- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2016
Etelä-Savon ELY-keskuksen ja Etelä-Savon TE-toimiston lausunto maakuntauudistusta koskevista lakiesityksistä (Etelä-Savo)
Etelä-Savon ELY-keskus ja Etelä-Savo TE-toimisto antoivat lausunnon maakuntauudistusta koskevista lakiesityksistä. Lausunnossa todetaan, että lakiluonnokset ovat monelta osin vielä varsin luonnosasteella ja puutteellisia.
Lausunnossa kiinnitetään huomiota muun muassa seuraaviin asioihin:
- Maakuntalain tarkoitukseksi pitäisi asettaa ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävä kehitys.
- Kasvupalvelujen tulee näkyä maakuntalaissa omana tehtäväalanaan.
- Tehtävien järjestäminen ja tilaaminen tulisi olla selkeästi maakunnan tehtävä ja palveluiden tuottaminen palvelulaitoksen ja muiden tuottajien tehtävä.
- EU-osarahoitteisten rahastojen toteutuksen edellyttämä tehtävien eriyttäminen edellyttää riittäviä henkilöresursseja läpi rahoitusprosessin. Resurssien turvaamiseksi maakuntien tulee tehdä keskinäisiä yhteistyösopimuksia.
- Julkisiin yritys-, työ- ja elinkeinopalveluihin liittyvää asiakaspalvelua sekä sähköisen asioinnin tukea tarjotaan jatkossakin valtakunnallisesti keskitetysti.
- Muissa kuin sote -tehtävissä rahoituksen tulee perustua palvelujen tarvetta ja tuotantoa kuvaaviin tekijöihin.
Maakuntalain tarkoituksena todetaan olevan muun muassa maakunnan kehittämisen ja sen toiminnan suunnitelmallisuuden ja taloudellisen kestävyyden edistäminen. ELY-keskuksen ja TE-toimiston mielestä taloudellinen kestävyys ei ole riittävä, vaan tavoitteena tulisi olla ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisesti kestävän kehityksen edistäminen maakunnassa.
Maakuntalain tehtäväalat koostuvat hyvin eritasoisista tehtävistä/tehtäväkokonaisuuksista ja niiden esittämisen tarkkuutta ja tapaa olisi tasapainotettava. Kasvupalvelut –termiä ei mainita maakuntalakiluonnoksessa lainkaan, vaikka kasvupalvelun ja aluekehittämisen säädösvalmistelu on jo pitkällä ja toiminta koskee suurta kokonaisuutta maakunnan tehtäväkentässä. Kasvupalvelut tulisi näkyä maakuntalaissa omana tehtäväalaan.
ELY-keskuksen ja TE-toimiston näkemyksen mukaan hallintopäätökset - mukaan lukien rahoituspäätökset - tulee jatkossakin tehdä viranomaispäätöksinä eikä järjestäjä – tuottaja –malli ole toimiva malli hallintopäätöksiä tehtäessä.
Maakuntalaissa on erotettu tehtävien järjestäminen ja palveluiden tuottaminen. Tehtävien hoidon järjestäminen ja järjestämisvastuuseen kuuluvien palveluiden järjestäminen tulisi määritellä selkeämmin. Myös maakunnan palvelulaitoksen asema jää epäselväksi. ELY-keskuksen ja TE-toimiston mielestä tehtävien järjestäminen ja tilaaminen tulisi olla selkeästi maakunnan tehtävä ja palveluiden tuottaminen palvelulaitoksen ja muiden tuottajien tehtävä. Olisi huolehdittava, että ei pääsisi syntymään tilannetta, jossa palvelulaitos toimisi palvelutuottajana ja myös palvelujen tilaajana muulta tuottajalta, jolloin siitä muodostuisi epätarkoituksenmukainen järjestäjä-tuottaja/ tilaaja-tuottaja kokonaisuus.
