- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotearkisto
Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.
Valtatie 7:n vaihtuva ohjausjärjestelmä oli valmistuessaan vuonna 1994 maailman ensimmäinen automaattisesti sään ja kelin mukaan ohjattu järjestelmä. Järjestelmän elinkaareksi arvioitiin aikoinaan 10 vuotta ja nyt vanhempi osuus on ollut toiminnassa jo 16 vuotta. Vanhempi Otsola-Summa –osuus valmistui vuonna 1994 ja uudempi Pyhtää-Otsola –osuus vuonna 1997.
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen liikenne ja infrastruktuurivastuualue purkaa valtatien 7 Pyhtää – Hamina –välin vaihtuvan ohjausjärjestelmän teknisten syiden vuoksi. Tiellä on nyt käytössä kiinteät nopeusrajoitukset.
Järjestelmä on ongelmallinen sekä tienkäyttäjän että järjestelmää operoivat Tieliikennekeskuksen kannalta. - Järjestelmä on teknisesti vanhentunut ja varaosien saatavuus on huono, osa merkkien varaosista on jo loppunut, kertoo liikenteen hallinnan asiantuntija Jaakko Myllylä Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta. Järjestelmässä on ollut ongelmia erityisesti ukkkosen aiheuttaman ylijännitteen rikkoessa opasteiden tiedonsiirron. Opasteiden näyttämät näkyvät myös huonosti.
- Toukokuun alussa järjestelmässä ilmeni iso tietoliikenneongelma, minkä vuoksi jouduimme ottamaan käyttöön kiinteät nopeusrajotukset. Vika saattiin korjattua mutta Kaakkois-Suomen ELY –keskus päätti purkaa järjestelmän ja ottaa tiejaksolle käyttöön kiinteät nopeusrajoitukset. Kesän ukonilmat olisivat todennäköisesti tuoneet lisää ongelmia, Jaakko Myllylä kertoo. Pyhtää - Kotka -välin yksiajorataisella osuudelle tulee käyttöön 80 km/ h - nopeusrajoitus. Moottoritiellä nopeusrajoitus tulee olemaan 100 ja 120 km/h.
Vuonna 2007 tehdyn kuntokartoituksen perusteella järjestelmä tulisi uusia välittömästi kustannusarvion ollessa n. 1 M€. Hanketta ei kuitenkaan voida toteuttaa perustienpidon rahoituksella vaan tiejaksolle rakennetaan uusi vaihtuvien opasteiden ohjausjärjestelmä E 18 –tiehankkeiden yhteydessä. Järjestelmä on valmis aikaisintaan vuonna 2014.
Lisätietoja: Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus; liikenteen hallinnan asiantuntija Jaakko Myllylä, puh. 040 766 0395.
- Julkaisupäivä
- 23.5.2010
- Luokitukset