- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2016
Nelostien nopeus kesäkaudeksi 100 km/h välille Hirvaskangas-Huutomäki (Keski-Suomen ELY-keskus)
Nopeusrajoitus valtatiellä 4 välillä Hirvaskangas-Huutomäki (vt 13 liittymä) on asetettu kesäkaudeksi ympärivuorokautisesti 100 km/h-rajoitukselle. Tämän tiejakson muuttuvat merkit on irrotettu liikennemääräohjauksesta.
Tiedotimme aiemmin, että muuttuvien nopeusrajoitusten ohjausta on uudistettu valtatie 4:llä Kirrin ja Äänekosken välillä. Ohjaus perustuu keli- ja sääolosuhteiden lisäksi nyt myös mittauspisteiltä saatavaan ajantasaiseen liikennemäärätietoon. Tieosuudella on sattunut viime vuosina useita vakavia liikenneonnettomuuksia. Muutoksen toivotaan parantavan liikenneturvallisuutta.
Poliisilta ja tienkäyttäjiltä on saatu runsaasti palautetta, että ohituskaistojen kapasiteettia ei pystytä hyödyntämään, jos rajoitus on pääosan vuorokaudesta 80 km/h. Liikennemäärä Hirvaskankaan ja Huutomäen välillä on pienempi kuin muuttuvien rajoitusten eteläpäässä Jyväskylässä ja Laukaassa. Lisäksi osuus on osin varustettu keskikaiteella. Edellä mainituista syistä johtuen on katsottu, että 100 km/h rajoitusta voidaan ainakin kesäkaudella käyttää ympärivuorokautisesti liikenneturvallisuuden vaarantumatta.
Liikennetilanteen tai olosuhteiden vaatiessa, esimerkiksi onnettomuustilanteessa tai rankkasateella, Hirvaskankaan pohjoispuolen muuttuvissa merkeissä voidaan kuitenkin käyttää myös alempia rajoitusarvoja.
Lisätietoja:
Liikenneturvallisuusinsinööri Anne-Maria Pesonen, p. 0295 024 709
- Julkaisupäivä
- 20.4.2016