- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2014
Vaiheittaisella kehittämisellä suunnataan kohti vuoden 2040 tavoitetilaa Kauhajoen ja Kauhavan välisellä kehityskäytävällä (Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus)
Kauhajoki - Kauhava -kehityskäytävä on Etelä-Pohjanmaan valtasuoni, joka muodostuu valtatiestä 19 ja kantatiestä 67 sekä Seinäjoki - Oulu ja Kaskisten radoista. Seinäjoen seudun vetovoima tekee käytävästä nimensä mukaisesti Etelä-Pohjanmaan vilkkaimmin kehittyvän yrittämisen ja asumisen alueen.
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on laatinut Kauhajoelta Kauhavalle ulottuvalle vyöhykkeelle liikennejärjestelmän kehittämissuunnitelman. Selvitys on laadittu tiiviissä yhteistyössä alueen kuntien sekä Etelä-Pohjanmaan liiton kanssa. Maanantaina 25.8. klo 13 järjestetään esittelytilaisuus Lapuan teknisen keskuksen tiloissa. Tilaisuudessa ELY-keskuksen ja selvityksen laatineen Rambollin edustajat kertovat työn keskeisistä tuloksista.
Lähtökohtana käyttäjät
Kehittämissuunnitelman taustalla ovat käyttäjät. Käytävällä korostuvat pendelöintiliikenteen ja kuljetusten tarpeet. Turvallisia ja hyvin ennakoitavissa olevia matkoja tavoitellaan kulkutavasta riippumatta. Käytävän varren taajamissa tavoitellaan kävelyn ja pyöräilyn kasvua varsinkin lyhyillä matkoilla, kun taas taajamien välillä joukkoliikenteen halutaan tarjoavan yhä useammalle autottomalle mahdollisuuden taittaa esimerkiksi työmatkansa bussilla tai junalla.
Kuljetuskäytävänä valtatie 19 on alueellisesti ja valtakunnallisesti merkittävä. Valtatien 3 jatkeena valtatie 19 muodostaa tärkeän etelä-pohjoissuuntaisen yhteyden. Kantatie 67 yhdistää Etelä-Pohjanmaan Satakuntaan ja siellä oleviin satamiin kantatietä 44 pitkin sekä Kaskisten syväsatamaan. Helsingin ja Oulun välinen, Seinäjoen kautta kulkeva, ratayhteys lukeutuu Suomen tärkeimpiin ja on osa Euroopan laajuista liikenneverkkoa (TEN-T).
Monipuoliset keinot käyttöön
Selvityksessä esitetään, millä toimenpiteillä käytävälle asetetut tavoitteet pyritään saavuttamaan. Kestävää liikennejärjestelmää tukeva yhdyskuntarakenne ja kuntien kaavoitus ovat suuressa roolissa. Joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn lisäämiseksi ei tarvita vain lisää pysäkkejä tai pyöräteitä. Sijoittamalla toiminnot lähelle toisiaan tai joukkoliikenteen käyttämien reittien tai asemien läheisyyteen, mahdollistetaan näillä kestävillä kulkutavoilla saavutettavissa oleva yhdyskuntarakenne.
Konkreettisina kehittämistoimina esitetään jo ennen vuotta 2025 käynnistettävän pikatoimenpiteitä kantatien 67 ja valtatien 19 turvallisuuden parantamiseksi sekä pysäkkiparannuksia ja bussiliikenteen palvelutason kehittämistä. Tämän lisäksi alueen eri viranomaistahojen tai kuntien yhteistyönä esitetään käynnistettävän mm. liityntäliikennestrategian laatiminen, ohje kävelyn ja pyöräilyn sekä joukkoliikenteen huomioimisesta kaavoituksessa, kävelyn ja pyöräilyn tavoiteverkot ja kehittämissuunnitelmat seudulla tai kuntiin.
Vuoteen 2025 mennessä laadittavat toimenpiteet on koottu kehittämiskokonaisuuksiksi: kävely, pyöräily ja liikenteen hallinta, turvallisuuden parantaminen, työmatkaliikenteen ja kuljetusten ennakoitavuuden parantaminen. Selvityksen tavoitevuosi 2040 siintää vielä kaukana. Vuoden 2040 liikennejärjestelmää kuvataan eri kulkutapojen kannalta ja esitetään mihin liikennejärjestelyihin tulisi varautua mm. maankäytön suunnittelussa.
Lisätiedot:
- Johtava liikennejärjestelmäasiantuntija Jarmo Salo, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, puh. 040 584 4128
- Toimialapäällikkö Vesa Verronen, Ramboll Finland Oy, puh. 040 742 0806
- Julkaisupäivä
- 15.8.2014