Servicenivå
Servicenivåplanering görs före upphandlingen av trafiken. Med hjälp av den skapas en uppfattning om hur mycket och vilken nivå av kollektivtrafik som är ändamålsenlig att ordna för varje förbindelse och hur tjänsterna ska utvecklas. Under planeringsprocessen undersöks det nuvarande utbudet av turer och antalet passagerare i området, kommunernas åsikter om behovet av servicenivå och finansiering hörs, och en ny målinriktad servicenivå för kollektivtrafiken fastställs
Det måste alltid finnas tillräcklig efterfrågan och respotential för trafiken. Målen fastställs för varje förbindelse eller rutt. När upphandlingen av trafik närmar sig, planeras detaljerna för det upphandlade objektet tillsammans med finansiärerna. Det måste alltid finnas finansiering för upphandlingen av trafik. Servicenivåplanen ger riktlinjer för kommande upphandlingar, men är inte en bindande beskrivning av t.ex. den lägsta servicenivå som ska upphandlas. Finansiering måste alltid finnas tillgänglig för transportupphandling.
Kollektivtrafikmyndigheternas uppgift är att planera tjänsterna som regionala eller lokala enheter och att sträva efter att samordna alla persontransporttjänster.
Ta kontakt - Trafikens kundservice
- ResponskanalenLänk till en annan webbplats. (Öppnar nytt fönster) (Sök information, ge respons, fråga om råd)
- Kundservice 0295 020 600 mån-fre kl. 9-15, rådgivning och respons (lna/mta)
- Chatservice mån-fre kl.9-15
- E-post: trafikens.kundservice(at)ntm-centralen.fi
- Dataskyddsbeskrivning (palautevayla.fi)
Vägtrafikantlinjen 0200 2100
Meddelanden om brådskande problem på landsvägarna som äventyrar trafiken (24/7).