeringen påbörjas. Tillsammans med den regionala NTM-centralens handläggare går man igenom projektets bidragsberättigande samt eventuella villkor för projektet. Samtidigt får vägföreningen information om budgetläget och en uppskattning av medelstillgången för att stödja projektet. Kontaktförfrågan kan lämnas via Trafikens kundservice, trafikens.kundservice(at)ntm-centralen.fi eller tel. 0295 020 603.

Bidragsbeslut per NTM-central

Från och med 2024 kommer informationen inte längre att publiceras separat i pdf-format, utan den kan ses via webbplatsen Granskaforvaltningen.fi.  (endast på finska). Välj först  Välj först fliken Avustusasiat (bidragsärenden) och önskad NTM-central under rubriken "Valtionapuviranomainen". Välj sökämnet Haun nimi: Yksityisteiden parantamisavustukset.

Väglagets eget arbete

Talkoarbete är vägdelägarnas eget arbete, som inte medför några bidragsberättigande kostnader. Det är väglagets egen sak att följa hur mycket talkoarbete som utförs. Kostnader för talkoförsäkringar kan godkännas.

Om arbetet utförs av vägdelägarna själva mot vägavgifter är det inte fråga om arbete utan vederlag. Sådana arbeten och kostnader är berättigar till bidrag. I fråga om personarbete godkänns 10 euro per timme och arbetstagare som värde på arbetet. Om arbetet utförs med traktor eller någon annan motsvarande arbetsmaskin är värdet på arbetet 20 euro per timme utöver personarbetet. Personarbete + maskinarbete blir alltså totalt 30 euro per timme.

Vid ansökan om utbetalning bör man visa upp ett verifikat av vilket framgår

  • vägdelägarens namn
  • datum då arbetet utförts
  • beskrivning av arbetet som utförts
  • arbetsmängd
  • enhetspris (upp till ovan nämnda värde)
  • sammanlagt pris
  • andel av eventuell mervärdesskatt
  • beloppet av kvitterade vägavgifter

Gör så här

Ansök om understöd i första hand i e-tjänsten. Inloggning i e-tjänsten förutsätter stark autentisering med bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.

Om det inte är möjligt att använda e-tjänsten, använd en utskrivbar ansökningsblankett. Skicka blanketten med bilagor till NTM-centralen i den kommun där vägen är belägen, som bilaga till den allmänna ärendeblanketten, per e-post eller per post till NTM-centralens registratorskontor.

Fyll i ansökan noggrant och bifoga de bilagor som krävs. En bristfällig ansökan, behov av tilläggsutredning och ändring av ansökan under pågående behandling kan förlänga behandlingen av ärendet.

Till ansökan ska bifogas:
1. Fastighetsregisterutdrag och kartbilaga där vägens influensområde med permanent och fritidsbebyggelse är markerat.
2. Intyg eller annan utskrift av aktuella uppgifter ur väg- och gatunätets informationssystem Digiroad.
3. Undertecknat protokollsutdrag från väglagets möte med beslut om att inleda projektet, beslut om att ansöka om understöd från NTM-centralen, beslut om att befullmäktiga en person att använda e-tjänster samt vid behov beslut om att ta emot understödet.
4. Plandokument: arbetsbeskrivning, prestationsbaserad kostnadskalkyl samt plankarta med angivna stationer för trummor och vägavsnitt där bärighet, dränering eller andra grundförbättringar utförs, inklusive tvärsnitt av vägkonstruktionen uppdelat i lager.
5. Vid behov även öppningsutlåtande, det vill säga expertutlåtande för dimensionering av bro eller trumma, samt väglagets stadgar, om sådana har fastställts.

Lämna in begärda kompletteringar inom utsatt tid eller förhandla om förlängning med NTM-centralen. NTM-centralen fattar beslut i ärendet, och beslutet skickas till den som ansöker om understöd.

Ansökan ska innehålla riktiga och tillräckliga uppgifter om understödets användningsändamål och andra omständigheter som påverkar beslutet. Ansökan ska innehålla en kort beskrivning av understödets användningsändamål samt av projektets uppskattade fördelar och effekter. Till ansökan ska bifogas en mer detaljerad beskrivning av projektets mål och innehåll, genomförandetidplan samt en kostnadsberäkning och finansieringsplan för hela projektet, specificerat enligt särskilda anvisningar. Projektplanen ska också redogöra för projektets resultat samt hur resultaten ska utnyttjas och spridas. Eventuella tillstånd och avtal ska också bifogas ansökan.

