- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Pirkanmaan ELY-keskuksen lausunto Akaan Karhunrahkan tuulivoimahankkeen arviointisuunnitelmasta (Pirkanmaa)
Abo Wind Oy suunnittelee tuulivoimahankkeen rakentamista Akaan kaupungin Karhunrahkan alueelle. Alue rajautuu etelässä Hämeenlinnan kaupungin kuntarajaan. Hankealueen pinta-ala on noin 19 km2. Hankkeesta vastaava suunnittelee alueelle enintään 15 tuulivoimalaa. Voimaloiden kokonaiskorkeus olisi enintään 300 metriä ja kunkin voimalan yksikköteho on maksimissaan 10 MW ja teho yhteensä enintään 150 MW. Sähkönsiirtoa varten suunnitellaan maakaapeli, joka liittyisi noin 8 km hankealueelta luoteeseen päin sijaitsevaan Humppila-Viiala 110 kV -voimajohtolinjaan. Uusi sähköasema rakennetaan liittymispisteen lähelle.
Kaavoituksen ja ja ympäristövaikutusten arvioinnin yhteismenettely
Karhunrahkan tuulivoimahankkeessa toteutetaan päivitetyn YVA-lain (252/2017) mahdollistamaa kaavamenettelyn ja ympäristövaikutusten arviointimenettelyn yhdistämistä. Yhteismenettelyssä toteutetaan samassa prosessissa sekä osayleiskaavan laadinta että YVA-lain tarkoittama tuulivoima-hankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettely. Yhteismenettelyssä hankkeesta vastaava Abo Wind Oy:n arvioi ympäristövaikutukset YVA-lain edellyttämällä tavalla ja saa ELY-keskuksen YVA-yhteysviranomaiselta lausunnot kuten erillisissä YVA-menettelyissä.
Yhteysviranomainen (Pirkanmaan ELY-keskus) on antanut lausunnon arviointisuunnitelmasta, joka on hankkeesta vastaavan Abo Wind Oy:n suunnitelma hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutusten tunnistamiseksi ja arvioimiseksi. Osana yhteismenettelyn asiakirjaa arviointisuunnitelma sisältää myös suunnitelman, miten osallistuminen yhteismenettelyssä järjestetään. Yhteysviranomaisen lausunto sisältää myös yhteenvedon arviointisuunnitelmasta annetuista muiden viranomaisten lausunnoista ja yleisön mielipiteistä.
Vertailtaviin hankevaihtoehtoin uusi vaihtoehto
Hankkeesta vastaava esitti YVA-menettelyssä arvioitavaksi kolmea hankevaihtoehtoa.
Vaihtoehto 0: Hanketta ei toteuteta, eikä tuulivoimahanketta rakenneta.
Vaihtoehto 1: Hankealueelle sijoitetaan enintään 11 voimalaa. Tuulivoimalat olisivat yksikköteholtaan maksimissaan 10 MW ja kokonaiskorkeudeltaan enintään 300 metriä.
Vaihtoehto 2: Hankealueelle sijoitetaan enintään 15 voimalaa. Tuulivoimalat olisivat yksikköteholtaan maksimissaan 10 MW ja kokonaiskorkeudeltaan enintään 300 metriä.
ELY-keskus esittää lausunnossaan, että arviointiin ja vertailuun lisätään uusi vaihtoehto, jossa tuulivoimaloiden korkeus on 200 - 230 metriä. Matalamman vaihtoehdon arviointi tuottaa tietoa mahdollisista ympäristövaikutusten eroista verrattuna 300-metrisiin voimaloihin ja tietoa vaihtoehtojen valintaan ja päätöksentekoon näiden keskinäisten erojen mahdollisesta merkittävyydestä.
Hanke herätti runsaasti kiinnostusta
Hankkeesta toimitettiin yhteysviranomaiselle runsaasti mielipiteitä, noin 120 kpl. Mielipiteistä heijastuu erityisesti voimakas huoli siitä, millaisia haitallisia ympäristövaikutuksia 300 metrin kokoluokan tuulivoimaloihin liittyy.
Yhteysviranomainen painottaa yhteenvetona osallistujien antamasta palautteesta, että hankkeesta vastaava antaa arviointoselostuksessa avoimesti riittävän yksityiskohtaiset vastaukset hankkeeseen osallistujille (hankkeen lähialueen asukkaat, muuta akaalaiset ja naapurikuntien asukkaat).
Seuraavaksi ympäristövaikutuksia arvioidaan ja raportoidaan YVA-selostuksessa
Hankkeesta vastaavan tulee tarkistaa arviointisuunnitelmaa yhteysviranomaisen lausunnon mukaisesti. Seuraavassa YVA-selostusvaiheessa hankkeesta vastaava kokoaa arvioinneista arviointiselostuksen, joka tulee laatia arviointisuunnitelman ja yhteysviranomaisen arviointisuunnitelmasta antaman lausunnon perusteella.
Hankkeesta vastaavan tulee esittää ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa kokonaiskuva hankkeen ja sen vaihtoehtojen olennaisista haitallisista ympäristövaikutuksista. Arviointiselostuksen rakenteessa ja esitystavassa tulee huolehtia, että merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia koskevat tiedot ovat hahmotettavissa selkeinä kokonaisuuksina. Lisäksi on varmistettava, että arvioinneissa on käytettävissä riittävää asiantuntemusta ilmastonmuutoksesta, kiertotaloudesta, kulttuuriympäristöstä ja terveysvaikutuksista.
Yhteysviranomainen (ELY-keskus) tulee kiinnittämään erityisesti huomiota, että hankkeen aiheuttamia haitallisia ympäristövaikutuksia on arvioitu seuraavien ympäristönsuojelun kestävän kehityksen painotusten kannalta: ilmastonmuutos, materiaalitehokkuus, luonnon monimuotoisuus sekä väestöön kohdistuvat vaikutukset (terveys, elinolot, elinympäristön hyvä laatu).
Lisäksi mm. valtakunnalliset ja maakunnalliset maisema- ja kulttuuriympäristön arvioinnit ovat olennaisia suunniteltavan hankkeen ja sen vaihtoehtojen arvioinnissa sekä Pirkanmaalla että Kanta-Hämeessä. Suunniteltavien 300 metriä korkeiden tuulivoimaloiden näkyvyys ja merkitys maisemassa on tärkeää arvioida Akaan taajamien ja myös naapurikuntien suunnasta avautuvista maisemista eri vaihtoehdoissa.
Lisätietoja:
- Lausunto: www.ymparisto.fi/KarhunrahkaYVA
- Yhteysviranomainen / Pirkanmaan ELY-keskus, Leena Ivalo, p. 0295 036 000, [email protected]
- Julkaisupäivä
- 4.9.2019