Lakiluonnoksen 85 §:n mukaan maakuntavaltuuston on annettava toimivalta viranhaltijalle laissa tai asetuksessa säädetyssä lupa-, ilmoitus-, valvonta- tai toimitusmenettelyä koskevassa asiassa. Luettelo tulee tarkistaa substanssilainsäädännön pohjalta ja siihen on lisättävä myös muita julkisia hallintotehtäviä kuten harkinnanvaraisia tukia koskevia asioita.
Maakuntien yhteistyötä koskevien säädösten on mahdollistettava hyvin eritasoinen yhteistyö maakuntien kesken. EU-osarahoitteisten rahastojen toteutuksen edellyttämä tehtävien eriyttäminen edellyttää riittäviä henkilöresursseja läpi rahoitusprosessin (päätöksenteko, maksatus ja valvonta ja jälkiseuraamukset). Riittävien resurssien turvaamiseksi maakuntien tulee tehdä keskinäisiä yhteistyösopimuksia. Nykyiset ELY-keskusten tehtävien keskittämiset antavat hyvän pohjan maakuntien välisen yhteistyön kehittämiselle viranomaistehtävissä myös jatkossa.
Nykyaikainen palveluarkkitehtuuri koostuu sähköisestä asioinnista ja verkkopalveluista, keskitetystä asiakasneuvonnasta sekä toimipaikkojen antamasta palvelusta. Keskittämisistä saatuja toiminnallisia ja taloudellisia hyötyjä ei pitäisi hukata tässä uudistuksessa. Tämän vuoksi ELY-keskus ja TE-toimisto esittävät maakuntalaissa todettavaksi, että julkisiin yritys-, työ- ja elinkeinopalveluihin liittyvää asiakaspalvelua sekä sähköisen asioinnin tukea tarjotaan jatkossakin valtakunnallisesti keskitetysti (omana palvelukeskuksena, yhdistettynä muun palvelukeskuksen yhteyteen tai maakuntien yhteisenä palveluna). Maakuntien palvelutuotanto tarvitsee tuekseen yhteisesti tuotetun sähköisen asioinnin, verkkopalvelun ja asiakasneuvonnan, näiden rooli ja merkitys vaihtelee eri tehtävissä ja palveluissa. Maakuntien palveluiden kehittämisvastuut on sovittava ohjaavien tahojen, maakuntien ja maakuntien palvelukeskusten kesken.
Muissa kuin sote -tehtävissä rahoituksen tulee perustua palvelujen tarvetta ja tuotantoa kuvaaviin tekijöihin. ELY-keskuksissa noin 25 avainsuoritteeseen käytetään selvästi yli puolet resursseista. Maakuntien erikoistuminen voidaan ottaa huomioon palvelutarpeeseen ja palvelutuotantoon perustuvassa rahoituksessa. Maakuntien rahoituksessa olisi myös otettava huomioon alueen erityisolosuhteet; muun muassa harva asutus, pitkät välimatkat, vesistöisyys, metsäisyys, alempiasteisten teiden suuri osuus ja huono kunto. Maakuntien rahoituksen jaossa tulisi painottaa myös sitä todellista ihmismäärää, joka eri vuodenaikoina ja keskimäärin vuodessa on maakunnan palveluja käyttämässä – alueen vakituiset asukkaat, mökkiläiset ja matkailijat mukaan lukien.
Lisätietoja:
Ylijohtaja Pekka Häkkinen, Etelä-Savon ELY-keskus, p. 0295 024 153, pekka.j.hakkinen(at)ely-keskus.fi
Johtaja Juha Pulliainen, Etelä-Savon ELY-keskus, p. 0295 024 162, juha.pulliainen(at)ely-keskus.fi
Johtaja Sirkka Rytkönen, Etelä-Savon TE-toimisto, p. 0295 044 123, sirkka.rytkonen(at)te-toimisto.fi
- Julkaisupäivä
- 15.11.2016