- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Uutiset 2015
Lapin luonnosta soturivoimaa (Lapin ELY-keskus)
Katja Misikangas kertoo, että ruusunjuuri tasapainottaa kehoa ja parantaa lihasten hapenottokykyä
Idea Lapin kasvien ja marjojen laajemmasta hyödyntämisestä ja brändäämisestä muhii Katja Misikankaan ajatuksissa vuosia ennen Arctic Warriors Oy:n perustamista. Hän on pyörittänyt sukupolvenvaihdoksen jälkeen äitinsä jalanjäljissä vanhaan kansanperinteeseen perustuvaa luontaishoitola- ja hoitotuotteita valmistavaa yritystä Rovaniemen Narkauksessa.
Lapin kasvien puhtaudesta ja vaikuttavista aineista oli saatu tieteellistä tutkimustietoa luonnontuotealan hankkeiden ja tutkimusten kautta. Esimerkiksi väinönputken osalta oli huomattu kuinka vaikuttavat aineet ja eteeriset öljyt ovat lappilaisissa väinönputkissa huomattavasti vahvemmat Unkarissa kasvatettuihin verrattuna. Katja Misikankaan suvussa sukupolvelta toiselle siirtynyt perimätieto kasvien vaikutuksista sai tieteellistä vahvistusta.
Häntä tympäisi, että Suomeen tuodaan ulkomailta valtavia määriä superfoodeja ja samaan aikaan omat tutkitusti puhtaat ja vaikutuksiltaan vahvat kasvit ja marjat mätänevät maahan.
Misikankaan ajatuksissa syntyy visio Lapin kasveista sotureina ja idea yrityksestä, joka brändäisi puhtaista ja vahvoista Lapin kasveista kiinnostavia tuotteita kansainvälisille markkinoille.
– Mietin, että jos kukaan muu ei ala sitä tekemään, niin minä yritän itse. Vuoden, pari pyörittelin ajatuksia ja silloin tällöin sopivassa kohdassa avasin suuni. Tiesin, että tämä on vähän isompi hanke, etten minä yksin voi tähän alkaa, vaan pitäisi saada partnereita.
Ideasta innostuivat ravintovalmentaja ja freelance-toimittaja Tuija Kauppinen sekä internetmarkkinoinnin konsultti Ilkka Kauppinen.
– Ei olisi ollut mitään järkeä pistää yritystä samantyyppisen "kasvihörhön" kanssa vaan me täydennämme kyllä niin hyvin toisiamme. Muodostamme tosi hyvän tiimin.
Ideasta tuotteeksi
Arctic Warriors Oy perustettiin keväällä 2014 kolmikon voimin. Tavoitteena oli kehittää tuote, joka on helppo käyttää ja heti valmis nautittavaksi.
– Lähtökohtaisesti ajateltiin, että miten tehdä yrttituote, ettei sen käyttäminen jäisi siitä kiinni, että se olisi jotenkin liian vaikeaa, Misikangas kertoo.
Syntyi kolme erilaista, kätevästi mukaan otettavaa ja suuhun suikattavaa geeli- ja hunajashottia, jotka antavat voimaa, vastustuskykyä ja energiaa. Tuotteissa on käytetty lappilaista nokkosta, ruusunjuurta, väinönputkea ja pohjoista maariantuoksuheinää, joiden vaikuttavat aineet on saatu talteen uuttamalla ne hunajaan tai kasviglyseroliin.
Tuotteiden pakkauksissa olevista soturihahmoista tuli täysin sattumalta yrittäjien näköisiä
Misikankaan pitkä tausta ja verkostot luonnontuotealalla helpottivat ja nopeuttivat yritystoiminnan käynnistymistä. Yhteydet kasvinviljelijöihin olivat jo olemassa.
– Kun laitat ruusunjuuren tänä vuonna kasvamaan, niin juurisatoa saat viiden vuoden päästä. Väinönputkella kestää kaksi-kolme vuotta ennen kuin siitä saa juurisatoa.
Raaka-ainetta ostetaan 8–9 kasvinviljelytilalta ja sitä kautta yritys työllistää kesäaikaan lappilaisia viljelijöitä. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa yritys hyödyntäisi myös marjoja ja muita keruutuotteita. Lappi on lähes kokonaan luomusertifioitua luomukeruualuetta.
– Saksassa on aika vaativat markkinat ja siellä luomu olisi kova sana. Saksa on luonnontuotteissa johtavia maita. Hongkongissa meillä on jälleenmyyjänä verkkokauppa, jonka jakelu on ympäri maailmaa. Myös Islantiin ja Kanadaan ollaan aukaisemassa markkinoita.
Maaseutuohjelman tuki edesauttoi tuotteen lanseerausta
Arctic Warriors Oy sai maaseutuohjelman 2007–2013 kautta kehittämistukea yrityksen ilmeen ja markkinoinnin suunnitteluun sekä messuosallistumisiin.
– Vaikka sinulla olisi kuinka hyvä tuote, mutta jos et saa markkinoitua sitä, et tee sillä mitään. Omalla budjetilla ei olisi voitu lähteä niin isosti liikkeelle, vaan alkurykäisy olisi jäänyt paljon pienemmäksi.
– Aina kun hankkeita hakee, joutuu itsekin tosissaan miettimään, laittamaan mustaa valkoiselle ja päivittämään liiketoimintasuunnitelmaa.
Yhteistyö Leader-ryhmä Peräpohjolan kehitys ry:n ja ELY-keskuksen kanssa on toiminut Misikankaan mukaan erittäin hyvin. Rahoitusvaihe meni sujuvasti, mutta maksuvaiheen kesto oli aloittavalle yritykselle haasteellinen.
Luonnontuotealan yleiset kehittämishankkeet ja vuosien aikana syntyneet verkostot Misikangas kokee erittäin tärkeiksi oman yritystoiminnan näkökulmasta. Tulevaisuuden tarpeena hän näkeekin, että luonnontuotealan tutkimustietoa koottaisiin yhteen ja tietoa levitettäisiin paremmin kaikkien saataville.
Teksti ja kuvat: Tanja Ylitalo
- Julkaisupäivä
- 12.8.2015