Avustus Vesiosaamisen kasvu ja kansainvälistyminen -ohjelman hankkeille
Vesiosaamisen kasvu ja kansainvälistyminen -ohjelmassa toteutettiin kolme avustuksen hakukierrosta. Avustuksen ensimmäinen hakuaika oli 8.2.–29.4.2022, toinen hakuaika 10.1.–17.3.2023 ja kolmas hakuaika 15.9.–31.10.2023.
Avustusta voivat hakea kunnat, kuntayhtymät ja näiden omistamat yhtiöt ja muut kuntaomisteiset toimijat, yhdistykset, yritykset sekä muut yhteisöt, lukuun ottamatta valtion virastoja ja liikelaitoksia. Avustusta ei voida myöntää yksityishenkilölle.
Hankehaussa avustetaan hankkeita, jotka
luovat ja kehittävät toimijoiden yhteistyötä vesialalla,
edistävät toimijoiden edellytyksiä osallistua kansainväliseen toimintaan vesialalla,
edistävät ratkaisujen kehittämistä, testausta tai kansainvälistämistä vesialalla, tai
vahvistavat vesialan osaamista, kasvu ja kansainvälistymistä muilla tavoin.
Avustuspäätökset antaa Etelä-Savon ELY-keskus ja avustusten maksatukset käsittelee KEHA-keskus.
Avustuksen ja sen hakemisen tarkemmat tiedot ovat kuvattu hakuohjeeseen.
Toimi näin
Avustusta ja sen maksatusta haetaan sähköisesti aluehallinnon asiointipalvelussa. KEHA-keskus maksaa avustukset ELY-keskuksen avustuspäätöksen mukaisesti.
Näin haet maksatusta Kun olet saanut myönteisen avustuspäätöksen, hae maksatusta sähköisesti aluehallinnon asiointipalvelussa avustuspäätöksen ehtojen mukaan. Täytä hakemus huolellisesti ja liitä siihen vaaditut liitteet.
Lisätietoa valtuuttamisesta
Aluehallinnon sähköisessä asiointipalvelussa maksatushakemuksen voi jättää valtuutettu henkilö. Valtuutus asiointiin annetaan Suomi.fi-palvelun valtuuksissa. Valtuusrooleja käyttämällä varmistetaan, että korvaushakemuksen valmistelevilla ja lähettävillä henkilöillä on oikeudet edustaa organisaatiota.
Valtuutuksen saaneet henkilöt asioivat asiointipalvelussa organisaationsa puolesta Suomi.fi-tunnistuksen kautta. Kirjautuminen asiointipalveluun tapahtuu henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla valtuuden saamisen jälkeen. Suomi.fi-valtuuksien lisäksi asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkaalta Y-tunnusta.
Aluehallinnon sähköiseen asiointiin tarvittava asiointivaltuus on nimeltään Työllisyyden, ympäristön, elinkeinotoiminnan ja liikenteen valtioavustusten hakeminen.
Valtuuttamisessa noudatetaan Suomi.fi-palvelun voimassa olevia ohjeistuksia.
Organisaation puolesta voivat asioida ilman erikseen annettua valtuutta vain henkilöt, joilla on asioiden hoitamiseen olemassa oleva valtuus tai rekisteritietoihin perustuva oikeus.
Kenelle ja millä ehdoin
Rahoitus myönnetään valtioneuvoston asetuksen perusteella. Avustuksen määrä on harkinnanvarainen.
Myönnettävän avustuksen osuus hyväksyttävistä kustannuksista voi olla voittoa tuottamattomalle organisaatiolle enintään 75 prosenttia. Avustettavissa hankkeissa tulee aina olla omarahoitusosuus.
Euroopan komission asetusten mukaan, jos avustusta myönnetään taloudelliseen toimintaan, sovelletaan siihen ensisijaisesti yleistä ryhmäpoikkeusasetusta. Myös de minimis -asetusta voidaan soveltaa. Yleisessä ryhmäpoikkeussäännössä myönnettävä tuki yritykselle määräytyy yrityksen koon ja hankkeen luonteen mukaisesti.
