- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Alueellista tietoa
Rantatunnelin ajokaistat päällystetään heinäkuussa
Tampereen Rantatunnelissa tehdään heinäkuun puolivälissä päällystystöitä. Suurten liikennemäärien urauttamat Rantatunnelin uloimmat ajokaistat päällystetään silloin yhden viikon aikana.
Tampereen Rantatunnelissa tehdään alustavan suunnitelman mukaan päällystystöitä heinäkuun puolivälissä kello 21–06 välisenä aikana. Tunneli on tuolloin suljettu liikenteeltä maanantaista perjantaihin työnalla olevan suuntansa osalta, ja yleinen liikenne on yön ajaksi siirretty kiertotielle. Päällystystyön toteutuksen ulkopuolella tunneli on normaalisti ajoneuvoliikenteen käytössä.
Rantatunnelin uloimmat, urautuneet ajokaistat päällystetään neljässä yössä viikon aikana, suuntaansa kaksi yötä kerrallaan. Tunnelissa ei voi käyttää uusiopäällystemenetelmää. Sen sijaan menetelmänä käytetään jyrsintää ja uudesta massasta tehtävää päällystelaattaa. Tienkäyttäjille aiheutuvan haitan minimoimiseksi ja työn laadun takaamiseksi päällystystyö toteutetaan kokonaisuudessaan yötyönä.
– Suurten liikennemäärien vuoksi tunnelin päällyste urautuu yli kolme millimetriä vuodessa. Edelliskevään mittauksissa pääkaistojen urat olivat paikoin jo 21 millimetriä syvät. Sen vuoksi liikenteelliseltä merkitykseltään tärkeä Rantatunneli päätettiin nostaa yhdeksi tämän vuoden päällystyskohteeksi ennen vakavan vaurioitumisen alkamista, kertoo Pirkanmaan ELY-keskuksen ylläpitovastaava Tomi Keisala.
Rantatunnelin ylin päällystekerros on noin 40 millimetriä paksu, ja käytetty kiviaines 16 millimetrin maksimiraekokoa. Kun päällystekerros on kulunut uran pohjalta yhden kiven paksuiseksi, se alkaa purkautua viimeistään silloin. Tämä riski haluttiin tunneliolosuhteissa välttää, koska siellä vähäistenkin onnettomuuksien seuraukset saattavat olla normioloja vakavammat.
Tunnelin avautumisesta vajaa seitsemän vuotta
Heinäkuussa alkava päällystystyö on ELY-keskuksen tämän kesän haastavimpia kohteita Rantatunnelin liikenteellisen merkityksen, tunneliolosuhteiden ja tunnelin ympärillä meneillään olevien Raitiotieallianssin rakennustöiden vuoksi.
Tampereen Rantatunneli valmistui vuonna 2016. Tunneli avattiin liikenteelle 15.11.2016, jolloin sen hallinnointi, hoito ja ylläpito siirtyivät Pirkanmaan ELY-keskukselle.
- Julkaisupäivä
- 15.6.2023