- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Uutiset 2016
Kotona lastaan hoitavien maahanmuuttajavanhempien kotoutumiskoulutukset tarkastelussa
Tarjolla olevan suomen kielen koulutuksen ja perhe-elämän yhteensovittaminen on usein vaikeaa pieniä lapsiaan kotona hoitaville maahanmuuttajavanhemmille. Koulutuksiin osallistuminen edellyttää käytännössä lastenhoidon järjestämistä tavalla tai toisella. Näin ollen osa pienten lasten vanhemmista ei käytännössä pääse kielen opiskeluun kiinni ennen kuin mahdollisesti pitkän ajan kuluttua maahantulon jälkeen. Alkuvaiheen kotouttamistoimenpiteiden ulkopuolelle jääminen lisää syrjäytymisen mahdollisuutta.
Valtakunnallisen Kotona Suomessa -hankkeen juuri valmistuneessa selvityksessä on tarkasteltu erilaisia koulutusmalleja, joissa lastenhoito on järjestetty. Yhteensä eri puolilta maata tunnistettiin 35 koulutusmallia, joista 9 tarkasteltiin lähemmin.
Yleensä kyse on suomen kielen koulutuksesta, mutta usein koulutukseen liittyy myös muita kotoutumista tukevia elementtejä, kuten lähiympäristöön ja -palveluihin tutustumista. Koulutukset vaihtelevat erilaisista äiti-lapsi-kerhoista tavoitteellisempaan kielenopetukseen sekä laajempaan kotoutumista tukevaan toimintaan.
Selvityksessä ei esitetä yhtä valtakunnallista ratkaisua, vaan kunnilla on ratkaiseva merkitys sopivan koulutuksen järjestämisessä. Kuntien tulee olla tietoisia väestönkehityksestä sekä maahanmuuttajavanhempien tilanteesta ja huomioida nämä suunnitellessaan kotoutumista tukevia palveluja. Rahoittamalla ja järjestämällä toimintaa kunta voi vaikuttaa koulutuksen tavoitteisiin, laatuun ja pitkäjänteisyyteen. Kolmas sektori on vahvasti mukana järjestämässä toimintaa.
(Kuva: Shutterstock)
- Julkaisupäivä
- 15.6.2016