Myönnettävät tukimuodot ovat
1. tutkimus- ja kehityshankkeisiin myönnettävä tuki,
2. tutkimusinfrastruktuureille myönnettävä investointituki,
3. tuki innovaatioklustereille,
4. pk-yrityksille myönnettävä innovaatiotuki sekä
5. prosesseihin tai organisointiin liittyvään innovaatiotoimintaan myönnettävä tuki.
Hakumenettelyn toteuttamiseen ja avustusten myöntämiseen sekä hallinnointiin sovelletaan valtionavustuslakia. Avustukset myönnetään valtionavustuslain mukaisina hankeavustuksina kokeilu-, käynnistämis-, tutkimus- tai kehittämishankkeeseen taikka muuhun tarkoitukseltaan rajattuihin hankkeisiin. Rahoitusta ei myönnetä yritysten normaaleihin tuotannollisiin investointeihin.
Jos avustusta käytetään hankintoihin, on huomioon otettava julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain hankintayksiköt.
Ensimmäisen hakukierroksen avustuksiin käytettävä määräraha on käytettävissä vuoden 2024 loppuun saakka. Käytännössä tämä tarkoittaa, että hankkeiden toimenpiteiden tulee päättyä elokuun puoleen väliin mennessä 2024.
Vesiosaamisen kasvuun ja kansainvälistymiseen rahoitusta – kestävän kasvun ohjelmasta yhteensä 3,4 milj. euroa kahdellekymmenellekahdelle vesiosaamisen hankkeelle
Etelä-Savon ELY-keskus ja maa- ja metsätalousministeriö järjestivät 8.2.-29.4.2022 ensimmäisen,10.1.–17.3.2023 toisen ja 15.9-31.10.2023 kolmannen hankehaun vesiosaamisen kehittämishankkeille. Yhteensä vesiosaamisen kasvun ja kansainvälistymisen hankkeisiin on nyt myönnetty kolmella hakukierroksella 3,4 miljoonaa euroa vuosille 2022-2025. Hankkeiden kokonaisbudjetti on 5,3 miljoonaa euroa. Ohjelmasta on annettu 22 myönteistä päätöstä. Avustuspäätöksen saaneissa hankkeissa on yhteensä 52 organisaatiota ympäri maata: 31 yritystä, 10 säätiötä tai rekisteröitynyttä yhdistystä, 8 yliopistoa tai ammattikorkeakoulua ja 3 vesilaitosta.
Rahoituksella on lisätty ratkaisujen ja sovellusten kansainvälistymisedellytyksiä sekä lisätty kumppanuuksia eri toimijoiden kesken. Sillä on myös edesautettu vesiosaamisen näkyvyyttä sekä yritysten pääsyä muiden rahoittajien ja kansainvälistymistä edistävien toimijoiden palveluiden piiriin. Vesiosaamiseen kohdistuneet aktivointi- ja verkostoitumistoimet ovat lisänneet sektorin näkyvyyttä ja uskottavuutta myös vesisektorin ulkopuolella ja lisänneet näin kansainvälisiä liiketoimintamahdollisuuksia.
Rahoitettavat hankkeet ovat ei merkittävää haittaa -periaatteen mukaisia eli niillä ei saa olla haitallisia ilmasto- ja ympäristövaikutuksia.
Vesiosaamisen kasvu- ja kansainvälistymisohjelma on rahoitettu EU:n elpymis- ja palautumistukivälineestä (RRF).
