- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Alueellista tietoa
Ylijohtaja Sammallahti: Tavoitteena turvallinen ja toimiva väyläverkko
Vilkas päällystyskausi toi mukanaan paljon uutta pintaa Pirkanmaan teille. Tienkäyttäjiltä pyydettiin erityistä varovaisuutta työnaikaisia nopeusrajoituksia työ- ja liikenneturvallisuuden varmistamiseksi. Tiehankkeilla tavoitellaan sujuvaa liikennettä jatkuvien ruuhkien sijaan.
Uutta päällystettä maantiellä 310 välillä Valkeakoski–Kangasala. Kuva Pirkanmaan ELY-keskus, Eeva Osa
Päällystyskauden 2024 ilmiönä bitumi tuoksui aiempaa enemmän valtion maanteillä. Pirkanmaalla teiden päällystystyömäärät kasvoivat viime vuonna kaksinkertaisiksi verrattuna vuoteen 2023. Suurista määristä johtuen töitä tehtiin laajempien työskentelyajojen puitteissa. Tämä aiheutti jonkin verran haittaa liikenteelle, kun tietyillä tietyömailla työskentelyä tapahtui myös päiväsaikaan, vaikka ne on edellisinä vuosina tehty öisin.
– Päällystetyömaiden turvallisuus on kaikkien yhteinen asia. Ennakoinnilla ja yhteistyöllä pystytään paremmin varmistamaan, että tiellä liikkuminen on kaikille turvallista - olipa kyse sitten tielläliikkujista tai töitä tekevistä ammattilaisista, toteaa Sammallahti.
Lulu Ranne vieraili Pirkanmaan päällystystyömailla kesällä 2024. Kuva Väylävirasto
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne vieraili päällystys- ja muilla liikenneinfratyömailla Pirkanmaan alueella 3.7.2024. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun liikenneministeri jalkautuu kunnolla sinne, missä työt tehdään. Tarkemmin ottaen ministeri Ranne vieraili valtatiellä 9 Länkipohjassa ohituskaistan päällystyskohteella, maantien 3241 Yliskyläntien paikkauskohteella Orivedellä sekä Nokian asfalttiasemalla.
Tavoitteena muuttaa Suomen ruuhkaisin kaksikaistatie sujuvampaan ja turvallisempaan matkaan
Pirkanmaan ELY-keskuksella on työn alla neljä isoa tiesuunnitelmaa. Vt 9 Alasjärvi–Käpykangas, vt 9 Käpykangas–Orivesi, vt 12 Alasjärvi–Huutijärvi sekä vt 12 sekä kt 65 Paasikiventien suunnitelmia yhdistää tarve vähentää ruuhkaisuutta ja parantaa liikenteen sujuvuutta.
Valtatien 9 yhteysväli Tampereen Alasjärveltä kohti Orivettä ja Jyväskylää on Suomen maantieverkon liikennöidyin kaksikaistatie. Valtatie 12 on Suomen tärkeimpiä poikittaisia yhteyksiä. Paasikiventien suunnitelma valtatiellä 12 ja kantatiellä 65 pitää sisällään Tampereen keskustan länsipuolen alueet Santalahdessa, Hiedanrannassa ja Lielahdessa. Alue rajautuu itäpäässä Rantatiehen ja Rosenlewin raitiotiesiltaan, länsipäässä Lielahdenkatuun ja eteläpäässä liitytään nykyiseen valtatie 12:een Pispalan valtatien liittymän eteläpuolella.
Kaikilla tieosuuksilla on merkittäviä puutteita liikenneturvallisuudessa ja liikenteen sujuvuudessa, eivätkä ne täytä pääteiltä odotettavia palvelutasovaatimuksia. Hankkeissa korostuu tarve parantaa liikenneturvallisuutta, matka-aikojen ennakoitavuutta ja vähentää jo nykyisiä liikenteen meluhaittoja. Alasjärvi-Huutijärvi hankkeen tavoitteena on parantaa myös kestävien liikkumismuotojen, kuten joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiä.
Vuosi 2024 lukuina:
- päällystykset 295 km, josta
- päätiellä 144 km
- muut tiet 135 km
- jalankulku ja pyöräilyväylät 16 km
- isojen rumpujen korjaukset: 8 kpl
- pienten (halkaisija < 2 m) päätierumpujen korjaus 157 kpl
- sivuojien ja niiden rumpujen perkaus/korjaus 71,4 km
- reunapalteen poisto 116 km
- led-valaisimia asennettiin 2001 kpl
- kaiteiden korjaukset 6382 m
- sorateiden runkokelirikkokorjaus 6,9 km
- korjattuja ja uusittuja siltoja 13 kpl
- Liikenteen valtakunnalliseen asiakaspalvelun yhteydenottoja 63 000 kappaletta, NPS-luku (Net Promoter Score) oli 74 ja keskiarvo 9,0
Lisätietoja
Juha Sammallahti
Ylijohtaja
puh. 0295 036 210
[email protected]
- Julkaisupäivä
- 10.2.2025
Päivitetty: 10.02.2025