Navigointivalikko
- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotearkisto
Tiedotearkisto
Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.
TIEDOTEARKISTO
Maantien 189 parantaminen Naantalissa välillä Poikko-Mäensyrjä valmistuu juuri kesälomakaudeksi. Tieosuuden liikenneturvallisuutta on parannettu merkittävästi avartamalla kapeita kallioleikkauksia ja rakentamalla tieosuudelle kevyenliikenteen väylä. Tämä hyödyttää etenkin saariston rengastien pyöräilijöitä. Aiemmin kallioseinämät alkoivat suoraan reunaviivalta ilman sivuojia ja tilaa pyöräilijöille.
Pitkän aikavälin tavoitteena on parantaa tietä Naantalista Rymättylään koko tieosuudelta. Parannustöitä joudutaan kuitenkin toteuttamaan vaiheittain, sillä koko tieosuutta ei ole rahaa toteuttaa kerralla. Jo aiemmin on levennetty tienpiennarta Naantalista Poikkoon saakka. Edelleen tieosuus Mäensyrjästä Rymättylän keskustaan on kapea ja ilman kunnollista piennarta, mutta tällä tieosuudella ei kuitenkaan ole jyrkkiä kallioleikkauksia. Myös liikennemäärä on pienempi. Poikon ja Mäensyrjän välinen tieosuus arvioitiin kaikkein vaarallisimmaksi juuri kallioleikkausten vuoksi. Lisäksi tieosuuden mäet ja kapeus kallioleikkauksineen hankaloittivat tien kunnossapitoa. Kallioleikkausten kapeus aiheutti talvihoidolle ongelmia lumitilan vähäisyyden ja ajoradan huonon kuivatuksen vuoksi. Kallioleikkausten avarruksen jälkeen aurattavalle lumelle on riittävästi tilaa tien luiskissa, eikä sulava lumi myöskään valu enää tietä pitkin ja jäädy yöpakkasten aikaan tienpinnalle.
Kallioleikkausten avartamisesta saatiin kiviainesta, jolla rakennettiin 3,1 kilometriä kevyenliikenteen väylää tien länsipuolelle. Kevyen liikenteen väylä voitiin toteuttaa edullisesti kallioleikkauksista saadun kiviaineksen turvin. Hankkeen kustannuksissa säästettiin, koska kiviainesta ei tarvinnut kuljettaa pois työmaalta. Lisäksi koko parannusosuuden ajorata ja kevyen liikenteen väylä on juuri päällystetty. Viimeistelytyöt ovat alkamassa ja jatkuvat vielä tovin, mutta niiden vaikutus liikenteeseen on pistemäinen ja vähäinen.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY, projektipäällikkö Veli-Pekka Pelttari, puh. 040 705 0902
Pitkän aikavälin tavoitteena on parantaa tietä Naantalista Rymättylään koko tieosuudelta. Parannustöitä joudutaan kuitenkin toteuttamaan vaiheittain, sillä koko tieosuutta ei ole rahaa toteuttaa kerralla. Jo aiemmin on levennetty tienpiennarta Naantalista Poikkoon saakka. Edelleen tieosuus Mäensyrjästä Rymättylän keskustaan on kapea ja ilman kunnollista piennarta, mutta tällä tieosuudella ei kuitenkaan ole jyrkkiä kallioleikkauksia. Myös liikennemäärä on pienempi. Poikon ja Mäensyrjän välinen tieosuus arvioitiin kaikkein vaarallisimmaksi juuri kallioleikkausten vuoksi. Lisäksi tieosuuden mäet ja kapeus kallioleikkauksineen hankaloittivat tien kunnossapitoa. Kallioleikkausten kapeus aiheutti talvihoidolle ongelmia lumitilan vähäisyyden ja ajoradan huonon kuivatuksen vuoksi. Kallioleikkausten avarruksen jälkeen aurattavalle lumelle on riittävästi tilaa tien luiskissa, eikä sulava lumi myöskään valu enää tietä pitkin ja jäädy yöpakkasten aikaan tienpinnalle.
Kallioleikkausten avartamisesta saatiin kiviainesta, jolla rakennettiin 3,1 kilometriä kevyenliikenteen väylää tien länsipuolelle. Kevyen liikenteen väylä voitiin toteuttaa edullisesti kallioleikkauksista saadun kiviaineksen turvin. Hankkeen kustannuksissa säästettiin, koska kiviainesta ei tarvinnut kuljettaa pois työmaalta. Lisäksi koko parannusosuuden ajorata ja kevyen liikenteen väylä on juuri päällystetty. Viimeistelytyöt ovat alkamassa ja jatkuvat vielä tovin, mutta niiden vaikutus liikenteeseen on pistemäinen ja vähäinen.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY, projektipäällikkö Veli-Pekka Pelttari, puh. 040 705 0902
- Julkaisupäivä
- 23.6.2010
- Luokitukset
Lisätietoja