Alueellista tietoa

Uutiset 2022

Flying Lynxin yrittäjä kannustaa kansainvälistymään (Kaakkois-Suomi)


Mies istumassa portailla.
Marko Kangaskolkka. Kuva: Flying Lynx
 

Flying Lynx on kouvolalaisen Marko Kangaskolkan vuonna 2015 perustama yritys, joka auttaa suomalaisia yrityksiä myymään tuotteitaan verkossa kansainvälisille, erityisesti EU:n ulkopuolisille markkinoille. Yrityksen toiminta on keskittynyt lähinnä Aasiaan, mutta nyt Flying Lynx on aloittanut toimintansa myös Yhdysvalloissa. Yritys tarjoaa kokonaisvaltaisia palveluja verkkokauppa-alustan valinnasta, markkinointiin ja logistiikkaan.

Flying Lynx sai alkunsa, kun Kangaskolkka muutti takaisin Suomeen oltuaan töissä muutaman vuoden Moskovassa. Vaihtoehtoina oli jatkaa saman yrityksen palveluksessa Helsingissä tai palata kotiseudulle Kouvolaan, minne hän lopulta päätyikin. Koska Kouvolassa ei Kangaskolkan taitoja vastaavia kansainvälisiä töitä ollut silloin tarjolla, päätti Kangaskolkka perustaa oman yrityksensä, jotta hän pääsisi hyödyntämään osaamistaan sekä kokemustaan kansainvälisen kaupan ammattilaisena.

Konsulttina suomalaisille yrityksille

Kangaskolkka on Flying Lynxin pyörittämisen ohella toiminut myös vientialan konsulttina, pyrkien edistämään suomalaisten yritysten vientiä. "Olen ollut Kinnon kanssa tekemässä erilaisia projekteja liittyen yritysten kansainvälistymiseen, eli ollaan autettu paikallisia yrittäjiä aloittamaan vientiä ulkomaille." Kangaskolkka on ollut myös aktiivisesti osallisena Suomalais-Venäläisen Kauppakamarin toiminnassa ja pitänyt Kauppakamarin kautta koulutuksia erilaisille yrityksille verkkokauppatoiminnasta idässä.

Laajasti hyötyä Team Finland -verkostoista

Team Finland -verkostoista muun muassa Japanissa, Kiinassa ja Etelä-Koreassa on ollut Flying Lynxille suurta hyötyä. "Team Finlandin tarjoamat verkostot ovat olleet aktiivisessa käytössä. Niiden kautta ollaan saatu paljon kontakteja maihin, joihin halutaan saada aikaiseksi kauppaa."

Vuonna 2016 Kangaskolkka liittyi Business Finlandin E-Commerce Growth -ohjelmaan, jota nykyään kutsutaan nimellä Experience Commerce Finland. Kyseessä on verkkokauppiaille ja sähköisen kaupan alan toimijoille suunnattu hanke, jonka tarkoituksena on kiihdyttää kuluttajille suoraan myyvien yritysten kansainvälistä kasvua. Flying Lynxin alkutaipaleella, Kangaskolkka sai Business Finlandin kansainväliseen kasvuun tähtääville yrityksille myönnettävä Tempo-rahoitusta. Rahoituksen avulla Kangaskolkka kävi Kiinassa, tutkimassa maan verkkokauppaa.

Flying Lynx on tehnyt useita hankkeita ELY-keskuksen kanssa ja hyödyntänyt ELY:n yritysten kehittämispalveluita muun muassa Aasian D2C ja B2B palvelumallien kehittämiseen. Noin neljä vuotta sitten Kangaskolkka hyödynsi TE-toimiston työnantajille tarjoamaa palkkatukea, palkatessaan ja kouluttaessaan Flying Lynxiin uusia osaajia.

"Julkista rahaa pitäisi kanavoida yrittäjille enemmän konkreettisiin toimiin"

Kangaskolkka toivoisi, että julkista rahaa kanavoitaisiin tehokkaammin yrittäjien avuksi. "Julkista rahaa pitäisi kanavoida yrittäjille enemmän konkreettisiin toimiin, esimerkiksi pilottimarkkinointiin. Nyt rahaa käytetään konsultteihin ja tehdään suunnitelmia, mutta kuitenkaan sitä kauppaa ja bisnestä tulee loppujen lopuksi aika harvoin, oman kokemukseni mukaan. Tämmöinen pilottimarkkinointi-tuki ruokkisi paljon tehokkaammin yritysten toimintaa, koska sillä saataisiin sitä oikeaa vientiä. Samalla rahalla saisi todennäköisesti enemmän tehoa irti." Myös yrittäjien palkkoja voisi jossain määrin tukea, Kangaskolkka toteaa.

Kangaskolkka kannustaa useampia suomalaisia yrittäjiä kansainvälistymään. "Kotimaan markkina pienenee. Viennissä ei ole mitään hankalaa tai vaikeaa. Se on aluksi aikaa vievää ja työlästä, mutta menestyminen on pitkälti asenteesta kiinni."


Lisätietoa



Teksti: Mikko Vihanto