Navigointivalikko

Alueellista tietoa

Kesän teiden päällystyskohteissa kokeillaan luontoystävällisempää matalalämpöasfalttia

ELY-keskuksen projektipäällikkö Lauri Suikki uskoo, että tulevaisuudessa merkittävä osa teiden päällystyskohteista on mahdollista tehdä luontoystävällisemmällä matalalämpöasfaltilla. Asfalttimassan valmistus on suurin CO2 -päästöjen lähde päällystystöissä.

"Uudenmaan ELY:n alueella tehdään tänä vuonna matalalämpöasfaltteja viidessä kohteessa. Koska asfalttimassa kuumennetaan noin 20-30 astetta alhaisempaan lämpötilaan, pienenevät hiilidioksidipäästöt noin 11 prosenttia", Suikki kertoo.

Kyse on yksittäisistä kohteista, joihin vaadittiin matalalämpöasfalttia jo kilpailutusvaiheessa.

"Tämä on päänavaus, tarkoitus on testata matalalämpöasfalttia nyt hieman isommin ja oppia kokemuksista. Uskon, että tulevaisuudessa matalalämpöasfaltin valinnalla on merkittävä vaikutus päällystystöiden hiilidioksidipäästöihin", Suikki maalailee.

Tänä kesänä Uudenmaan ELY:n toiminta-alueella päällystetään teitä yli 800 kilometriä. Tämä on noin puolet enemmän kuin viime vuonna. Sen mahdollisti määrärahan kasvu viime vuoden 28 miljoonasta eurosta tämän vuoden noin 50 miljoonaan euroon.  Suurin osa Uudenmaan ELY:n kesän päällystyskohteista on nyt kilpailutettu, tosin osa toteutetaan monivuotisten urakoiden kautta. Valmisteilla on Suikin mukaan lisää kilpailutuksia täksi kevääksi, mutta kohteita ei ole vielä tarkemmin päätetty.

Valtakunnallisesti Väylävirasto arvioi, ettei maanteiden korjausvelka kasva tänä vuonna. Suikin mukaan ongelmat löytyvät eritoten alemmalta tieverkolta, missä teiden päällysteet ja rakenteet ovat huonontuneet vuosi vuodelta.

"Tiestöllä saattaa olla monen tyyppisiä vaurioita ja korjausmenetelmät ovat tietysti sitä kalliimpia, jos joudutaan korjaamaan tien rakennetta", Suikki arvioi.

Tänä kevättalvena on kärsitty useista tulvista. Tulva-alueilla tien rakenteen heikkeneminen näkyy usein vasta viiveellä.

"Jos tien rakenne on päässyt pahasti vettymään, saattaa tapahtua muutoksia kantavuuden heikentymisen myötä. Tiedetyillä tulva-alueilla saatetaan tien tasausviivaa nostaa, eli tietä nostetaan korkeammalle rakenteenparantamistöiden yhteydessä", Suikki kertoo.

Lauha ja sateinen talvi oli muutenkin rankka tiestölle vaikuttaen tienpintaan ja rakenteisiin.

"Leudon kelin myötä, jolloin tien pinta on jatkuvasti märkä ja sulaa ja jäätyy toistuvasti, on tie reikiintymiselle altis. Reikiä syntyy tien pintaan tuolloin enemmän kuin tavanomaisena talvena", Suikki toteaa ja mainitsee VT4:n Lahden eteläpuolisen osan yhtenä ongelmakohtana.

Koronakriisin myötä vähentyneet liikennemäärät auttavat tietöitä, kun onnettomuuden riski pienenee.

"Tosin kehäteillä kulkee normaalisti 50 000 autoa vuorokaudessa, ja vaikka liikennemäärät laskisivat, ei liikenneympäristön luonne siitä muutu", Suikki huomauttaa.

Hän toivoo tienkäyttäjiltä kesän tietöille ymmärrystä:

"Noudattakaa alennettuja nopeusrajoituksia ja olkaa varovaisia. Maltti on aina valttia liikenteessä", Suikki muistuttaa.

 

Kuva: Päällystyskohteet 2020. Osa päällystyskohteista selviää myöhemmin.

 

Lisätietoa

ELY-keskus, projektipäällikkö Lauri Suikki, p. 0295 023 004

ELY-keskus, projektipäällikkö Niklas Nevalainen, p. 0295 021 234

Ajantasaista tietoa tietöistä


Akuutit tiestön kuntoon liittyvät palautteet: Tienkäyttäjän linja p. 0200 2100


ELY-keskuksen liikenteen asiakaspalvelu p. 0295 020 600, liikenteen.asiakaspalvelu(at)ely-keskus.fi

 

 

TIEDOTTEET (23.9.2020 saakka)

Tiedotteet 2020 (23.9.2020 saakka)