- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotearkisto
Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.
Logistiikka-ala muuttuu kuljetuksesta ja varastoinnista monipuoliseksi palveluketjuksi, joka edellyttää toimijoilta laaja-alaista osaamista. Samaan aikaan alaa uhkaa työvoimapula, eivätkä koulutuksen aloituspaikat riitä kattamaan alan työvoimatarvetta Varsinais-Suomessa.
- Joka vuosi logistiikka-alalla syntyy 50 – 60 henkilön vaje koulutuksen osalta, tämän lisäksi tulevat muut poistumat, erityissuunnittelija Petri Pihlavisto Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta kertoi 23.11. Turun kauppakamarissa järjestetyssä LogistiikkaForumissa, jossa ennakoitiin alan osaamistarpeita.
Kuljetusalalla pelätään suurta työvoimavajetta, kun 10.9.2014 astuu voimaan uusi ammattipätevyysdirektiivi, joka edellyttää kaikilta kuljettajilta jatkokoulutusta. – Moni jättää hommat siinä vaiheessa ja samalla katoaa myös reservi, kun aiemmin tilapäisesti kuljettajina toimineet eivät enää saa ajaa kuorma-autoa, yrittäjä Teppo Mikkola huolehti.
Myös merenkulkuala kaipaa tekijöitä: - Ennen nuoria houkutteli alalle mahdollisuus päästä seikkailemaan maailmalle, nyt se hoituu RyanAirin kautta, Matti Mikael Koskinen Meriaura Oy:sta totesi. Toinen ongelma on sopivan koulutuksen puute. – Varustamotalouden opettaminen on lopetettu, konemestareista on valtava puute. Valitettavasti kouluista valmistuvilla nuorilla on puutteita keskeisessä osaamisessa. Logistiikka-alalla toiminta muodostuu eri alojen osaajien ketjusta, tällä hetkellä alalla puuttuu toimintaketjujen hallinnan osaaminen.
Maahanmuuttajat ovat yksi ratkaisu työvoimapulaan: maahanmuuttajia on jo koulutettu hyvällä menestyksellä linja-auton kuljettajiksi. Kuorma-autopuolella kielitaito on suurempi kynnys, koska kaikki ohjeet tulevat puhelimitse.
Varasto- ja terminaalipuolta vaivaavat väärät mielikuvat alasta. – Ennen varastotöihin kelpasi kuka tahan-sa, nyt se vaatii erikoistunutta osaamista. Asiakkaat haluavat tietää, ketkä käsittelevät heidän tavaroitaan, Pekka Orne Postens Logistikista kertoi. Varastopuolella kaivataan ennen kaikkea vanhaa teknikkotason esimieskoulutusta, hyviä tiiminvetäjiä.
Oppilaitosten näkökulmasta suurin ongelma on kuljetusalan koulutuksen kalleus: investoinnit ovat suuria ja yhtä opiskelijaa kohti tarvitaan yksi opettaja. Koulutuksen järjestäminen edellyttää jatkuvuutta koulutusostoissa.
Yksimielisiä oltiin siitä, että asiakkaat ja yhteistyökumppanit eivät välttämättä ymmärrä tavarankuljetusketjun merkitystä. Tulevaisuudessa on pakko pohtia kuljetuksen laatua, asiakkaan tyytyväisyys on tärkeämpi tekijä kuin halvimmaksi kilpailutettu hinta.
Yhtenä ratkaisuna logistiikka-alan ongelmiin tarjottiin kumppanuuksien ja verkostojen kehittämistä: pitkä-jänteisellä yhteistyöllä sekä yritysten että oppilaitosten välillä voidaan kehittää alan houkuttelevuutta ja osaamista. Yritysten on kehitettävä kiinnostavia ja monipuolisia palvelukonsepteja ja huolehdittava työn-tekijöiden hyvinvoinnista. – On iso haaste saada asiakas ymmärtämään, että logistiikka on osa palvelua ja tuotetta, yksikön päällikkö Kimmo Puolitaival Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta tiivisti keskustelun an-tia.
LogistiikkaForum – round table –keskustelun järjesti Varsinais-Suomen ELY-keskus, Koulutusta ja yhteistyötä Varsinais-Suomeen hanke ja Turun kauppakamari.
Lisätietoa
Yksikön päällikkö Kimmo Puolitaival, Varsinais-Suomen ELY-keskus, puh. 040 822 9414
Toimitusjohtaja Heikki Lepistö, Turun kaupunkiliikenne Oy, puh. 040 837 2624
- Julkaisupäivä
- 23.11.2011
- Luokitukset