För vem och på vilka villkor

I Transport- och kommunikationsverket anvisning Statsunderstöd för enskilda vägar finns mera information och anvisningar gällande statsunderstöd för enskilda vägar och ansökningsmetoder.

Mottagande av bidrag

Väglaget ska inom 60 dagar efter att det fått understödsbeslutet skriftligen meddela NTM-centralen om det tar emot understödet eller inte. Om väglaget inte meddelar om mottagande av understödet inom tidsfristen, förfaller understödsbeslutet. Väglaget ska också skriftligen meddela NTM-centralen om det beslutar att inte ta emot det beviljade understödet.

Väglagets organ undertecknar anmälan om mottagande av understödet. Anmälan om mottagande bifogas understödsbeslutet och ska omfatta väglagets kontonummer, namn och telefonnummer till den tillsynsman som väglaget utsett och upplysningar om väglaget ämnar utföra arbetet själv eller som del- eller totalentreprenad. Till anmälan ska väglaget bifoga ett protokollsutdrag från bestyrelsens eller väglagets möte, där man beslutat att ta emot statsunderstödet.

Övervakning och konkurrensutsättning

Tillsynsmannen ska ha tillräcklig teknisk kompetens inom området och ska vara oberoende av entreprenören. Tillsynsmannens uppgifter anges på separat blankett.

Vid anbudsförfarandet för entreprenaden ska bestämmelserna om upphandling iakttas.

Så här ansöker du om utbetalning

UF-centret betalar ut understöden i enlighet med beslut i en eller flera rater.

Ansöka om utbetalning i första hand i e-tjänst enligt villkoren och tidsfristerna för understödsbeslutet. Fyll i ansökan omsorgsfullt under fliken Utbetalningar och bifoga de bilagor som behövs.

Använda utskrivbar blankett för att ansöka om utbetalning, om du har ansökt om understöd med en utskrivbar blankett i stället för att använda e-tjänsten. Lämna in ansökan om utbetalning med post till UF-centrets eller med NTM-centralens allmänna ärendeblankett.

Ohjeita myönteisen avustuspäätöksen jälkeen

Utbetalning av bidrag

I bidragsbeslutet är det fastslaget i hur många rater bidraget maximalt kan utbetalas.

KEHA-centret ansvarar för utbetalningen av understöden för enskilda vägar. För att understödet ska betalas ut krävs det att sökanden har ett finansieringsbeslut från NTM-centralen för detta ändamål. Undertödet betalas ut mot faktiska utgifter.

​​En ansökan som lämnats in elektroniskt behöver inte skickas per post.

Av verifikaten eller fakturorna bör framgå typ, antal och pris i fråga om fakturerade arbetsprestationer eller varor. Verifikatens duglighet kan kontrolleras på väglagets kontoutdrag och vid behov i bokföringen.

Den första raten kan utan kostnadsredogörelse betalas ut i förskott efter att arbetet har påbörjats. Om bidraget utbetalas i två rater kan den första raten uppgå till högst 50 procent av statsbidragets belopp. Om bidraget betalas ut i fler än två rater kan den första raten uppgå till högst 30 procent av statsbidragets belopp.

Följande bidragsrater utbetalas i enlighet med bidragsbeslutet när tillräckliga kostnader uppstått. Vid ansökan om delutbetalningar ska väglaget skicka in kopior på fakturor och en uppskattning av de kommande totalkostnaderna för projektet. Fakturorna behöver i det här skedet ännu inte vara betalda.

I samband med ansökan om den sista bidragsraten ska en utredning över totalkostnaderna för projektet lämnas in (förteckning med arbetsredovisningar).

Bidraget utbetalas utifrån godkända, genomförda kostnader enligt den bidragsprocent och det maximala bidragsbelopp som presenteras i bidragsbeslutet.

Till ansökan om utbetalning av den sista raten av bidraget bifogas

  • en förteckning med arbetsredovisningar, i vilken antecknas verifikatsvis mängden utfört arbete och övriga kostnader
  • kopior av fakturor adresserade till väglaget
  • kopior på betalningsverifikat eller kontoutdrag där det framgår att räkningarna har betalts från väglagets konto
  • verifikat på arbete som utförts mot vägavgifter (kopior)
  • bokföringsrapporter (om projektet genomförs av en kommun)
  • Slutrapport, med redogörelse för genomförandet, centrala byggskeden och slutresultatet (dessutom ska foton av olika byggskeden ingå)

Den sista raten utbetalas när arbetet är färdigt och godkänt. I samband med godkännandet görs vid behov en slutgranskning i terrängen där det kontrolleras att de åtgärder som presenterats i planen har genomförts. Eventuella ursprungliga verifikat som väglaget har lämnat in returneras till väglaget tillsammans med beslutet om utbetalning. En anvisning om rättelseyrkande fogas till beslutet om utbetalning.

