Alueellista tietoa

Uutiset 2022

Valmista tuli valtatiellä 13 Savitaipaleen Myttiömäessä – tien parantaminen jatkuu Uskin mutkien osalta  (Kaakkois-Suomi)

Autoja liikkumassa uudella tieosuudella.

 “Suomi elää pyörillä”.  Valtatie 13 on alueellisesti ja valtakunnallisesti merkittävä raskaiden, etenkin metsäteollisuuden kuljetusten väylä. Kuva: Jussi Kailasto.

15.8.2023 päivämäärä - ja samalla myös mutkainen, mäkinen ja kapea tieosuus Myttiömäen kohdalla -  jäivät  historiaan Savitaipaleella, missä päästiin juhlistamaan uuden valtatielinjauksen ja ohituskaistajärjestelyjen valmistumista.  
 
Yksi nykyisen valtatie 13:n ongelmallisimmista ja vaarallisimmista kohteista Mikkeli-Lappeenranta-Savitaipale -yhteysvälillä oli Savitaipaleen Myttiömäki. Tien kapeus, puutteellinen geometria ja raskaan liikenteen suuri osuus haittasivat liikenteen sujuvuutta ja aiheuttivat ohituspaikkojen vähäisyyden takia jonoutumista sekä riskialttiita ohitustilanteita. Ongelmat korostuivat erityisesti talviolosuhteissa. Suunnitteluosuudella tapahtui vuosina 2000–2019 yhteensä 16 liikenneonnettomuutta, joista kaksi johti kuolemaan. 

PRO VT 13-liike lähti ajamaan tien parantamista  

Turvattomaan tiehen kyllästyneet paikalliset kyläaktiivit perustivat vuonna 2006 PRO VT13 -liikkeen ajamaan tien parantamista. Liike muodostui yksityishenkilöistä, kuljetusyrittäjistä ja Savitaipaleen kunnan edustajista. Liike kutsui kansanedustajia ja ELY-keskuksen edustajia paikan päälle katsomaan valtatien ongelmaosuuksia. Liikkeen aktiivisuuden myötä tietoisuus valtatieosuuden ongelmista ja parantamistarveperusteista levisi, ja edesauttoi huomattavasti kohteen suunnittelu- ja toteutusrahoituksen saantia.

Hankkeen tiesuunnitelma valmistui vuoden 2020 lopussa, ja rakentaminen käynnistyi syksyllä 2021. Hanke valmistumista päästiin juhlimaan 15.8.2023. Valtatietä parannettiin Myttiömäen kohdalla noin 3,5 km:n matkalla rakentamalla uusi tielinjaus vanhan valtatien pohjoispuolelle uuteen maastokäytävään. 2+2-ratkaisu sisältää keskikaiteella erotetun, runsaat 2 km pitkän ohituskaistaosuuden riista-aitoineen ja tievalaistuksineen. Hankeosuudelta poistettiin yksityisteiden liittymät ja sinne rakennettiin yhdistetty riistaeläin- ja yksityistieverkon alikulkusilta. Vanha valtatieosuus säilyi edelleen rinnakkaistieyhteytenä Viirun alueen suuntaan. 

Hankkeen kustannusarvio oli 10 miljoonaa euroa. Hankkeen urakoitsijana toimi Destia Oy, ja hankkeen toteutuksesta vastasi Väylävirasto.   

Ihmisiä ottamassa valokuvia vanhoista museoajoneuvoista uudella tieosuudella.
Avajaistilaisuutta juhlistamassa oli 12  paikallisten kuljetusyrittäjien omistamaa museokuoma-autokalustoa, jotka pääsivät ensimmäisinä liikennöimään ​​​​​uudelle tieosuudelle. Kuva: Jussi Kailasto.
 

Vt 13 parantamistyö jatkuu Uskin mutkien kohdalla

Mutta työ jatkuu, sillä ns. Uskien mutkien kohta koetaan Ristiina–Lappeenranta-yhteysvälin vaarallisimpana kohtana jo valmistuneen Myttiömäen tieosuuden lisäksi. 
 
Joulukuussa 2022 valtion talousarvion jakovarasta eli ns. joululahjarahoista, kohdistettiin 0.45 miljoonan euron rahoitusosuus tiesuunnitelman laadintaan valtatie 13:n parantamiseksi Uskin mutkien kohdalla Lemin kunnan alueella.
– Kyseessä on kuuden kilometrin pituinen osuus. Tiesuunnittelu on paraikaa käynnissä ja tavoitteena on saada se valmiiksi vuoden 2025 alussa, kertoo projektipäällikkö Hannu Moilanen ELY-keskuksesta.  
 
Hankkeen alustava kustannusennuste on 14,5 miljoonaa euroa. Yleisötilaisuus järjestetään erikseen ilmoitettavana ajankohtana vuoden 2023 lopussa. 

Lue lisää Väyläviraston hankesivuilta.

Kaksi miestä seisomassa vanhan Sisu-kuorma-auton edessä.

Antti Rinta-Porkkunen toimi Kaakkois-Suomen ELY-keskuksessa liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtajana, kun Veijo Kylliäinen perusti vuonna 2006 PRO Vt 13-liikkeen. Herrat ikuistettiin avajaistilaisuudessa sopivasti vanhan SISU-kuorma-auton vierellä. Kuva: Hannu Moilanen. 


Teksti: Minna Niukkanen