- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2014
Laajoen sillan kansi uusitaan maantiellä 2021 Mynämäellä ja liikenne ohjataan pitkälle kiertotielle (Varsinais-Suomen ELY-keskus)
Varsinais-Suomen ELY- keskus aloittaa maantiellä 2021 Mynämäen Laajoella sijaitsevan Laajoen sillan uusimistyöt juhannuksen jälkeisellä viikolla 26. Sillan kansi uusitaan heikon kantavuuden ja huonon kunnon vuoksi ja korjaustöiden myötä sillan painorajoitus poistuu. Silta on kokonaan pois ajoneuvoliikenteen käytöstä 30.6.–24.7. välisen ajan. Siltapaikalla on tilaa vain jalankulkuliikenteelle rakennettavalle kiertotielle. Liikenteen katkoaika on suunniteltu mahdollisimman lyhyeksi ja tavoitteena on saada yksi kaista ajoneuvoliikenteen käyttöön 24.7. mennessä. Liikenteelle aiheutuu työmaasta merkittävää kiertohaittaa ja viivästystä matka-aikoihin. Pahoittelemme töiden aiheuttamia haittoja tielläliikkujille.
Laajoen sillan kansi uusitaan heikon kantavuuden ja huonon kunnon vuoksi. Sillalla on nyt 18/24/35/- tonnin painorajoitus, joka haittaa merkittävästi elinkeinoelämän kuljetuksia. Laajoen sillan painorajoituksesta on saatu paljon palautetta elinkeinoelämän toimijoilta ja se on koettu erityisen tärkeänä korjauskohteena. Sillan kannen uusimisen myötä painorajoitus poistuu.
Töiden aikana liikenne ohjataan noin kuukauden ajaksi pitkille kiertoreiteille. Siltapaikan voi kiertää maanteiden 43 ja 12519, maanteiden 210 ja 2020 tai maanteiden 12541, 12542 ja 2020 kautta. Liikenteen katkoaika minimoidaan rakentamalla sillan kansi elementtirakenteisena. Kansi uusitaan kesällä koululaisten lomien aikana, jotta koulukuljetuksia ei jouduta ohjaamaan kiertotielle. Nykyinen teräsbetoninen palkkisilta on rakennettu 1938 ja perusparannettu päällysrakenteen osalta 1982. Jännemitaltaan 8,5 m pitkän sillan hyötyleveys on 6,0 m ja se on painorajoitettu. Sillan pengerkaiteet ovat liian lyhyet ja matalat. Siltaa levennetään ja painorajoitus poistetaan uusimalla päällysrakenne nykyisille maatuille. Uudeksi hyötyleveydeksi tulee 7,5 m. Tiepengertä levennetään vastaavasti sillan päissä. Maantien tasaus säilyy ennallaan.
Jalankulkijoiden käyttöön rakennettavan kiertotiesillan rakennustyöt siltapaikalla aloitetaan juhannuksen jälkeisellä viikolla. Vanhan siltakannen purkutyöt alkavat 30.6. jolloin ajoneuvoliikenteen läpikulku estyy. Tavoitteena on saada yksi 3,5 metrin levyinen kaista ajoneuvoliikenteen käyttöön 24.7. mennessä. Korjaustyö valmistuu kokonaisuudessaan syksyllä 2014. Liikenteelle aiheutuu työmaasta merkittävää kiertohaittaa ja viivästystä matka-aikoihin.
Urakoitsijana hankkeessa toimii YIT Rakennus Oy.
LISÄTIETOJA:
- Varsinais-Suomen ELY-keskus, tieinsinööri Veli-Pekka Pelttari, p. 040 705 0902
- YIT Rakennus Oy, työpäällikkö Tomi Leppiniemi, p. 040 5515 943
- Julkaisupäivä
- 9.6.2014