- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Päällystystöiden tilanne tulevina viikkoina (Pohjalaismaakunnat)
Tällä hetkellä päällystystyöt ovat käynnissä St 7242 Norra Vallgrund. Tällä viikolla 30 aloitetaan päällystystyöt välillä mt 723 Ylistaro – Untamala ja ensi viikolla 31 työt alkavat väleillä st 7251 Sepänkylä – Singsby ja kt 68 Ähtävä – Pietarsaari.
Viikolla 32 alkavat kohteet ovat mt 694 Peräseinäjoki – Seinäjoki ja mt 663 Kauhajoki. Aikataulumuutoksia saattaa kuitenkin aiheuttaa epäsuotuisat päällystysolosuhteet ja konerikot. Työmaiden kohdalle asetuttuja nopeusrajoituksia on syytä noudattaa, sillä päällystystyömaalla olevista isoista koneista huolimatta tiellä on myös jalkaisin liikkuvia työmiehiä. Alla oleva teksti on Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tiedotteesta ja se selventää syitä alennetuille nopeusrajoituksille.
Miksi tiellä on alennetut nopeusrajoitukset, vaikka työmiehiä ei näy missään?
ELY-keskus on saanut paljon palautetta, jossa ihmetellään, miksi tiellä on alennettu nopeusrajoitus, vaikka työmiehiä ei näy missään. Kyse on siitä, että tietyöalueella on liikenneturvallisuussyistä oltava alhaisempi nopeusrajoitus niin kauan kuin työmaa on keskeneräinen. Tielläliikkujan näkökulmasta työmaa saattaa näyttää valmiilta, vaikkei näin olisikaan. Vaikka tiemerkinnät olisi tehty tielle päällystystöiden jälkeen, reunatäytöt voivat kuitenkin olla edelleen tekemättä tai ramppien päiden tiemaalaukset maalaamatta. Esimerkiksi reunatäyttöjen puuttuminen tien päällystämisen jälkeen lisää mm. tieltäsuistumisriskiä erityisesti kapeilla teillä. Urakoitsijat noudattavat tietyömailla tienpitäjän hyväksymiä liikenteenohjaussuunnitelmia. Monilla työmailla eri työvaiheita tehdään eri urakassa, jolloin yksittäisellä kohteella töitä ei aina pystytä sovittamaan saumattomasti yhteen. Urakoita kilpailutetaan isommissa kokonaisuuksissa, jolloin yksittäisessä urakassa pyritään tekemään kerralla useampia lähekkäin sijaitsevia kohteita. Sää vaikuttaa myös töiden tekemiseen, sillä sade voi sotkea aikataulun. Päällystystöitä ei voida tehdä kovalla sateella ja tiemerkintöjä voidaan maalata ainoastaan kuivalla kelillä.
Lisätietoja:
Timo Kulmala
Projektipäällikkö
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
0295027729
- Julkaisupäivä
- 25.7.2017