Navigeringsmeny
Pressmeddelanden 2015

Pressmeddelanden 2015

Pressmeddelanden 2015

Hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka perioden tas i bruk denna vecka på NTM-centralen i Södra Österbottens landsvägar (NTM-centralen i Södra Österbotten)

Hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka perioden 2015 - 2016 tas denna vecka i bruk i hela landet. På landsvägarna i Mellersta Österbotten, Österbotten och Södra Österbotten ändras hastighetsbegränsningarna onsdag 28. – torsdag 29.10. Enligt en färsk undersökning sparar vinterhastigheterna åtta människoliv i Finland varje vinter. Dessutom minskar de lägre hastigheterna utsläppen och beläggningsslitaget.

På riksväg 19 Seinäjoki östra omfartsväg mellan Rengonharju och riksväg 18 är 100 km/h hastighetsbegränsningen i kraft under vinterperioden. Vägsträckan öppnas för trafik i mitten av november. Riksväg 19 Seinäjoki östra omfartsväg öppnas för trafik i mitten av november på en ca 13 km lång sträcka mellan Rengonharju och riksväg 18. 80 km/h hastighetsbegränsning är i bruk under två veckor efter trafiköppningen för att väganvändare och vägskötselentreprenören skall vänja sig vid den nya trafikleden. Efter detta höjs hastighetsbegränsningen till 100 km/h.

På NTM-centralen i Södra Österbottens landsvägar med en körbana utan mitträcke sänks alla 100 km/h hastighetsbegränsningar till 80 kilometer i timmen. Dessa vägavsnitts sammanlagda längd är ca 1300 km. På vägarna där hastigheten sänks till 80 kilometer i timmen har inga ändringar skett jämfört med i fjol.

På riksväg 8 Smedsby omfartsväg lämnas 100 km/h hastighetsbegränsningen i kraft på en cirka 7 km lång vägsträcka.

Hastighetsbegränsningen 120 km/h på Vasa motorväg sänks till 100 kilometer i timmen på en ca 9 km lång sträcka.

På samma sätt som tidigare sänks hastighetsbegränsningen på en kort sträcka från 80 km till 60 km i timmen på riksväg 8 vid x-korsningen i Hopsala i Kro-noby.

De lägre vinterhastigheterna sparar människoliv och miljö

Enligt VTT:s färska undersökning undviker man tack vare vinterbegränsning-arna varje vinter 36 personskadeolyckor och 8 dödsfall i trafiken. De sänkta vinterbegränsningarnas relativa inverkan på säkerheten har bibehållits oförändrad under de senaste tio åren. Utöver den minskade olycksrisken minskar de sänkta hastigheterna utsläppen av mikropartiklar och beläggningsslitaget särskilt när dubbdäck används.

Vid dåligt väglag lönar det sig att köra ännu saktare än vinterbegränsningen

Vid dåligt väglag är det skäl att sänka körhastigheten t.o.m. betydligt lägre än det som hastighetsbegränsningarna tillåter. Redan i trafikreglerna förpliktas föraren att beakta många olika faktorer som påverkar både den egna och de andra trafikanternas säkerhet. En lägre hastighet ger mera tid att reagera rätt i överraskande situationer och förkortar bromssträckan t.ex. då en älg springer ut på vägen.

De sänkta hastighetsbegränsningarna är i kraft till nästa vår då de förbättrade körförhållandena vanligtvis i månadsskiftet mars-april ger möjlighet att åter höja hastighetsbegränsningarna.

Ytterligare information:

  • Kjell Lind
    Trafiksäkerhetsexpert
    NTM-centralen i Södra Österbotten
    Tfn 0295 027 734
    [email protected]

 

Trafikverkets undersökningar och utredningar:

Säkerhetseffekter av sänkta hastighetsbegränsningar under vintertid. Undersökning av olyckor från 2010–2014. (pdf)

Sänkta vinterbegränsningar 2015-2016

Trafikantinformation i realtid, såsom väglagsprognoser och information om vägvädret, finns på Trafikverkets tjänst Trafikläget. http://liikennetilanne.liikennevirasto.fi/


Regional information