- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Kiinteistön haltijan järjestämä lietteenkuljetus ei Hämeen ELY-keskuksen näkemyksen mukaan välttämättä edistäisi jätehuollon toimivuutta (Päijät-Häme)
Edellytykset siirtyä kiinteistön haltijan järjestämään sako- ja umpikaivolietteen kuljetukseen eivät täyty Päijät-Hämeessä. Näin toteaa Hämeen ELY-keskus Päijät-Hämeen jätelautakunnalle antamassaan jätteenkuljetusjärjestelmää koskevassa lausunnossa.
Jätelain mukaan kunta voi tietyin edellytyksin päättää, että kiinteistöittäinen jätteenkuljetus järjestetään kunnassa tai sen osassa siten, että kiinteistön haltija sopii siitä jätteen kuljettajan kanssa. Jätteenkuljetusta koskevien yleisten vaatimusten mukaan kuljetus tulee järjestää niin, että tarjolla on jätteen kuljetuspalveluja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin. Tämä tarkoittaisi muun ohella sitä, että asiakkaita, asiakasryhmiä tai alueita ei saisi asettaa esimerkiksi palvelun hinnoittelussa perusteettomasti toisistaan poikkeavaan asemaan. Mahdollista määräävää markkina-asemaa ei saisi käyttää kilpailunrajoituslain vastaisesti hinnoittelussa hyväksi.
Päijät-Hämeen jätelautakunta on tehnyt selvityksen, jossa on selvitetty sako- ja umpikaivolietteiden jätteenkuljetusjärjestelmän nykytilaa ja tehty vertailuja eri jätteenkuljetusjärjestelmien vaikutusten välillä. Selvityksen mukaan kunnissa toimivien, lietteitä kuljettavien yritysten tarkkaa määrää tai niiden maantieteellistä palvelualuetta kunnan sisällä ei tiedetä. Kattavia ja luotettavia tietoja ei ole saatavissa, koska kaikki jätteenkuljettajat eivät toimita lakisääteisiä tietoja ja kunnan jätevedenpuhdistamolle toimitetun lietteen määrä ei vastaa alueen kiinteistöjen määriä, joilta kyseistä jätettä syntyy. Näin ollen ei voida myöskään varmistua, noudatetaanko tyhjennyksissä ja kuljetustoiminnassa voimassa olevia jätehuoltomääräyksiä.
Hämeen ELY-keskus katsoo, ettei selvityksessä esitettyjen tietojen perusteella voida täysin ja kattavasti varmistua siitä, että kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus jätelain tarkoittamalla tavalla edistäisi jätehuollon yleistä toimivuutta eikä aiheuttaisi vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle. Puutteellisten tietojen vuoksi ei ole myöskään voitu varmistua, että tarjolla olisi jätteen kuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin. Näin ollen ei voida todeta, että siirtymisellä kiinteistön haltijan järjestämään jätteenkuljetukseen olisi kokonaisuutena myönteisiä vaikutuksia jätelain edellyttämällä tavalla.
Lisätietoja:
Valvontapäällikkö Sinikka Koikkalainen, Hämeen ELY-keskus, puh. 0295 025 025
Ympäristölakimies Satu Pohja, Hämeen ELY-keskus, puh. 0295 025 071
Tiedotus:
Kirsi Elomaa, Hämeen ELY-keskus, puh. 0295 025 037
- Julkaisupäivä
- 3.4.2018