- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Uutiset 2014
Kaakkois-Suomen liikennestrategia 2035 allekirjoitettiin 28.10.2014 (Kaakkois-Suomen ELY-keskus)
Kouvolassa allekirjoitettiin 28.10.2014 Kaakkois-Suomen liikennestrategia 2035.
Liikennestrategia on Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan liittojen, Liikenneviraston sekä kuntien yhteinen näkemys ja priorisoitu kannanotto Kaakkois-Suomen liikennejärjestelmän keskeisistä kehittämistarpeista vuoteen 2035 saakka. Työn tavoitteena oli erityisesti valtakunnallista tai seudullista merkitystä omaavien kehittämistarpeiden tunnistaminen. Yksittäistä kuntaa koskettavat tai pelkästään paikallista merkitystä omaavat kehittämistarpeet tuodaan esille alueellisissa liikennejärjestelmäsuunnitelmissa.
TOP 5-kehittämistarpeet
Työssä kirjattiin mm. TOP 5 -kehittämistarpeet sekä liikennejärjestelmän muut merkittävimmät yksittäiset palvelutasopuutteet.
Strategiassa on tunnistettu seuraavat yhteysvälit priorisoituna palvelutasotarpeiden ja tavoitteiden perusteella:
1 Luumäki-Imatra-Imatrankoski – rataosuus
2 Kotka-Kouvola – liikennekäytävä (vt 15 ja rata) ja Vt 12 Lahti-Kouvola
4 Vt 6 Kouvolan kohta
5 Raja-asemat ja niille johtavat yhteydet.
Laajempana koko aluetta koskevana tarpeena suunnitelmassa tunnistettiin perusväylänpidon rahoituksen turvaaminen siten, että mm. metsäteollisuuden ja maatalouden kuljetuksille välttämättömän alemman tieverkon kunto- ja hoitotaso voidaan turvata myös tulevaisuudessa.
Liikennejärjestelmän muut merkittävimmät yksittäiset palvelutasopuutteet:
Raideliikenne:
Hovinsaaren 1100 metrin raiteet
Kotolahden ratapihan puuttuvat raiteet ja puuttuvat turvalaiteet
Tasoristeysten poisto välillä Imatra-maakunnan raja
Tieliikenne:
Vt 6 Korian kohta (Hevossuo-Keltti)
Vt 6/Vt 12 Keltin eritasoliittymä
Vt 13 Myttiömäen kohta
Vt 15 Kotkan sisääntulo (Hyväntuulentie)
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymä
Vt 15 Keltakankaan eritasoliittymä
Kt 62 Huuhkala-Käyhkää.
Lue lisää tiedotteesta 28.10.2014 >>
Liikennestrategian allekirjoittivat vasemmalta oikealle: ylijohtaja Rami Metsäpelto
(Liikennevirasto), maakuntajohtaja Matti Viialainen (Etelä-Karjalan liitto), maakuntajohtaja Juha
Haapaniemi (Kymenlaakson liitto) ja johtaja Antti Rinta-Porkkunen (Kaakkois-Suomen
ELY-keskus).
Ari Pietarinen (Kymenlaakson liitto) ja Maria Peuhkuri (Etelä-Karjalan liitto)
osallistuivat liikennestrategian valmistelutyöhön.
- Julkaisupäivä
- 28.10.2014