- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Kehittämisselvityksessä kartoitettiin parannuskohteita valtatielle 25 (Uusimaa)
Hangosta Mäntsälään ulottuva valtatie 25 on Länsi-Uudenmaan pääyhteys pääkaupunkiseudun suuntaan ja merkittävin poikittaisyhteys Länsi- ja Keski-Uudellamaalla lähellä pääkaupunkiseutua. Tien kehittämistarpeita kartoitettiin ELY-keskuksen tilaamassa selvityksessä, josta ilmenee, ettei valtatie täytä tällä hetkellä päätieverkolle asetettuja tavoitteita. Kiireellisimmät parannukset tulisivat maksamaan yhteensä 150 miljoonaa euroa.
Valtatie 25 on Suomen viennin ja tuonnin kannalta merkittävä väylä, jonka varteen on keskittynyt paljon raskasta teollisuutta ja logistiikka-alueita. Tien sujuvuudessa on kuitenkin paikoin puutteita ja erityisesti alle 80 km/h osuudet aiheuttavat raskaan liikenteen nopeuden vaihtelua. Tiellä tapahtuu myös suhteellisen paljon onnettomuuksia. Ympäristön kannalta ongelmallisia ovat suojaamattomat pohjavesialueet ja riittämätön meluntorjunta. Ongelmien odotetaan laajenevan liikenteen lisääntyessä.
Tavoitetilanteessa Virkkala-Nummela ja Rajamäki-Hyvinkää jaksot parannettaisiin nelikaistaisiksi ja muut osuudet Tammisaaresta Mäntsälään jatkuvaksi ohituskaistatieksi. Hangon ja Tammisaaren välillä tavoitteena on kaksikaistainen pääväylä. Koko paketin kustannusarvio on 550 miljoonaa euroa, mutta tavoitetilanteeseen edetään vaiheittain. Erittäin pikaista parantamista edellyttävistä kohteista on muodostettu 150 miljoonan euron hanke, joka sisältäisi muun muassa seuraavia toimenpiteitä:
- Tynninharju–Suurlohjankatu 2+2 -kaistaistaminen
- Ohituskaistaparit Karjaalle ja Meltola–Mustio välille
- Liittymien parantaminen
- Pohjavesisuojauksia ja meluntorjuntaa parannettaville osuuksille
- Pienempiä parantamistoimenpiteitä
Toistaiseksi kehittämisselvityksessä esitettyjen pikaparannusten aikataulusta tai rahoituksesta ei ole vielä sovittu. Kärkikohteet ovat toisistaan riippumattomia ja niitä voidaan toteuttaa vaiheittain. Hanko–Hyvinkää -radan sähköistäminen ei pienennä valtatien 25 parantamistarpeita.
Edellinen valtatien 25 kehittämisselvitys on vuodelta 2011, jonka jälkeen lainsäädäntö, pääväylien palvelutasotavoitteet ja maankäytön tavoitteet ovat muuttuneet. ELY-keskuksen tavoitteena on tiestön pitkäjänteinen kehittäminen ja nyt tehty selvitys tuottaa taustatietoa valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitteluun.
Tutustu hankkeen tietoihin (Väylä.fi) >
Lisätiedot:
Uudenmaan ELY-keskus, projektipäällikkö Heli Siimes, p. 0295 021 346
- Julkaisupäivä
- 2.9.2019