- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Kesällä 2019 päällystetään vain vilkkaimmat ja erittäin akuutit kohteet (Uusimaa, Häme)
Tulevan kesän päällystyskohteet Uudellamaalla ja Hämeen alueella keskittyvät vilkkaimmille teille, joiden kuluminen on talvella nopeaa nastarenkaista johtuen. Moottoriteillä ja pääkaupunkiseudun kehäteillä, joilla urautuminen on kaikkein nopeinta, tehdään uudelleen päällystystä tänä vuonna yli 250 kaistakilometriä. Tämä on noin puolet kaikesta päällystettävästä määrästä. Kesän aikana korjataan vain akuutit, kuten liikenneturvallisuutta vaarantavat puutteet.
Osa päällystystöistä on jo käynnistymässä, mutta suurin osa vilkkaan verkon päällystyskohteista varmistuu touko-kesäkuun vaihteessa.
- Kesän 2019 päällystyskohteet Uudellamaalla ja Hämeessä kartalla sekä listattuna tien nimen ja numeron mukaan (vayla.fi). Tietoja päivitetään kesän aikana.
- Koko maan kattava kartta kesän tietöistä (vayla.fi)
Rahoitus riittämätön välttämättömiin korjauksiin
Teiden päällysteiden uusimiseen ja tiemerkintöjen tekemiseen on Uudenmaan ELY-keskuksella tänä vuonna käytettävissä noin 28 miljoonan euron rahoitus. Tienpitoa on jouduttu hoitamaan jatkuvasti niukkenevin budjettivaroin ja tällä hetkellä rahoitus ei riitä edes välttämättömään kunnossapitoon ja korjauksiin. Vähäliikenteisillä teillä on jouduttu paikoin alentamaan nopeusrajoituksia teiden huonon kunnon vuoksi.
Tänä vuonna suurin osa päällystyksistä toteutetaan menetelmällä, jossa uutta päällystettä sekoitetaan suoraan tien päällä vanhaan päällysteeseen. Tämä on edullisempaa kuin hankkia kokonaan asfalttiasemalla valmistettua päällystettä, mutta päällysteen oletettu kestoikä on hieman lyhyempi.
Tiemerkintöjen ylläpitoon ja uusimiseen käytetään Uudellamaalla ja Hämeessä tänä vuonna noin 6,5 miljoonaa euroa. Tiemerkinnät lisäävät turvallisuutta, vaikka tien kunto muuten olisi huono. Siksi merkintöjen ylläpidosta ei tingitä.
Liikenteellisesti merkittävimmät päällystyskohteet vuonna 2019
- Maantie 112 välillä Virkkala - Inkoo, päällystyspituus noin 12 km.
- Valtatie 7 välillä Sipoo - Porvoo, päällystetään useassa eri osassa pääkaistoja yhteensä 20 km.
- Kantatie 51välillä Degerby - Inkoo, päällystetään yhteensä 12 km
Lisätietoja:
- ELY-keskus, projektipäällikkö Niklas Nevalainen, p. 0295 021 234
- ELY-keskus, projektipäällikkö Lauri Suikki, p. 0295 023 004
Ajantasaista tietoa tietöistä (https://liikennetilanne.tmfg.fi)
Akuutit tiestön kuntoon liittyvät palautteet: Tienkäyttäjän linja p. 0200 2100
ELY-keskuksen liikenteen asiakaspalvelu p. 0295 020 600, liikenteen.asiakaspalvelu(at)ely-keskus.fi
- Julkaisupäivä
- 10.5.2019