Euroopan unionin rahoittama – NextGenerationEU
Rahoitettavat hankkeet
Rahoitettavat hankkeet
Alva-yhtiöt Oy
“Digitaalisten vesihuoltopalveluiden kansainvälinen konseptointi ja sertifiointi vesijohtoverkoston vuotojen ja veden laadun hallintaan”
Haminan kaupunki
”Esikäsittelymenetelmän kehittäminen korkealaatuisen prosessiveden tuottamiseksi merivedestä, "MERIKIRI-hanke"
Oy Lining Ab
“Lining AQUAVISIO Aluemittausjärjestelmän vientimahdollisuuksien selvitys ja viennin mahdollistaminen Trimblen verkkotietojärjestelmän osana”
Operon Group Oy
“OperonWay -tiedonhallintajärjestelmän, seurantasovelluksen sekä MBR-tekoälyalgoritmin pilotointi viiden jätevedenpuhdistamon alueella.”
Oulun yliopisto
(BioS04 Oy, Aquaminerals Finland Oy, Feasib Oy)
“Kaivosten passiivisen vedenkäsittelyn uudet materiaalit ja arvoaineiden talteenotto (KaiPa)”
Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy, Wander
(Suorahapetus Oy)
“Vesijärjestelmän biofilmien hallinta hydrodynaamiseen kavitaatioon perustuvalla teknologialla”
Savonia-ammattikorkeakoulu Oy
Hämeenlinna-projekti, (Suomen vesifoorumi ry, Lindström Oy, Mecapinta Oy, Biobros Oy, Weefiner Oy): “Innovatiiviset yhdistelmäkäsittelyteknologiat teollisuusvesien käsittelyyn kansainvälisille vesialan markkinoille”
Vihti-projekti (Suomen vesifoorumi ry, Operon Group Oy, Vihdin vesi, Weefiner Oy): “Innovatiiviset yhdistelmäkäsittelyteknologiat typen poiston ja talteenoton tehostamiseksi kylmissä jätevesissä”
Soficta Oy
(Keypro Oy)
“Verkoston olosuhdemittaukset ja tiedon jalostaminen verkkotietojärjestelmässä”
Suomen vesistösäätiö sr
(Suomen vesifoorumi ry, Pyhäjärvi-instituutti)
“Kuinka tulla vesivastuulliseksi yritykseksi? P&K -yritysten vesivastuupalvelu 2030 –kehityshanke”
Allwatec Oy
”Allbiron - Plug & Play”
Flowplus Oy
(Ambientia Oy /Asensiot, Viimatec Digital Oy, Xylem Water Solution Suomi Oy, Water Solution Suomi Oy)
”Laitekannan elinkaaren aikainen kunnossapidon ja käynnissäpidon kustannustehokas validoituun tietoon perustuva resurssiohjaus”
Invenire Market Intelligence Oy
(Suomen Vesifoorumi ry)
”Vesiviisaamman ruokajärjestelmän ratkaisumalli”
Kajaanin Ammattikorkeakoulu Oy
(Suomen Vesifoorumi ry, Kaukointernational Oy, Tieto-Oskari Oy)
”DigiWADA - Enhancing Water and Dam management in Kazakhstan and Uzbekistan with PPP joint offering”
Lining Ab
”Lining AQUAVISIO osaksi globaalia SAP Storea”
Mittausguru Oy
”Ympäristötiedon integroitu hallinta modernissa kaivostoiminnassa”
Sansox Oy
”Markkinoiden kartoitus, agentin etsintä sekä luonnonvesipilotin tulosten todentaminen Thaimaassa sekä Koreassa.”
