- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Alueellista tietoa
Tieliikenteen erikoiskuljetukset haltuun uudella työkalulla
Muita hitaammin liikkuva vilkkuauto saattue perässään kertoo tavallisesti erikoiskuljetuksesta. Siellä kuljetetaan tuulivoimalan osaa, talopakettia tai tehtaanpiippuelementtiä kohteeseen. Erikoiskuljetukset ovat vaativa tavaraliikenteen laji, jonka suunnittelu sekä toteutus vaativat korkeaa erityisosaamista. SKAL on kehittänyt kaikille avoimen ratkaisun helpottamaan erikoiskuljetusten vaatimusten selvittämistä.
Kuva Ahola Special
SKALin kehittämä erikoiskuljetuskonfiguraattori (https://www.erikuapu.fi/) on graafinen, netissä ja matkapuhelimessa toimiva sovellus, jolla voidaan varmistaa, että suunniteltu kuljetus vastaa tarkkoja erikoiskuljetusmääräyksiä. Sen avulla voi mallintaa eli konfiguroida erikoiskuljetuksen eri vaatimukset.
Kun kuljetus on mallinnettu, erikoiskuljetuskonfiguraattori havainnollistaa kuljetuksen vastaavuuden erikoiskuljetusmääräyksiin sekä erilaiset vaatimukset tai rajoitukset. Sen avulla voidaan sujuvasti selvittää kuljetuksesta seuraavat:
- onko kuljetus sallittu kyseisellä kalustolla
- tarvitseeko kuljetus erikoiskuljetusluvan
- ajoneuvon ja kuorman merkintävaatimukset
- varoitusautovaatimukset
- liikenteenohjaajavaatimukset
Maksuton palvelu säästää aikaa ja työtä
Erikoiskuljetuskonfiguraattori on loppukäyttäjälle maksuton.
– Erikoiskuljetukonfiguraattori säästää aikaa ja rahaa, kun monimutkaiset vaatimukset voi selvittää palvelussa kellonajasta riippumatta. Kun erikoiskuljetukset merkitään vaatimusten mukaan, myös liikenneturvallisuus paranee, arvioi SKALin johtaja Petri Murto.
– Konfiguraattori voi parhaimmillaan säästää merkittävästi työtunteja niin kuljetusyrityksissä kuin ELY-keskuksen neuvontapalvelussakin, kun luvan tarvetta ja muita velvoitteita voi arvioida itsepalveluna, arvioidaan Liikenteen asiakaspalvelusta, joka vastaa erikoiskuljetuslupien hakijoiden neuvonnasta, kertoo lupa-asiantuntija Aki Hylkilä Pirkanmaan ELY-keskukselta.
Erikoiskuljetuskonfiguraattorin hyödyt
- Parantaa erikoiskuljetusten suorittajien tietämystä säädöksistä
- Parantaa erikoiskuljetuksiin liittyvää tiedonsaantia, lainmukaisuutta ja liikenneturvallisuutta
- Vähentää viranomaisen neuvontatarvetta
- Valvovalle viranomaiselle (Poliisi, tulli & raja) apuväline erikoiskuljetusten valvontaan
- Mahdollisuus parantaa erikoiskuljetuslupahakemusten laatua
- Mahdollisuus parantaa erikoiskuljetuslupien laatua
- Apuväline kuljettajien kouluttamiseen erikoiskuljetussäädöksiin
Erikoiskuljetuskonfiguraattori on Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n omistaman SKAL Kustannus Oy:n tuote, jonka teknisestä toteutuksesta vastaa suomalainen Steve the Clerk. Palvelu toimii osoitteessa https://www.erikuapu.fi. Käyttö edellyttää päätelaitetta ja nettiyhteyttä. Palvelun tietoja ei tallenneta eikä henkilötietoja käsitellä. Loppukäyttäjälle maksuton palvelu toteutetaan yhteistyössä Traficomin ja ELY-keskusten kanssa.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 4 000 kuljetusyritystä ympäri Suomea. www.skal.fi; @SKALry
Lisätietoja:
SKAL: Petri Murto, johtaja, asiantuntijapalvelut, p. 040 762 2140, [email protected]
ELY-keskus: Liikenteen asiakaspalvelukeskus 0295 020 600, ma-pe klo 9–15
Chat-palvelussa asiakasneuvoja paikalla ma-pe klo 9–15 (muuna aikana virtuaalineuvoja)
- Julkaisupäivä
- 24.4.2024