Alueellista tietoa

Uutiset 2022

Ylijohtaja Sammallahti: Tavoitteena turvallinen ja toimiva väyläverkko

Vilkas päällystyskausi toi mukanaan paljon uutta pintaa Pirkanmaan teille. Tienkäyttäjiltä pyydettiin erityistä varovaisuutta työnaikaisia nopeusrajoituksia työ- ja liikenneturvallisuuden varmistamiseksi. Tiehankkeilla tavoitellaan sujuvaa liikennettä jatkuvien ruuhkien sijaan.

 

Uutta päällystettä maantiellä 310 välillä Valkeakoski–Kangasala. Kuva Pirkanmaan ELY-keskus, Eeva Osa

 

Päällystyskauden 2024 ilmiönä bitumi tuoksui aiempaa enemmän valtion maanteillä. Pirkanmaalla teiden päällystystyömäärät kasvoivat viime vuonna kaksinkertaisiksi verrattuna vuoteen 2023. Suurista määristä johtuen töitä tehtiin laajempien työskentelyajojen puitteissa. Tämä aiheutti jonkin verran haittaa liikenteelle, kun tietyillä tietyömailla työskentelyä tapahtui myös päiväsaikaan, vaikka ne on edellisinä vuosina tehty öisin.


– Päällystetyömaiden turvallisuus on kaikkien yhteinen asia. Ennakoinnilla ja yhteistyöllä pystytään paremmin varmistamaan, että tiellä liikkuminen on kaikille turvallista - olipa kyse sitten tielläliikkujista tai töitä tekevistä ammattilaisista, toteaa Sammallahti.


Lulu Ranne vieraili Pirkanmaan päällystystyömailla kesällä 2024. Kuva Väylävirasto


Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne vieraili päällystys- ja muilla liikenneinfratyömailla Pirkanmaan alueella 3.7.2024. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun liikenneministeri jalkautuu kunnolla sinne, missä työt tehdään. Tarkemmin ottaen ministeri Ranne vieraili valtatiellä 9 Länkipohjassa ohituskaistan päällystyskohteella, maantien 3241 Yliskyläntien paikkauskohteella Orivedellä sekä Nokian asfalttiasemalla.


Tavoitteena muuttaa Suomen ruuhkaisin kaksikaistatie sujuvampaan ja turvallisempaan matkaan


Pirkanmaan ELY-keskuksella on työn alla neljä isoa tiesuunnitelmaa. Vt 9 Alasjärvi–Käpykangas, vt 9 Käpykangas–Orivesi, vt 12 Alasjärvi–Huutijärvi sekä vt 12 sekä kt 65 Paasikiventien suunnitelmia yhdistää tarve vähentää ruuhkaisuutta ja parantaa liikenteen sujuvuutta.


Valtatien 9 yhteysväli Tampereen Alasjärveltä kohti Orivettä ja Jyväskylää on Suomen maantieverkon liikennöidyin kaksikaistatie. Valtatie 12 on Suomen tärkeimpiä poikittaisia yhteyksiä. Paasikiventien suunnitelma valtatiellä 12 ja kantatiellä 65 pitää sisällään Tampereen keskustan länsipuolen alueet Santalahdessa, Hiedanrannassa ja Lielahdessa. Alue rajautuu itäpäässä Rantatiehen ja Rosenlewin raitiotiesiltaan, länsipäässä Lielahdenkatuun ja eteläpäässä liitytään nykyiseen valtatie 12:een Pispalan valtatien liittymän eteläpuolella.
Kaikilla tieosuuksilla on merkittäviä puutteita liikenneturvallisuudessa ja liikenteen sujuvuudessa, eivätkä ne täytä pääteiltä odotettavia palvelutasovaatimuksia. Hankkeissa korostuu tarve parantaa liikenneturvallisuutta, matka-aikojen ennakoitavuutta ja vähentää jo nykyisiä liikenteen meluhaittoja. Alasjärvi-Huutijärvi hankkeen tavoitteena on parantaa myös kestävien liikkumismuotojen, kuten joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiä.

Vuosi 2024 lukuina:

  • päällystykset 295 km, josta
    • päätiellä 144 km
    • muut tiet 135 km
    • jalankulku ja pyöräilyväylät 16 km
  • isojen rumpujen korjaukset: 8 kpl
    • pienten (halkaisija < 2 m) päätierumpujen korjaus 157 kpl
    • sivuojien ja niiden rumpujen perkaus/korjaus 71,4 km
    • reunapalteen poisto 116 km
  • led-valaisimia asennettiin 2001 kpl
  • kaiteiden korjaukset 6382 m
  • sorateiden runkokelirikkokorjaus 6,9 km
  • korjattuja ja uusittuja siltoja 13 kpl
  • Liikenteen valtakunnalliseen asiakaspalvelun yhteydenottoja 63 000 kappaletta, NPS-luku (Net Promoter Score) oli 74 ja keskiarvo 9,0

Lisätietoja

Juha Sammallahti
Ylijohtaja

puh. 0295 036 210
[email protected]

Päivitetty: 10.02.2025