Savonian Ammattikorkeakoulu Oy
(Suomen Vesifoorumi ry, Hurja Solutions Oy, Viimatec Digital Oy)
”Kasvua ja kansainvälistymistä älykkäistä pumppauksen hallinnan sekä etähuollon ja ylläpidon sovelluksista”
Sofi Filtration Oy
Weeefiner Oy
”Suodin-sieppari - suomalaiset vesi-innovaatiot yhdessä”
Solar Water Solutions
”High recovery rate desalination system development and piloting”
Suomen Vesifoorumi ry
(Bauer Solutions Oy, Dewaco Oy, Intolead Oy, Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy)
”Water Ecosystem to Africa (WETA)”
Suomen Vesifoorumi ry
(Akkuteolisuus ry, Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT)
”Akkuteollisuuden vedenkäytön ympäristö- ja talousvaikutusten arviointi”
Tarkemmat tiedot hankkeista löydät hakukierrosten tiedotteista:
Ensimmäisen hakukierroksen tiedote: https://mmm.fi/-/vesiosaamisen-kasvuun-ja-kansainvalistymiseen-rahoitusta-kestavan-kasvun-ohjelmasta-yhteensa-1-76-milj.-euroa-kymmenelle-vesiosaamisen-hankkeelle?languageId=fi_FI
Toisen hakukierroksen tiedote: https://mmm.fi/-/vesiosaamisen-kasvuun-ja-kansainvalistymiseen-jalleen-rahoitusta-kestavan-kasvun-ohjelmasta-on-myonnetty-avustusta-3-3-milj.-euroa-21-lle-vesiosaamisen-hankkeelle
Kolmannen hakukierroksen tiedote: Tiedote rahoituspäätöksistä kolmas hakukierros (PDF avautuu)Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 406kB
Sääntöjenvastaisuuksien käsittely ja petosriskienhallinta
Sääntöjenvastaisuuksien käsittely ja petosriskienhallinta
Kun sääntöjenvastaisuus havaitaan, ensimmäisenä toimena on maksatuksen keskeytys valtionavustuslain säännösten mukaisesti. Jos tukea on maksettu liikaa tai perusteettomasti, se peritään takaisin. Takaisinperinnässä noudatetaan valtioavustuslain ja hallintolain mukaisia menettelyitä.
Takaisinperinnän perusteita voivat olla tukien käyttö muuhun toimintaan kuin mihin ne on myönnetty, väärien tai harhaanjohtavien tietojen antaminen viranomaiselle tai muu tukien käyttöön liittyvien sääntöjen tai ehtojen rikkominen. Takaisinperintään ryhdytään viipymättä, kun takaisinperinnän perusteet käyvät ilmi.
Riskienhallinnassa tukiviranomainen soveltaa ennakoivaa, jäsenneltyä ja kohdennettua lähestymistapaa sekä toteuttaa tehokkaita ja oikeasuhteisia petostentorjuntatoimenpiteitä.
Tukiviranomaisella on oikeus keskeyttää tai lopettaa hanke, jos varojen käytön oikeellisuudessa on merkittäviä puutteita tai näyttää siltä, että hankkeella ei ole edellytyksiä saavuttaa sille asetettuja tavoitteita.
Tukiviranomaisen tehtävänä on ilmoittaa elpymis- ja palautumistukivälinevarojen käyttöön liittyvistä rikoksista, noudattaen valtiontalouden tarkastusvirastosta annetun lain (676/2000) 17 §:n 1 momenttia sekä Valtiokonttorin tarvittaessa ilmoitettaviksi määräämistä muista sääntöjenvastaisuuksista valtiovarainministeriölle, valtiovarain controller -toiminnolle, Valtiokonttorille ja hallinnonalan ministeriölle sekä valtiontalouden tarkastusvirastolle ja Euroopan petostentorjuntavirastolle.
Euroopan unionin toimielinten, elinten ja laitosten tiedonsaanti- ja tarkastusoikeudet
Kansallisen lain 537/2022 mukaisesti Euroopan unionin toimielimillä, elimillä ja laitoksilla on tiedonsaanti- ja tarkastusoikeus. Tuensaajilla on yhteistyövelvoite näiden toimielinten kanssa.
- Tiedonsaantioikeus: EU-toimielimillä, kuten Euroopan komissiolla, on oikeus saada tietoa kaikista hankkeen toiminnoista ja tuloksista. Tämä tarkoittaa, että tuensaajan on annettava kaikki tarvittavat tiedot ja asiakirjat pyydettäessä.
