NTM-träff – en sista gång (Nyland)

NTM-centralen i Nyland ordnade sitt årliga evenemang för intressentgrupper tisdagen den 27 maj 2025 i Musikhuset i Helsingfors. Evenemanget var det sista i sitt slag, eftersom NTM-centralerna upphör med sin verksamhet i och med regionförvaltningsreformen vid årsskiftet och regionala livskraftscentraler inrättas i stället för dem. Med NTM-centralen i Nyland som grund inrättas livskraftscentralen i Nyland. Samtidigt bildas ett nytt riksomfattande tillstånds-, styrnings- och tillsynsverk.

Under den gemensamma eftermiddagen fick ledningen och cheferna vid NTM-centralen i Nyland tillfälle att diskutera den nuvarande situationen vid NTM-centralen och den kommande förändringen. Under evenemanget berättades också om ämnen som är aktuella inom ansvarsområdena för näring, trafik och miljö.

– Senast talade jag här om reformen av AN-tjänsterna 2024 och den har nu genomförts för vår del. Nu genomförs reformen av statens regionförvaltning, sammanfattade överdirektör Petri Knaapinen situationen.

I Nyland om någonstans finns det många samarbetspartner och aktörer. Överdirektör Knaapinen betonade hur viktigt det är att känna varandra för att få saker och ting att fungera. Å andra sidan är det stora antalet aktörer också en utmaning, eftersom det är svårt att upprätthålla nätverken, fortsatte han.

Från NTM-centralen i Nyland överförs 162 personer till livskraftscentralerna, 65 personer till tillstånds- och tillsynsverket och 6 personer till Traficom. Experter från NTM-centralen i Nyland överförs också till livskraftscentralerna i Sydöstra och Inre Finland.

Päivi Nuutinen, direktör för ansvarsområdet för trafik och infrastruktur, betonade kundorienteringen och berättade om de färska resultaten av vinterns undersökning om nöjdheten bland trafikanterna: de nöjdaste vägtrafikanterna bor i Esbo och Raseborg. I verksamhetsområdet för NTM-centralen i Nyland ökade nöjdheten mest inom den tunga trafiken.

Under den kommande sommaren beläggs cirka 600 landsvägskilometer samt 30 kilometer gång- och cykelvägar. Mängden är något mindre än i fjol, men nu beläggs i högre grad än tidigare även måttligt trafikerade vägavsnitt längs region- och förbindelsevägar i det s.k. lägre vägnätet.

NTM-centralen i Nyland sköter trafikärenden också i Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland. När livskraftscentralen i Nyland inleder sin verksamhet den 1 januari 2026 sköter den landsvägarna endast i landskapet Nyland. Egentliga Tavastlands väg- och trafikärenden överförs till livskraftscentralen i Inre Finland och Päijänne-Tavastlands ärenden till livskraftscentralen i Sydöstra Finland.

Mikko Kantokari, direktör för ansvarsområdet för miljö och naturresurser, betonade i sitt anförande betydelsen av samarbete och partnerskap i skötseln av ansvarsområdets uppgifter. På så sätt uppnås genomslagskraft i uppgifterna både vid den nuvarande NTM-centralen och i den nya ämbetsverksstrukturen i fortsättningen, konstaterade han.

När statens tillstånds-, styrnings- och tillsynsuppgifter samlas till ett nytt riksomfattande ämbetsverk gör det tillstånds- och tillsynspraxisen smidigare och enhetligare oberoende av område.

– Miljöuppgifterna syns å sin sida genomgående och nätverksbaserat i livskraftscentret, specificerade Kantokari.

Centralt för att reformen ska lyckas är inte bara ett smidigt samarbete mellan de framtida ämbetsverken, utan framför allt starka regionala samarbetsrelationer och nätverk.

Övrig information