Navigointivalikko
Tiedotteet 2013

Tiedotteet 2013

Sivulla on ELY-keskusten uusimmat tiedotteet, alkaen huhtikuusta 2013. Vanhemmat tiedotteet löytyvät vasemmalta kohdasta Tiedotearkisto.

Tiedotteet 2013

Vihdintien nopeusrajoitusta lasketaan pysyvästi (Uudenmaan ELY-keskus)

Vihdintien (maantie 120) nopeusrajoitusta lasketaan Helsingin Pitäjänmäen ja Kehä III:n välisellä osuudella. Uudeksi nopeusrajoitukseksi asetetaan 60 km/h. Nopeusrajoituksen alentaminen parantaa onnettomuusalttiin Vihdintien liikenneturvallisuutta ja etuajo-oikeuden muuttuessa sujuvoittaa bussien liittymistä pysäkiltä liikenteeseen.

Heinäkuun ensimmäisestä päivästä alkaen Vihdintien nopeusrajoitus välillä Valimokujan liittymä Pitäjänmäessä - Kehä III on 60 km/h. Nopeusrajoituksen alentamisen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta, sillä tilastojen mukaan Vihdintiellä tapahtuu pääkaupunkisedun suurista väylistä eniten onnettomuuksia.

– Nopeusrajoituksen laskeminen tasoittaa nopeuseroja ja tekee Vihdintien liikennevirrasta sujuvampaa. Kaikkiaan muutos parantaa liikenneturvallisuutta ja vähentää häiriötilanteita, millä voidaan ehkäistä väylän tukkeutumista. Ajonopeuksien laskeminen vähentää myös melu- ja ympäristöhaittoja, liikenneturvallisuusvastaava Marko Kelkka Uudenmaan ELY-keskuksesta toteaa.

 

Etuajo-oikeus muuttuu

Nopeusrajoituksen alentaminen tuo pysäkiltä liikennevirtaan liittyville busseille etuajo-oikeuden, mikä helpottaa bussien pääsyä pysäkiltä takaisin ajokaistalle.

– Bussien saama etuajo-oikeus sujuvoittaa niiden pääsyä pysäkiltä takaisin liikennevirtaan ja jouduttaa näin joukkoliikennettä käyttävien matkantekoa. Liikennöitsijät ovatkin ottaneet muutoksen positiivisesti vastaan. Etuajo-oikeuteen tottuneilta henkilöauton kuljettajilta muutos toki vaatii tarkkaavaisuutta, Kelkka huomauttaa.

Päätös nopeusrajoituksen laskusta syntyi tarkan selvitystyön jälkeen.

– Selvityksessä on otettu huomioon mahdollisimman monipuolisesti eri näkökulmia. Onnettomuustilastojen mukaan Vihdintie on pääkaupunkiseudun säteittäisistä pääväylistä kaikkein vaarallisin. Tässä tapauksessa nopeusrajoituksen laskulle oli selvät perusteet, Kelkka toteaa.

Kartta (pdf 150 kt)

Lisätietoja:

  • liikenneturvallisuusvastaava Marko Kelkka, Uudenmaan ELY-keskus, 0295 021 291, marko.kelkka(at)ely-keskus.fi

 


Alueellista tietoa