- Tarkastusoikeus: EU-toimielimet voivat suorittaa tarkastuksia ja auditointeja tuettuun hankkeeseen liittyen. Tämä voi sisältää paikan päällä tehtäviä tarkastuksia, taloudellisten raporttien ja tositteiden tarkastuksia sekä muita toimenpiteitä, joilla varmistetaan, että hanketta toteutetaan sääntöjen mukaisesti.
- Yhteistyövelvoite: Tuensaajan on oltava valmis tekemään yhteistyötä EU-toimielinten kanssa ja helpottamaan heidän tarkastustyötään. Tämä tarkoittaa muun muassa dokumenttien toimittamista ja tarkastusten sallimista.
Päällekkäisen rahoituksen ehkäiseminen
Päällekkäisen rahoituksen ehkäiseminen
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen EU 2021/241 22 artiklan mukaisesti on varmistettava, ettei samaan hankkeeseen myönnetä tukea useasta eri rahoituslähteestä.
- Rahoituksen koordinointi: Tuensaajan on varmistettava, että samaan hankkeeseen ei haeta ja saada tukea useista eri lähteistä, mikäli se johtaa päällekkäiseen rahoitukseen. Tämä tarkoittaa, että tuensaajan on pidettävä kirjaa kaikista rahoituslähteistä ja varmistettava, että ne eivät kata samoja kuluja.
- Ilmoitusvelvollisuus: Jos tuensaajalla on useita rahoituslähteitä, on tärkeää ilmoittaa niistä kaikista rahoittajille ja varmistaa, että ne eivät rahoita samoja toimintoja tai kuluja. Tämä auttaa estämään päällekkäisyyksiä ja varmistaa rahoituksen oikeudenmukaisen käytön.
- Rahoituksen kohdentaminen: Tuensaajan on varmistettava, että jokainen rahoituslähde käytetään juuri siihen tarkoitukseen, mihin se on myönnetty, eikä samoja menoja kateta useasta eri rahoituksesta.
Aineiston säilytysvelvollisuus
Aineiston säilytysvelvollisuus
Kansallisen lain 537/2022 18 § mukaisesti tuensaajilla on velvollisuus säilyttää kaikki tukitoimintaan liittyvät asiakirjat ja aineistot. Tämä säilytysvelvollisuus ulottuu vuoden 2032 loppuun saakka. Olemme aiemmin tiedottaneet teitä kirjanpitolain 1336/1997 mukaisesta säilytysvelvollisuudesta, mutta haluamme korostaa, että myös kansallisen lain 537/2022 säännökset tulee ottaa huomioon.
- Dokumenttien säilyttäminen: Tuensaajan on säilytettävä kaikki tukitoimintaan liittyvät asiakirjat, kuten sopimukset, laskut, maksukuitit, kirjanpitomateriaalit ja muut olennaiset dokumentit. Tämä säilytysvelvollisuus kestää vuoden 2032 loppuun saakka.
- Valmius tarkastuksiin: Säilytetyt asiakirjat on pidettävä järjestyksessä ja helposti saatavilla, jotta ne voidaan tarvittaessa esittää tarkastajille. Tämä tarkoittaa, että tuensaajan on oltava valmis toimittamaan kaikki pyydetyt dokumentit tarkastusten yhteydessä.
- Tietojen eheys: On tärkeää, että kaikki säilytettävät tiedot ovat tarkkoja ja oikeita. Virheelliset tai puutteelliset tiedot voivat johtaa ongelmiin tarkastuksissa ja mahdollisiin seuraamuksiin.
Linkit asiaan liittyviin lakeihin
Valtionavustuslaki 688/2001, 5 pykälän 3 momentin kohta 2 (finlex.fi)
Ei merkittävää haittaa (DNSH) -periaate 2021/C 58/01 (eur-lex.europa.eu)
Euroopan komission asetus 1407/2013 (eur-lex.europa.eu)
Euroopan komission asetus 651/2014 artiklat 25–29 (eur-lex.europa.eu)
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016, 5 pykälän kohta 5 (finlex.fi)