- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2016
Tampereen Rantatunneli Pirkanmaan ELY-keskuksen hallintaan (Pirkanmaa)
Liikenteelle avautuneen Tampereen Rantatunnelin hallinnointi, hoito ja ylläpito siirtyivät Pirkanmaan ELY-keskuksen vastuulle 15.11.2016 samalla, kun Rantatunneli avautui liikenteelle. Rantatunnelin itäpäässä rakennuttaja-allianssi jatkaa rakennustöitä vielä noin vuoden verran kunnes Naistenlahden puoleinenkin osuus hankkeesta valmistuu. Liikenneviraston Tampereen tieliikennekeskus valvoo Rantatunnelin liikennettä ympäri vuorokauden.
Tampereen maanteiden alueurakasta vastaava YIT Rakennus Oy huolehtii Rantatunnelin alueella pääosin normaaliin talvihoitoon kuuluvista töistä. Noin 4,5 kilometrin pituisen Rantatunnelijakson isännöinti- ja hoitotehtävät sen sijaan kuuluvat seuraavan kuuden vuoden ajan Destia Oy:lle, joka voitti ELY-keskuksen kilpailuttaman hoitourakan. Tunnelin kunnossapitotehtäviin kuuluu muun muassa säännöllisesti tehtäviä tarkastuksia ja laitteistojen huoltoa, puhtaanapitoa, vikojen korjausta ja toiminnan yksityiskohtaista dokumentointia. Isännöitsijä ja viankorjaaja päivystävät ympäri vuorokauden ja huolehtivat korjauksesta ja niiden vaatimista liikennejärjestelyistä sovittujen vasteaikojen puitteissa.
– Hoitotoimet pyritään pääsääntöisesti siirtämään hiljaisen liikenteen aikaan siten, ettei tunnelia jouduta kokonaan sulkemaan, mutta tarvittaessa yksittäinen kaista suljetaan turvallisuussyistä kaistaohjauksella. Isompia määräaikaishuoltoja varten tunneli suljetaan öisin kahdesti vuodessa. Rikkoutumisen varalta olemme varastoineet tärkeimpien laitteiden varaosia nopeasti tehtäviä korjauksia varten, kertoo tunnelijakson hoidosta vastaava ELY-keskuksen projektipäällikkö Heikki Koski.
Rantatunnelin avautumista on ennakoitu parantamalla sisääntuloteiden liikenteenhallintajärjestelmiä
Rantatunnelin hoito- ja energiakustannusten on arvioitu olevan noin 2,5 miljoonaa euroa vuodessa. Pääosin kustannuksista vastaa ELY-keskus. Rantatunnelin teknisillä järjestelmillä on kahden vuoden takuu.
– Olemme varautuneet Rantatunnelin käyttöön ottoon laajentamalla Tampereen kaupunkiseudun informaatiojärjestelmää kahdella uudella opasteella, joilla liikenne voidaan häiriötilanteissa jo riittävän kaukaa opastaa vaihtoehtoisille reiteille. Kaupunki puolestaan vastaa Tampereen katuverkolla olevan varareitin hoidosta ja opastuksesta, sanoo Pirkanmaan ELY-keskuksen johtaja Juha Sammallahti.
Lisäksi ELY-keskus on uusinut Paasikiventien ja Nokian moottoritien liittymän kaistajärjestelyjä ja liikennevalot siten, että ne mahdollistavat Kekkosentien ajoneuvojonon purkamisen silloin, jos pysähtyvä jono jostain syystä uhkaa ulottua tunneliin saakka.
Lisätietoja:
- Johtaja Juha Sammallahti, Pirkanmaan ELY-keskus, p. 0295 036 210
- Projektipäällikkö Heikki Koski, Pirkanmaan ELY-keskus, p. 0295 036 251
- Julkaisupäivä
- 15.11.2016