Som kostnader som berättigar till statsbidrag godtas de rimliga kostnader som uppstått till följd av planering, genomförande av förbättringsarbete och övervakning av arbetet.  Godtagbara kostnader finns närmare specificerade i webbpublikationen:

Med förverkligade kostnader avses fakturor som är adresserade till väglaget och som har betalats från väglagets konto.

Mervärdesskatten är inte en bidragsberättigad utgift om bidragstagaren i enlighet med bestämmelserna i mervärdesskattelagen får dra av skatten i upphandlingar som görs i affärsverksamhetssyfte.

Påbörjande av arbetet

Väglaget får påbörja arbetet först när NTM-centralen har fattat ett positivt beslut och väglaget skriftligen har anmält att de tar emot bidraget. Det är bra att per telefon eller e-post göra en anmälan till NTM-centralens övervakare om noggrannare tidpunkt för när arbetet påbörjas.

Färdigställande av arbetet

Projektet ska genomföras och kostnaderna ska uppkomma under beslutets giltighetstid. Projektet ska slutföras och den sista delbetalningen av utbetalningsansökan jämte bilagor ska skickas till ELY-centralen i Birkaland under beslutets giltighetstid.

Anmälan om att arbetet har slutförts görs skriftligen till NTM-centralen. Projektet konstateras vara slutfört genom den slutgranskning som NTM-centralens representant utför.

Om projektet inte verkar bli klart inom utsatt tid ska väglaget i god tid skriftligen ansöka om förlängning för att genomföra projektet.

Entreprenad och konkurrensutsättning

Ett enskilt väglag anses vara en offentlig upphandlande enhet och ska vid ett entreprenadförfarande iaktta upphandlingsbestämmelserna, om beloppet av de understöd som beviljas objektet av staten, kommunen eller något annat offentligt samfund totalt överstiger hälften av upphandlingens värde.

Härvid ska lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016), det vill säga upphandlingslagen, iakttas.

Upphandlingslagen tillämpas på upphandlingar som överstiger de nationella tröskelvärdena och EU-tröskelvärdena; upphandlingar som överstiger tröskelvärdena ska alltså konkurrensutsättas enligt förfarandereglerna i lagen om offentlig upphandling.

För upphandling som görs av enskilda väglag gäller i praktiken de nationella tröskelvärdena:

Upphandling av varor och tjänster: 60 000 euro moms 0 %

Byggnadsentreprenader: 150 000 euro moms 0 %

Om väglaget enligt 5 § i ovannämnda upphandlingslag är skyldigt att konkurrensutsätta sin upphandling ska väglaget efter att upphandlingsbeslutet har fattats skicka följande dokument till ELY-centralen i Birkaland:

  • upphandlingsannons som publicerats i den elektroniska annonskanalen Hilma
  • anbudsbegäran
  • erhållna anbud
  • upphandlingsbeslut

Utgående från dessa dokument övervakar ELY-centralen att det väglag som enligt 5 § i upphandlingslagen är upphandlande enhet konkurrensutsätter sin upphandling i laga ordning.  Om ett väglag försummar sin plikt att konkurrensutsätta en upphandling, kan beslutet om statsunderstöd upphävas i enlighet med 21 § i statsunderstödslagen.

Utförligare anvisningar om konkurrensutsättning och tillämpning av upphandlingsreglerna för enskilda väglag finns i Trafikledsverkets (Trafikverket) anvisning:

och på Arbets- och näringsministeriets webbplats:

Även om värdet på väglagets upphandlingar inom förbättringsprojektet inte skulle överstiga ovannämnda nationella tröskelvärden rekommenderar NTM-centralen att väglaget konkurrensutsätter de arbeten som läggs ut på entreprenad och övriga projekt för att göra eventuella kostnadsbesparingar.

Ta kontakt - Trafikens kundservice

Rådgivning om statsunderstöd för enskilda vägar

  • 0295 020 603 mån-fre kl. 9-15 (lna/mta) Obs. Under sommaren 23.6.-1.8. kl. 9-14
  • Chatservicen mån-fre kl. 9-15 Obs! Under sommaren 23.6–1.8 är det i regel en virtuell rådgivare i chatten.
  • E-post: [email protected]