- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2014
Kanta-Hämeessä tulisi laatia uusi kokonaismaakuntakaava (Hämeen ELY-keskus)
Vaihemaakuntakaavassa ei tulisi osoittaa yksittäisiä asumisen, palveluiden tai teollisuuden aluevarauksia. Ne tulisi ratkaista kuntien yleiskaavoissa. Maakuntakaavassa tulisi pitäytyä koko maakunnan kehittämisen kannalta strategisesti merkittävään maankäytön suunnitteluun, Hämeen ELY-keskus toteaa Kanta-Hämeen 2. vaihemaakuntakaavan luonnoksesta Hämeen liitolle antamassaan lausunnossa.
Liikenteen suunnittelu sopii huonosti vaihemaakuntakaavoitukseen. Liikennejärjestelmäsuunnittelun tulisi kytkeytyä tiiviisti yhteen maankäytön suunnittelun kanssa siten, että suunnittelua tehtäisiin samassa prosessissa aidosti maankäyttöä ja liikenneratkaisuja yhteen sovittaen.
Voimassa olevalla Kanta-Hämeen maakuntakaavalla on korvattu puuttuvia kuntien yleiskaavoja ja käsitelty sellaisia asioita, jotka on tarkoitettu ratkaistavaksi kuntatasolla. Kanta-Hämeessä tulisi laatia uusi kokonaismaakuntakaava, joka olisi voimassa olevaa kaavaa yleispiirteisempi, mutta vaikutuksiltaan perusteellisesti arvioitu. Kaavan tulee perustua riittäviin selvityksiin siten, että esitettävät aluevaraukset ovat toteuttamiskelpoisia.
ELY-keskuksen lausunto 2. vaihemaakuntakaavasta on kokonaisuudessaan seuraava:
"Kanta-Hämeen 28.9.2006 vahvistetun maakuntakaavan ajantasaistaminen ja uusiminen käynnistettiin vaiheittain 2010. Maakuntavaltuusto hyväksyi 11.6.2012 Kanta-Hämeen 1. vaihemaakuntakaavan, joka on vahvistettavana ympäristöministeriössä. Kaavan teemoina olivat asuminen, elinkeinot ja logistiikka.
Kanta-Hämeen 2. vaihemaakuntakaavan laatiminen aloitettiin 2011. Vaihekaava käsittelee luonnonvaroja ja liikennettä. Kaavassa on myös yksittäisiä pienehköjä aluevarauksia asumiseen, palveluihin ja teollisuuteen.
Kaavassa osoitettujen pohjavesialueiden osalta Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella ei ole huomautettavaa. Lakia vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä päivitetään ja pohjavesialueiden rajaukset ja luokitukset esitetään tarkistettavaksi uuden lain mukaisiksi 31.12.2019 mennessä. Kanta-Hämeessäkin pohjavesialueiden rajaukset muuttunevat lähivuosina.
Vaihemaakuntakaavaluonnoksessa on osoitettu yhdeksän uutta turvetuotantoaluetta ja kaksitoista uutta soidensuojelualuetta. Turvetuotantoaluevaraukset kohdistuvat valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden periaatteiden mukaisesti luonnontilaltaan jo kokonaan muuttuneille soille, suojelualuevaraukset puolestaan sellaisille soille, joilla on osittaisista ojituksista huolimatta säilynyt luontoarvoja. Suojeluun ja turvetuotantoon osoitettavien soiden osalta ELY-keskus esittää neuvottelua ennen lopullisen kaavaehdotuksen laatimista, koska ympäristöministeriön johdolla on parhaillaan käynnissä soidensuojelun täydennysohjelman valmistelu.
Tuulivoimahankkeiden keskeisimmät vaikutukset ovat useimmiten ihmisten elinoloihin ja viihtyvyyteen, luontoon, erityisesti linnustoon ja lepakoihin, sekä maisemaan kohdistuvia vaikutuksia. Ne on selvitettävä maakuntakaavavaiheessa siten, että voidaan varmistua tuulivoiman aluevarausten soveltuvuudesta esitetyille alueille.
Käytettävissä olevan aineiston pohjalta selvitysten riittävyyttä tai oikeellisuutta on vaikea arvioida. Vaikutusten arvioinnin osana tulee selvittää myös tuulivoimapuiston rakentamisen ja huollon edellyttämien tieyhteyksien toteuttamiskelpoisuus ja vaikutukset, mukaan lukien esimerkiksi mahdolliset vaikutukset pohjavesiin.
Paljon liikennettä aiheuttavien toimintojen aluevarausten osalta on varmistettava, että liittyminen maantieverkkoon voidaan järjestää turvallisesti.
Kaavaluonnokseen sisältyvät liikenteen yhteystarpeet palvelevat lähinnä kuntien sisäistä liikennettä eikä niiden osoittaminen maakuntakaavassa ole välttämätöntä. Harvialan orsi sekä Hämeenlinnan eteläinen ja itäinen kehälinjaus tulee esittää ilman vaihtoehtoja tai jättää pois kaavasta. Uudet valtatieliittymät (VT 10) Ypäjällä ja Jokioisissa eivät ole riittävästi perusteltuja.
Yksittäisiä asumisen, palveluiden tai teollisuuden aluevarauksia ei tulisi osoittaa vaihemaakuntakaavassa. Ne tulisi ratkaista kuntien yleiskaavoissa. Maakuntakaavassa tulisi pitäytyä strategisesti merkittävän maankäytön suunnitteluun. Ns. Palikkalan oikaisuun liittyvät teollisuus- ja työpaikka-aluevaraukset (T ja TP) valtatien molemmin puolin heikentävät liikenneturvallisuutta ja hajauttavat yhdyskuntarakennetta. Ne tulee jättää pois kaavasta.
Voimassa olevalla Kanta-Hämeen maakuntakaavalla on korvattu puuttuvia kuntien yleiskaavoja ja käsitelty sellaisia asioita, jotka on tarkoitettu ratkaistavaksi kuntatasolla. Maakuntakaavan yksityiskohtaisuus näyttää johtaneen sen nopeaan vanhenemiseen, vaikka perusratkaisu on tarkoituksenmukainen ja toimiva.
Liikenteen suunnittelu sopii huonosti vaihemaakuntakaavoitukseen. Liikennejärjestelmäsuunnittelun tulisi kytkeytyä tiiviisti yhteen maankäytön suunnittelun kanssa siten, että suunnittelua tehtäisiin samassa prosessissa aidosti maankäyttöä ja liikenneratkaisuja yhteen sovittaen.
Kanta-Hämeessä tulisi laatia uusi kokonaismaakuntakaava, joka olisi voimassa olevaa kaavaa yleispiirteisempi, mutta vaikutuksiltaan perusteellisesti arvioitu."
Lisätietoja
Arkkitehti Ulla Räihä, Hämeen ELY-keskus, puh. 0295 025 150
Tiedotus
Riitta Turunen, Hämeen ELY-keskus, puh. 0295 025 173
- Julkaisupäivä
- 13.3.2014